Cu ocazia intalnirii cu copiii supradotati din 22 februarie din Seria Dialoguri cu Mentorii, Mariana Pachis, designer, inventator, a fost desemnata Ambasadoare a copiilor supradotati.
“Mi-am dat seama ca noi oamenii mari avem de invatat de la cei care sunt foarte cititi [..] in sensul mintii care este mobilata cu informatii care sunt puse in propozitii, fraze, pentru ca acesti copii au totul in interiorul lor, au o cu totul alta structura, pe care cei mari o catalogheaza cu fb, sau pun 10, dar nu este multumitor. Sunt o minte sintetica de la o varsta frageda, o minte carte: ei dau paginile, dar nu stiu de ce, si in ce directie dau paginile. Insa daca cei care au un sambure de nebunie creativa, le-ar spune cum sa dea paginile sigur Romania va avea n Brancusi, n Coanda si multi multi altii, Poenaru, nici nu are rost sa amintesc marile genii ale sufletului romanesc.”
“Nu stiu daca manualele contemporane sunt la nivelul mintii lor. Ei ar trebui sa aiba mintea deschisa pentru o informatie accesata altfel. Nu o informatie sterila, o informatie care de multe ori ar putea sa-i plictiseasca. Ei deja sunt deja bine mobilati prin multe informatii, informatiile sunt clasificate, si atunci manualele sunt depasite. O carte care este scrisa pentru un copil impins de la spate de catre parinti, nu ar putea fi aceeasi cartepentru un copil care are zeci, poate sute de carti citite, sau zeci si sute de accesari pe net, sau corelari de informatie altfel facute”
“Este nedrept pentru ca geniul devine un handicap, dar un handicap care nu e catalogat asa. Geniul este neinteles. Poate e prea mult spus geniu. Dar noi de fapt nici nu stim sa dam o definitie a unui geniu sau a unui om care gandeste altfel. Noi nu stim sa punem in pagina un om de valoare: nici macar acum nu se poate intelege ce a gandit un mare savant, cum a fost Stefan Odobleja. Niste precursori in ale gieniului pot fi denumiti acesti copii, si ei s-ar putea pierde, si s-ar putea ca niciodata sa devina, cum nici Odobleja nu a devenit un pionier in cibernetica, nici ei sa nu devina un geniu, sau nici macar manifestarea personalitatii lor pentru ca din pacate un copil care este supradotat s-ar putea sa fie ostracizat intr-o lume in care totul este formal, etichetat, clasificat. Sau daca este extrovertit, este catalogat ca avand alte probleme, si atunci exista o tragedie, pe care noi nu ar trebui s-o lasam sa se intample, indiferent daca avem sau nu fonduri alocate asa cum sunt alocate fonduri pentru persoanele cu dizabilitati.”
„Este o directie venita din partea UE, ca asa suntem recunoscuti in exterior, ca fiind o tara care are nevoie de ajutor, pentru ca avem foarte multi copii, adulti si adolescenti care au nevoie de ajutor. Probabil ca este nevoie sa fie vazuta aceasta latura. Latura de geniu este putin estompata. Cui ii trebuie o Romanie care sa fie pe culmi, sau sa se spuna ca suntem ca suntem pe primul loc ca numar de genii pe cap de locuitor?? Nimeni nu stie asta. Se stie doar ca este stilul romanesc […]. Se uita ce a fost pionierat in gimnastica, aviatie, sculptura, inclusiv in acea ustensila care se cheama stilou, Poenaru nici macar nu e amintit, si fara stilou nu stiu daca ar fi fost semnate atatea tratate, sau premii internationale”
Absolventa a Facultatii de Arte, Mariana Pachis creatoare a numeroase trofee printre care “Femeia Anului” (1998-2005), Festivalul de Film Dakino (1995-1998), Callatis 2000, Kodak, Bankorex, Dinamo, British Airways, Scoala Vedetelor, etc.
Pe plan international a fost recunoscuta pentru prima data la Bruxelles, in 1995, apoi la Geneva 1996, prin obţinerea medaliei de aur si respectiv a Marelui Premiu, cu lucrarea PIRAMIDA MODULARA realizata din sticla optica.
Mariana Pachis este de asemenea scenografa, creatoare de costume, de programe de radio si televiziune, regizor.
A fost producator general la televiziunea pentru copii Euro Kid TV.
Declara ca ii place foarte mult sa lucreze cu copiii si in special cu cei supradotati.
Scoala de Excelenta pentru copii supradotati, un program unic in Romania apartinand Centrului Gifted Education, invita copiii in 2012 la SERIA DIALOGURI CU MENTORI, un modul de formare care aduce o extraordinara valoare in viata copiilor supradotati, reprezentand o ocazie speciala pentru copii sa intre in dialog timp de 1 ora cu oameni autentici, oameni realizati, cu succes profesional, uman sau social. Dialogul inspirational are rolul de a le insufla copiilor pasiunea de a-si descoperi vocatia, despre a intelege rolul unor persoane motivationale in viata mentorilor si de a invata cum sa si-i repereze mai tarziu, mai usor, pe acei oameni care pot sa-i sustina in formarea personalitatii si, ulterior, in cariera; sa afle despre obstacolele vietii si cu ce atitudine le-au privit mentorii si cum le-au depasit, ce evenimente si ce principii de viata i-au ajutat, marcand destinul lor.