Context

“Supradotarea este o dezvoltare asincrona in care abilitati cognitive avansate si o intensitate emotionala inalta se imbina pentru a crea experiente interioare si o constiinta care sunt calitativ diferite fata de de norma. Aceasta asincronie creste si mai mult odata cu capacitatile intelectuale mai mari. Unicitatea supradotatilor ii face vulnerabili in mod particular si cere modificari in educatia parentala, in invatare si consiliere pentru a le oferi o dezvoltare optima.” (Grupul Columbus,1991)

  • IQ-ul este de cele mai multe ori un aspect de vulnerabilitate, care denota nevoi speciale corelate cu riscuri sociale, decat un aspect de avantaj social. “Odata ce cineva a atins un IQ in jur de 120, a avea puncte de IQ in plus nu pare sa se traduca in niciun avantaj masurabil in viata reala”- Malcolm Gladwell – Exceptionalii – Povestea Succesului‎
  • CIT (IQ-ul) reprezinta o valoare, iar rezultatul este relativ, fiind dinamic in timp si spatiu; aplicand aceluiasi copil acelasi test in conditii diferite, nu se va ajunge la aceleasi rezultate.
  • Performanta inalta se obtine numai cand sunt dezvoltate abilitatile sociale si emotionale; potrivit marelui psiholog rus Lev Semionovici Vîgotski, educatia cognitiva nu se pot obtine decat in context social – “Un creier nu se dezvolta decat prin contact cu alt creier”
  • Dezvoltarea pe termen lung a abilitatilor unui copil inseamna intelegerea aspectelor care pun amprenta pe dezvoltarea fiintei ca intreg: Relatiile sunt baza existentei umane, pe care se poate construi o viata echilibrata si cu sens.
  • Abilitatile care vor face diferenta in viitor pentru un copil care a crescut adult sunt: creativitatea, orientarea spre solutii, lucrul in echipa, echilibrul emotional, abilitatea de a gasi sens, inteligenta sociala (a relatiilor), inteligenta emotionala (a fi in acord cu tine si deciziile tale), gandire adaptativa si inovatoare, competente cros-culturale, „cognitive load management” (abilitatea de a discerne informatia relevanta dintr-un calup informational mare; transdisciplinaritate (a gasi solutii si a intelege concepte si informatii la intersectie intre domenii), capacitatea de colaborare virtuala si utilizare a noilor medii de colaborare, etc (vezi “Future Work Skills 2020” – material publicat de Institute for the Future, si “The Future of Work Jobs and Skills in 2030” – material publicat de University of South Wales)

Cele 3 arii fundamentale de lucru cu copiii supradotati sunt abordate prin invatare experentiala, reflectie, prin joc si autodescoperire:

  1. Recuperarea in principal a asincroniei in dezvoltare (un dezechilibru). Toate cursurile sunt axate pe stimulare simultana a EQ (Inteligenta Emotionala) si SQ (Inteligenta Sociala) si stabilirea unei relatii stranse in echipa de copii, gruparea pe studii de caz si schimbarea co-echipierilor pentru flexibilitate in lucru in grup, gasirea solutiilor in grup, etc, precum si stabilirea unui atasament sigur emotional cu una sau mai multe persoane, „LF –Learning Facilitators”
  2. Managementul invatarii si al informatiei (recuperarea si stimularea motivatiei de a invata, de a descoperi si autodescoperi, de a fi autonom in invatate, de a recunoaste beneficiile automotivatiei, de a avea o atitudine personala in ce priveste informatia si cunostintele)
  3. Dezvoltarea gandirii (IQ nu este o garantie in viata, ci este mai mult un aspect de vulnerabilitate ; cine detine un Ferrari nu inseamna ca daca il tine in garaj, va stii si sa-l conduca; daca iese pe strada cu un Ferrari e posibil ca va accidenta pe cineva pentru ca nu stie sa il conduca)

Cum arata educatia alternativa?

  • Urmarim dezvoltarea creativitatii, a inventivitatii prin utilizarea complementara a competentelor, adica sa faca lucurile altfel, sa se inteleaga pe sine altfel, sa se descopere pe sine altfel; sa se observe pe sine in contexte diferite (capacitatea de auto-observare si capacitatea de auto-reflexie), de aceea le oferim copiilor anual traininguri cu traineri hiperspcializati in anumite domenii (de exemplu Public Speaking- dezvolta EQ si SQ, componentele lor: incredere, conectare la ceilalti, raspuns in timp real la stimuli emotionali si comportamentali, sesizarea emotiilor grupului si ale sale in timp real, etc).
  • Noi ajutam copilul sa descopere si sa se descopere intr-un mediu stimulativ, unde creativitatea, expresia de sine, si auto-descoperirea se fac prin joc si experimentare de sine, de sine in relatie cu ceilalti, cu natura, cu spiritualitatea.
  • Educatia apropiata de perspectiva copilului ii va da in plus sansa ca la un moment dat sa faca saltul mult dorit de el insusi, sa accelereze, alaturi de un mentor sau o persoana foarte apropiata de interesele/pasiunile copilului – pasiuni descoperite in timp, intr-o relatie cu un mentor si plecand de la o abordare realista, anume actualizarea potentialului.
  • “Degeaba stie sa rezolve un conflict la centru daca nu transfera aceasta abilitate si in context familial, la scoala sau in mediul scolar”. Faptul ca ei au un potential e un dat. Ne dorim ca sa-si utilizeze potentialul in toate interactiunile si sa capete in Programul Academic abilitati, aptitudini si comportamente transferabile in viata . Actualizarea potentialului si utilizarea lui in interactiuni si contexte de viata diferite inseamna ca aceste abilitati si competente sunt transferabile si transportabile in orice context si situatie de viata.
  • Urmarind educatia globala, in acord cu individul nu ne intereseaza predarea de cunostinte, adica doar sa stie, sau sa faca, ci sa fie, sa fie in acord cu potentialul lui. Ne dorim ca ei sa-si creeze potentialul, si sa-si stabileasca unde vor sa fie! E drumul lui/ei!
  • Facand permanent legatura cu: „Cum te ajuta in realitatea imediata, curenta?” rata de fixare a competentelor este cea mai mare. Se fixeaza ceea ce inveti teoretic si aplici imediat. Nu ne propunem sa predam informatii, si copiii sa aiba numai cunostinte, ci sa foloseasca informatii, integrand, informatiile dobandite in felul in care ei fac lucuri, se comporta, fiinteaza, exista. Ne dorim acesti copiii sa fie inovatori, inventatori, rezolvatori de probleme, creatori, si integratori.

Principiile noastre

  • Echipa noastra nu toarna informatie ci fiecare dintre noi este facilitator, transformator, un model de viata si comportament pentru copiii gifted
  • “A gifted teacher opens your mind to help you with your life”
  • Copiii nu aud ceea ce le spunem, copiii invata ceea ce suntem
  • Este un proiect extrem de serios asumat de echipa noastra. In sala cu copiii ii insotesc pe parcursul anului plecand de la 4 adulti – 1 Observatori, 2 LF (Learning Facilitator), 1 AT (Asistent Trainer), care impreuna cu Psihologul Educational, Coordonatorul de Relatii (RC) si Coach-ul creeaza in timp, pe baza informatiilor accumulate, observatiilor si comportamentelor observate in fapt real, in cadrul Forumurilor colegiale, IEP –Individual Education Plan, focusul central al intregii echipe. Toata echipa se afla in coaching pe performanta. Fiecare ia din acest proiect ceea ce el doreste sa construiasca prin relatia cu sine. Este un proces de autoreflectie.
  • Noi aici toti invatam unii de la altii si construim o invatare in dinamica. Toti suntem constienti ca si primim de la copii. Fiecare vine in proiect si vede acest proiect ca o cale de evolutie si dezvoltare personala.

Cum poate sa ii ajute programul academic sa se integreze mai usor?

Facilitatorii cand intra in sala au un plan de lectie, asa cum se intampla in orice loc de invatare. Insa acest Program nu urmareste perspectiva adultilor sau nevoia de a se justifica pe hartie niste activitati.

Ceea ce nici o scoala nu face ca obiectiv este ca noi intram in sala, si ne lasam practic condusi de copii. Ii lasam pe copii sa se lanseze in legatura cu intrebari, situatii sau subiecte care vin de la copii, ne dam voie sa intram in relatie cu preocuparile lor, si adaptam planul la perspectiva copilului, nu perspectiva la plan, asa incat perspectivele copiilor sunt cele mai importante.

Facand lucrul acesta noi stim sa generam starea de bine, si realizam integrarea copilului indiferent de clima, context, performanta – adica avem un copil care se poate integra in relatie cu viata, cu scoala, si vom descoperi un copil plin de naturalete, in relatie cu viata din el si intrebarile din el.

Nu urmarim performanta, sau produsele invatarii in detrimentul nevoii lor de a se simti bine. Consideram fundamental de important cand adultii care lucreaza cu copiii sunt mai in acord cu ei insisi, oferind respectul lor, si o stare de auto-continere a lor insisi. Copiii care pot sa-si gaseasca sprijin in ei insisi in orice situatie, si nu depinzand de stimulentele, de pushing-ul parintilor sau educatorilor, sunt mai rezilienti si capabili sa isi asigure ei singuri resursele, alinarea si auto-vindecarea in situatii critice, sau de stres, pentru a reusi in viata. Consideram cele mai pretioase pentru un copil starea de bine si protejarea bucuriei lui de a invata.

Unii dintre noi gresesc cand se gandesc ca oamenii performanti sunt si fericiti. Cei care ajung in varful piramidei, o fac cu o cost urias pentru vietile lor, neintegrand nevoile lor personale ca fiinte umane, fiinte biologice. E o mare greseala. Va invitam sa urmariti parerile exprimate de Kim Ung-Yong si cele din perspectiva unui Neuroscientist care lucreaza cu creiere de CEO, aici


Sal Sol