h.e.art – humans embodying art este un proiect initiat de Valentina de Piante in colaborare cu Liceul de Coregrafie Floria Capsali, Liceul de Arte Plastice “Nicolae Tonitza”, Asociatia Tandem, Scoala penrtu Deficienti de vedere, Centrul Gifted Education, Asociatia Montage.
Constiinta-Identitate-Corp
Axat in jurul trinomului constiinta-identitate-corp, proiectul isi propune dezvoltarea conceptului de constiinta de sine prin miscare si implementarea sa graduala in practicile educationale (coregrafie, educatie fizica si terapie prin dans). Limitele dintre constientul si inconstientul psihicului uman sunt investigate prin intermediul practicilor corporale si prin intermediul cercetarilor din domeniul neurologiei, neurostiintei, fenomenogiei perceptiei si neuro-psihologiei.
Schimbarea Paradigmelor
Proiectul raspunde semnalului de alarma pe care ni-l adreseaza invatatorii despre copii din ce in ce mai agitati, autisti sau violenti. Copiii devin oglinda noastra, a fragmentarii mintii de corp. Noile descoperiri ale neurostiintei nu duc la o revizuire a programelor de studii, ci din contra, la o cerebralizare a lor, uitand ca procesele corticale se servesc de cele perceptive legate de corporalitate, de propriul simt prezent in corp, acela kinestezic, si de simtul placerii, complet uitat pe bancile scolii.
Selectie
In data de 3 martie la sediul Centrului Gifted Education se va realiza o selectie pentru o grupa de 10 tineri cu IQ superior de 10-14 ani.
Copiii vor participa la Teste psihologice aplicate de un psiholog clinician:
• Scala de acceptare necondiționata a propriei persoane (USAQ)
• Scala de atitudini disfuncționale, Forma A (DAS)
• Test de abilitate verbala – ințelegerea textelor
• Test de orientare spațiala
• Test motivational
Copiii selectionati (10) vor fi implicati in Laboratoare de cercetare prin miscare la Centrul National al Dansului din Bucuresti cu intalniri 1 data pe saptamana (luna mai, 5 intalniri x 2 ore)
Cum te inscrii?
Inscrie-te pe acest Google form. Te vom contacta pe email pentru a-ti confirma inscrierea cel tarziu pe 27.02.2017.
Ce vom face?
ATM Lessons – Awareness through Movement (Metoda Feldenkrais)
Vom reinventa schemele neuromotrice habituale.
In aceasta deconstructie a schemelor de actiune, muschii agonisti
si antagonisti se echilibreaza si tensiunile musculare dispar si fac
loc pentru aparitia unor emotii, imagini, idei si asocieri diverse.
TehnoLab
Vom crea scoruri individuale, in care corpul se va transforma
in functie de imagini anatomice, personale sau imaginare.
Vom studia felul in care subtextele sau scenaril genereaza o transformare
continua a imaginilor.
Feedback Lab
Vom scrie, vom desena si vom povesti experientele.
Obiective generale:
❖ Initierea unui dialog intre profesori, coregrafi , artisti plastici, oameni de stiinta, psihologi, artisti vizuali si doctoranzi in artele performative, pe tema CORP, MINTE si CREATIVITATE in EDUCATIE;
❖ Actualizarea informatiilor din domeniul educational prin informatii despre EMBODIED COGNITION , NEUROPLASTICITATEA CREIERULUI, INIMA CREIERULUI;
❖ Crearea unor cadre didactice pregatite pentru aceasta abordare interdisciplinara;
❖ Documentarea scrisa si video a unui proces de cercetare artistica in domeniul educatiei.
Obiective specifice:
❖ Realizarea unor laboratoare de cercetare somatica cu 4 grupe diferite de elevi;
❖ Cuantificarea rezultatelor obtinute prin teste psihologice date participantilor si grupurilor de referinta din care provin;
❖ Prezentarea rezultatelor printr-o publicatie(online si/sau format fizic) si o prezentare finala
❖ Pregatirea unor profesori de dans si de actorie cu notiuni de anatomie si fiziologie experientiale ( Alexandra Balasoiu, Georgeta Corca, Ioana Manciu );
❖ Crearea unei metodologii pilot in educatie care abordeaza antrenarea mintii si a inteligentei prin corp,stimularea unei gandiri creative si inteligente organice, plecand de la metoda Feldenkrais;
Metodologia va fi adaptata in functie de specificitatea grupului si presupune o abordare educationala circumferentiala, stimuland arii cerebrale vaste: de la cele senso-motorii, la cele emotionale, la cele cognitive. Intreg procesul va fi documentat scris si video.
❖ Studiul experiential al transformarilor prin corp, realizat de artistii invitati (coregrafi, dansatori, actori, artisti vizuali) impreuna cu elevii implicati in proiect
EMBODIED COGNITION studiaza tiparele de miscare in stransa legatura cu procesele de gandire. Omul este privit ca un un intreg corpminte care contine si transforma potentialul nostru in toate directiile: emotionale, relationale, cognitive, motrice , perceptive. Pentru Valentina, aceasta studiere a legaturii dintre ceea ce simtim, ceea ce gandim si felul in care ne miscam este fundamentala. NEUROPLASTICITATEA este capacitatea creierului de a (re)crea trasee sinaptice daca EXPERIENTELE SUNT POZITIVE, DIVERSE SI TRAITE PRIN PROPRIUL CORP.
Studiile lui Damasio, Dulcan, Varela , Maturana si multi altii, ne aratacasistemul nervos este un organ emotional, ca ar exista o inimaa creierului in foarte multe arii cerebrale. Aceste arii sunt traversate de impulsuri nervoase de fiecare data cand gandim si ne miscam.
Intreaga echipa de proiect va participa la lectiile ATM pentru a avea o intelegere corporala a procesului de cercetare.
Iunie 2017 – Conferința publica de prezentare a rezultatelor @CNDB (laborator deschis publicului, prezentare feedback si fragmente video/live).
Asociația Montage – locație pentru expoziție (Galeria Montage).
Un proiect realizat cu sprijinul Centrul Național al Dansului Bucuresti.