Important
Este un program unic in Romania specializat pentru copiii supradotati. Scopul principal al Programului este dezvoltarea autonomiei copiilor supradotati si a parintilor lor, tinand cont de nevoile lor specifice printr-un Plan de Educatie Individualizat.
Programul Academic nu poate fi confundat cu alte programe scolare – cluburi la care copiii dvs. participa.
Nu este after-school, nu este club. Nu este loc de joaca sau spatiu de umplere a timpului liber. Nu facem teme, nu dam note, nu incurajam competita. Nu oferim recompense. Nu urmarim performanta sau rezultatele scolare (aspecte cu care sistemul educational ne-a obisnuit in mod nociv si sistematic). Nu este un loc unde copilul vine pentru a fi protejat de “lumea reala”.
- Este un program unic in Romania specializat pentru copiii supradotati. Scopul principal al Programului este dezvoltarea autonomiei copiilor supradotati si a parintilor lor, tinand cont de nevoile lor specifice printr-un Plan de Educatie Individualizat.
- Acest program are loc doar in Parteneriat cu Parintii care participa regulat la o Scoala Parentala (costurile ei sunt incluse in costul Programului Anual)
- Acest program solicita sa ii acordati timp de studiu, aprofundare, si prioritatea pe care o merita in timpul si viata dvs.
- Este un program unic ca obiective, asumat de o echipa de specialisti si desfasurat specializat tinand cont de nevoile copiilor supradotati.
- Programul are loc doar in week-end (sambata dimineata/dupa-amiaza cu un total de lucru intre 4 si 5.5 ore si doar in anumite sambete)
- Nu suntem aici sa implinim asteptarile nimanui. Participantii la program sunt responsabili pentru propria multumire.
- Acesta nu este un program de distractie si relaxare de weekend. Este un program de invatare in cadrul caruia avem ca scop sustinerea in dezvoltare a copiilor supradotati si a familiilor lor. Noi sustinem familia, in primul rand pentru ca Scoala Parintilor reprezinta un procent mare din program. Rostul scolii este sa invite parintii sa invete cum sa lucreze, sa se adapteze la nevoile copilului si sa participe alaturi de copil la educatia lui; doar impreuna, copii si parinti, reusesc sa creasca.
- Desi folosim jocul ca si metoda de invatare, acesta nu reprezinta scopul programului. Metode de invatare pe care le folosim cel mai des: invatarea experientiala, reflectia.
Programul Academic este recomandat sa fie parcurs minim 2 ani de catre copil si parinti. Dauneaza grav sanatatii emotionale, mentale a copilului in prezent si in perspectiva, participarea copilului in Programul Academic numai in scopul de a obtine recunoastere formala, afiliere si/ sau apartenenta la grupul “Gifted”.
Gruparea copiilor intr-o “grupa” se realizeaza valoric in beneficiul dezvoltarii copiilor, strict de catre echipa de psihologi clinicieni care ii observa pe copii prin prisma comportamentelor, maturitatii psihice, abilitatilor efective de lucru inca din Evaluarea Comportamentala (etapa obligatorie in selectie), si tinand cont de abilitatile lor emotionale si sociale. Ratiunea pentru care lucram asa se datoreaza dezvoltarii inegale si in salturi a copiilor supradotati. Un copil supradotat de 9 ani poate avea varsta mentala de 16 ani si varsta emotionala de 5 ani. Insistenta unor parinti de a avea acces la o grupa sau alta, nu este deloc favorabila copilului, si arata dorinta de a controla dezvoltarea rapida, accelerata (parintele presupune ca la o grupa de varsta mai mare copilul “va merge mai repede“). Ca experti de lucru in educatia supradotatilor, noi subliniem ca aceasta este mai degraba o distorsiune cognitiva a parintelui care presupune gresit ca aceasta este si nevoia copilului si ca interesul lui de dezvoltare este sa accelereze cognitiv, pe cand nevoia primara a unui copil supradotat este sa isi dezvolte integrat cognitivul simultan cu emotionalul si socialul, adica sa se dezvolte echilibrat si sa aiba o stare de bine, siguranta si incredere in sine in acest timp, alaturi de alti copii, plecand de unde este, spre integrare a emisferelor, echilibrand emotionalul si socialul cu cognitivul inalt.
Denumirea grupelor “Mugurasi”, “Boboci”, “Juniori” este strict simbolica, pentru a ne putea raporta la grupe fara sa le confundam.
Formarea noastra anuala
Toti trainerii si facilitatorii parcurg structurat un program de pregatire profesionala de minim 60 de ore anual de forumuri colegiale si formari alaturi de coach-ul echipei pe subiecte specifice din psihopedagogia speciala conform legii 17/2007 pentru a intelege cum facilitam procesele de gandire superioara la copii, cum suntem centrati pe copil si iesim din modul automat din care operam, si din propriile distorsiuni cognitive, pentru a facilita gandirea creativa, etc si mai ales, cum renuntam la rigiditate mentala si cum reusim sa functionam din bucurie, placere si inspiratie – stari care se transmit si copiilor dvs. Elementele care constituie un curs din perspectiva trainerului/facilitatorului = obiective, mijloace si scopuri ale unui curs sunt partea de structura fixa a unui curs si sunt discutate in echipa, si aprobate de coach. Atunci cand cursul are loc, aceasta structura devine dinamica si se destructureaza plecand intotdeauna de la perspectiva copiilor si a nevoilor lor conturate in Planul Individualizat de Educatie. Acest proces comun intregii echipe reprezenta un diferentiator cheie al programului nostru.
Cati ani este recomandat sa parcurga un copil Programul Academic?
Practic, de la 3 la 14 ani. Noi recomandam minim 2 ani. Un copil poate participa pana la varsta de 14 ani inclusiv, acest program. Dupa varsta de 14 ani, daca a parcurs minim un an de program academic, poate candida pentru o pozitie de asistent de training “Pay it Forward“, cu rol superior in organizare si cu obiective specifice de suport, cat si de invatare si auto-dezvoltare in cadrul asociatiei.
O precizare importanta
Pentru noi cursurile nu sunt decat mijloace, nicidecum telul muncii noastre cu copilul dvs. Acest lucru ne face complet diferiti de educatia traditionala prin faptul ca scopul activitatilor noastre este sa plecam de la perspectiva copilului dvs. ca el sa descopere singur, prin joc si interactiuni cu alti copii si sa fie inspirat pentru a intelege lucrurile dintr-o abordare personala a informatiei de la curs, fapt ce conduce la integrare cerebrala.
Anul I
Pe scurt, primul an de Program Academic reprezinta un an in care “destelenim” obiceiuri si scheme comportamentale de supravietuire in grup. Prin facilitare pozitiva oferind un mediu sigur, predictibil, afectuos si negociat pe reguli de grup si individuale, copiii isi schimba perceptia despre “Ce pot face eu intr-un grup, si cine sunt eu in acest grup?”.
Cu titlu orientativ, urmatoarele sunt cursuri conduse de membrii echipei.
Dezvoltare socio-emotionala:
Identificare emotiilor la sine si la ceilalti
Acceptarea celorlalti si acceptarea mea
Cum folosesc resursele personale in lucrul cu ceilalti
Inteligenta corpului:
Conexiunea copilului cu propriul corp
Invatare eficienta:
Dezvoltarea atentiei si a concentrarii
Cresterea tolerantei la frustrare
Comunicare:
Trecerea de la “a auzi” la “a asculta”
Dezvoltarea comunicarii interpersonale, dar si a comunicarii cu sinele
Arhitectura si natura:
Intelegerea relatiei nevoi-resurse: eficiență, sustenabilitate, adaptare
Cu minte (Lectii de gandire CoRT dupa metoda De Bono):
Largirea perceptiei si structurarea gandirii
Gasirea alternativelor si a solutiilor
Scaderea timpului de luare a deciziilor
STEM:
Explorarea domeniilor: stiinta, tehnologie, inginerie si matematica in contexte inedite
Ba da, ba nu:
Sustinerea opiniei in fata grupului si argumentarea ei
Aritmetica relationala:
dezvoltarea unui alt mod de a relationa cu persoane din viata lor, cu ceea ce traiesc, in armonie cu nevoile profunde ale fiintei umane (fiziologice, securitate, apartenenta, dragoste si respect, cunoastere, valorificare)
Anul II
Pe scurt, al doilea an de Program Academic reprezinta un an in care fundamentam, in sensul in care abilitatile, aptitudinile si comportamentele noi invatate se sedimenteaza, se acumuleaza prin timpul petrecut impreuna si devin ale copilului. Evolutia unui copil este dinamica, si este dependenta de numerosi factori, interiori si exteriori familiei si mediului social extins. Parcurgerea si a celui de al doilea an are efecte dintre cele mai pozitive, si o mare parte din comportamentele pozitive se introiecteaza de catre copil, devenind un mod obisnit de a opera al acestuia.
Dezvoltare socio-emotionala:
Distinctia dintre emotie, stare si sentiment
Modalitati de gestionare a emotiilor
Cresterea capacitatii de a lucra in echipa-aderenta si apartenenta intr-o echipa
Dezvoltarea increderii in sine si a initiativei
Inteligenta corpului:
Conexiunea mintii cu propriul corp
Simtirea emotiilor si exprimarea lor prin miscari corporale
Invatare eficienta:
Descoperirea si folosirea propriului stil de invatare
Cresterea capacitatii de procesare corecta a informatiei
Imbunatatirea relatiei cu informatia
Comunicare:
Exersarea capacitatii de ascultare pasiva si activa
Reproducerea sunetelor si modificarea creativa a acestora
Arhitectura si natura:
Intelegerea relatiei nevoi-resurse: eficiență, sustenabilitate, adaptare
Cu minte (Lectii de gandire CoRT dupa metoda De Bono):
Organizarea si structurarea modului de a gandi
Creativitate – ajuta cursantii sa se clarifice asupra informatiilor necesare, sa si le organizeze si structureze si sa le coreleze cu valorile si sentimente pe care le au.
STEM:
O calatorie printre provocari si curiozitati anume alese pentru a sprijini descoperirea si intelegerea lumii.
Ba da, ba nu:
Sustinerea opiniei in fata grupului si argumentarea ei
Aritmetica relationala:
dezvoltarea unui alt mod de a relationa cu persoane din viata lor, cu ceea ce traiesc, in armonie cu nevoile profunde ale fiintei umane (fiziologice, securitate, apartenenta, dragoste si respect, cunoastere, valorificare)
Anul III
Al treilea an de Program Academic reprezinta un an in care copilul poate interveni in mod matur in procesele sale, si poate deveni constient de propriile procese de invatare, cu sprijinul facilitatorilor. El conduce in mare parte procesele sale, este factor de schimbare in grup pentru noii- veniti, poate deveni lider in grup, exersandu-si aceste abilitati si poate deveni capabil sa detina auto-asumat propriile procese de invatare, negociand cu facilitatorii obiective personale in raport cu sine si cu grupul. Acest an poate inseamna pentru unii copii un mare salt calitativ, dar este mult dependent si de factorii psihici angrenati (daca autonomia nu este incurajata si de familie si mediul social, el poate utiliza aceasta viziune despre sine doar in cadrul Centrului Gifted Education, ceea ce este o dezvoltare partiala). Copilul poate incepe procese pe proiecte si mini grupe prin care isi asuma rezultatele si abordarea, devenind auto-asumat in ceea ce face. Copilul in aceasta faza stie ce poate obtine de la fiecare membru al echipei Centrului (facilitatori, psiholog, coach, asistenti) si isi asuma relatiile pe care le-a construit.
Anul IV
Pentru unii dintre copii, al 4-lea an de Program Academic reprezinta un an in care au ales o linie personala de dezvoltare, voluntariand “Pay it Forward” pentru a invata alte skills set-uri care reflecta capacitatea sporita de a isi asuma grupul, nevoile grupului, avand in acelasi timp si fiind constient de propriile nevoi. Inteligenta sociala, si emotionala si le poate utiliza cu usurinta, cu flexibilitate, fiind capabil sa se exprime si sa contribuie superior la dinamica grupurilor noi de copii, lucrand de la egal la egal cu adultii si facilitandu-si dezvoltarea in zone noi, care tin de asumarea matura a unui “rol” in echipa, fiind tratat si asumandu-si aspecte de relationare specifice unui adult. Tinerea unui jurnal de bord ca asistent, invatarea si facilitarea de jocuri de invatare a unor abilitati specifice, lucrul intr-o echipa alaturi de adulti, cunoasterea si asumarea politicilor de antibully-ing, cunoasterea valorilor de grup, a regulilor de grup, recunoasterea situatiilor prin care trec copiii si grupul in general, recunoasterea si intelegerea emotiilor celorlalti, sunt doar cateva din procesele prin care un tanar trece ca asistent de training si de la care primeste permanent ghidaj emotional si suport de la Relationship Coordonator, si de la colegii de echipa.
Program Academic Bianual
Mugurasi
Copiii supradotati prescolari intre 3-5 ani urmeaza Gifted Education Foundation un program de fundamentare a abilitatilor sociale si emotionale. Inainte de toate, copiii supradotați au nevoie de un echilibru adecvat între coeficientul lor mare de inteligență (peste 130) și coeficientul emoțional si social (mai mici decât cel de inteligență) pentru a putea performa în propriul lor ritm.
Boboci
Varsta de 6-8 ani este cea mai provocatoare si cu o evolutie rapida cognitiv, social si emotional. Noi le oferim un program academic de educatie alternativa la educația standard. Stim cum să facem procesul de învățare interesant, plin de bucurie și cu adevărat eficient pentru ei.
Juniori
Varsta de 9-14 ani este cea mai provocatoare pentru parinti si cu importante modificari de atitudine, de perceptii si de comportament social. Este o perioada extrem de sensibila in evolutia copilului supradotat si recomandam pe langa inscrierea pe perioada de minim 2 ani in Programul Academic, si un Program de Orientare si Consiliere de Cariera pe care il puteti parcurge alaturi de profesionistii Centrului Gifted Education.
Scoala parintilor
Haideti sa vorbim asumat de Rolul Parintilor. De ce e nevoie de o Scoala de Parenting?
Cand vorbim de rata de succes a invatarii, de plăcerea de a învața, de metodele de atragere a copiilor in invatare si de continuitate pe termen lung a valorilor si abilitatilor dobandite, vorbim de un parteneriat asumat scoala-parinti. Ultimele cercetari publicate de Harvard Family Research Project arata ca parentingul este mai important decat orice scoala. De aceea alegem alaturi de noi in parteneriat, parintii care sunt Challengeri. Acestia urmeaza o scoala unde isi dezvolta capacitatile empatice, cognitive si de relationare cu propriul copil. Doar prin parcurgerea auto-asumata, si constienta a unei astfel de Scoli a Parintilor, eforturile noastre sunt consistente cu eforturile parintilor si asigura continuitatea de valori, atitudini si relatii de care copiii supradotati au nevoie imperioasa si acasa si in mediul social extins.