Intre tehnologie si natura
Follow si Like:
RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us

Nu ar fi un moment mai potrivit decat cel prezent sa aducem in atentia noastra relatia pe care copiii o dezvolta cu mediul virtual. Fie ca vorbim de televizor, calculator, tableta sau telefon (care de mult si-a depasit doar functionalitatea de comunicare audio) toate acestea reprezinta o tentatie mare pentru copii, atragandu-i prin varietatea de continut pe care o ofera.

Cat timp este indicat ca cei mici sa petreaca in fata ecranelor?

Cercetarile in psihologia dezvoltarii au evidentiat ca expunerea in primii ani de viata ai copilului la ecrane este corelata cu intarzieri in dezvoltarea cognitiva, in achizitia limbajului, in capacitatea de atentie si concentrare, cu o mai mare iritabilitate, precum si cu intarzieri in dezvoltarea fizica. Copilul va avea dificultati in mentinerea echilibrului, in coordonarea miscarilor si a motricitatii fine. Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda ca cei cu varsta mai mica de trei ani sa nu aiba niciun fel de expunere la ecrane, iar in perioada 3-5 ani aceasta sa nu depaseasca o ora pe zi, cumulat. Peste aceasta varsta nu exista specificatii clare, insa este recomandat un consum moderat al mediului online si al interactiunii cu tehnologia. Studiile arata ca petrecerea a mai putin de 1-2 ore pe zi nu are efecte nocive in dezvoltarea copilului de varsta scolara, iar consumul in exces, mai mare de 7 ore pe zi are implicatii semnificative asupra echilibrului psiho-emotional al copiilor si adolescentilor, inregistrandu-se raportari de anxietate, apatie, depresie, irascibilitate, conflicte dese din cauza dificultatii de autoreglare emotionala, dar si dezechilibre pe plan fizic – obezitate, postura inadecvata, miopie etc.

Provocarile scolii online

In contextul actual, cand copiii sunt nevoiti sa participe la cursuri folosind exact acele dispozitive de care parintii incercau sa ii tina la distanta, asistam la o crestere semnificativa a timpului petrecut in fata ecranelor. De asemenea, creste sentimentul de vinovatie al parintilor care se confrunta acum cu o dilema ce creeaza disonanta cognitiva (ii limiteaza copilului accesul la ecrane si internet versus scoala si alte activitati care il tin pe acesta in fata ecranului un numar de ore cu mult peste limitele agreate in trecut). Situatia actuala a luat si mediul scolar prin surprindere, profesorii adaptandu-se din mers si fara o abordare coerenta si unitara, fara standarde la nivelul fiecarei scoli, si fara un model de optim. In functie de scoala si de disponibilitatea profesorilor, copiii petrec in intalniri online cu invatatorii sau profesorii lor intre doua ore pe saptamana si opt ore pe zi. Este firesc ca aceste discrepante sa creeze confuzie si opinii contradictorii in randul parintilor.

In situatia in care copilul petrece foarte mult timp in fata ecranelor ar trebui sa mergem in extrema opusa si sa interzicem total copilului accesul la tehnologie? Bineinteles ca nu este realist si nici sanatos. Dar daca observam schimbari emotionale semnificative, precum si modificari in ariile ce tin de imaginatie, motivatie, autocontrol, ele pot fi puse pe seama cresterii timpului petrecut pe dispozitivele digitale.

Ce este important de retinut este nevoia de MODERATIE. Traim intr-o perioada in care a devenit aproape inevitabila interactiunea cu mediul virtual, iar un control excesiv nu este de folos nimanui.:

Daca esti un parinte care se intreaba cat il afecteaza pe cel mic numarul de ore petrecute in fata ecranelor, urmatoarele intrebari te pot ajuta sa privesti imaginea de ansamblu:

  • Copilul doarme suficient si are o dieta alimentara echilibrata?
  • Are parte de o forma de activitate fizica in fiecare zi?
  • Petrece timp de calitate impreuna cu restul familiei in mod regulat?
  • Foloseste o parte din timpul online pentru a mentine legatura cu rudele ori cu prietenii?
  • Isi aloca o parte suficienta din timp pentru a-si face temele?

Acestea sunt cateva dintre aspectele importante asupra carora timpul in exces petrecut in mediul digital isi face vizibil impactul. Este important sa va asigurati ca aveti in vedere NEVOILE si DORINTELE copilului, in aceasta ordine si nu invers.

Dincolo de cat timp petrec copiii pe dispozitive, este important sa avem in vedere CALITATEA acestuia. O intrebare potrivita este „Cum anume petrece copilul acest timp in mediul online sau in fata ecranului?” Este un mod pasiv, se uita la desene animate, filme sau emisiuni de divertisment, fara a folosi in vreun fel in lumea reala acel continut sau foloseste mediul online in scop educativ sau creativ? Ca parinte, poti si ai ocazia sa folosesti tehnologia in avantajul relatiei voastre. De exemplu, puteti participa impreuna , ca familie, la lectii de dans, pilates, sau alte activitati ce implica miscarea chiar din confortul casei voastre. De asemenea, nu e nimic in neregula daca vizionati pe YouTube o reteta noua de briose pe care va propuneti sa le pregatiti impreuna. Utilizand tehnologia in acest mod, vei intari relatia cu copilul si vei reduce probabilitatea ca acesta sa va perceapa ca personajul negativ care ii atrage tot timpul atentia pentru a inchide tableta sau telefonul.

Natura si beneficiile timpului petrecut in aer liber

Este adevarat ca libertatea de miscare a fost temporar restrictionata, iar copiii au avut de suferit din acest punct de vedere. Tocmai de aceea este important sa ne asiguram ca atat noi, ca adulti, dar mai ales copiii reincep sa petreaca mai mult timp in natura.

Miscarea si dezvoltarea psiho-emotionala sunt foarte strans legate. La varste foarte mici, timpul petrecut in natura este esential. Copilul prescolar are ocazia sa descopere lumea si sa se dezvolte armonios. Doar experimentand mersul, cataratul, topaitul, alergatul, el poate sa isi dezvolte musculatura, articulatiile, dar si echilibrul. Este important de stiut ca echilibrul fizic se afla in stransa legatura cu echilibrul emotional. Un copil care stapaneste bune abilitati de a mentine echilibrul corpului sau care exploreaza in diferite forme mediul inconjurator va avea o mult mai buna capacitate de autoreglare emotionala atunci cand se va afla in distres. Cu alte cuvinte, daca un copil are posibilitatea sa exploreze natura, el se poate dezvolta armonios atat din punct de vedere fizic cat si psiho-emotional.

Cand vorbim de copiii de varsta scolara, stresul si anxietatea acumulate din cauza timpului prelungit pe care ei l-au petrecut si continua sa-l petreaca in mediul online poate fi redus prin explorarea naturii. Cu atat mai mult copiii supradotati au suferit din cauza lipsei contactului social si cu mediul inconjurator, accentuandu-li-se starile de instabilitate emotionala. Cel mai bun antidot pentru suprastimularea din mediul virtual este o plimbare in parc, prin padure sau chiar la munte. Prin activitatea fizica in aer liber ei pot descarca din tensiunea psihica acumulata si cu siguranta vor deveni mai relaxati, mai calmi si mai bine dispusi. La fel si noi.

Psiholog Miruna Mirica


Sal Sol