A dat testul international de IQ, a obtinut un rezultat de top 2%. Ca parinte, ii explici ca e gifted? Da sau nu?
Adevarul este ca toti copiii gifted simt inca de la o varsta frageda ca nu sunt precum ceilalti copii. Ei pot cu usurinta sa interpreteze sentimentul lor ca sunt diferiti in mod gresit ca fiind ceva negativ – si anume, adesea ei se vad pe sine insusi ca avand un defect, sau ca este ceva gresit cu ei insisi. Poate veni ca o mare usurare pentru un copil “gifted” sa afle ca nu au un defect, si ca exista un motiv pentru care se simt diferiti.
Asadar, intrebarea nu este daca se simt diferiti – copiii gifted stiu ca sunt diferiti – ci intrebarea este ce simt despre faptul ca sunt diferiti. Daca parintii trateaza aceasta diferenta ca fiind ceva ce trebuie ascuns, copiii cu inalta inzestrare intelectuala invata implicit ca inzestrarea intelectuala este rusinoasa, si ca in general abilitatile intelectuale trebuie ascunse de ceilalti ca un secret rusinos.
Este deci esential nevoie sa li se explice de ce se simt diferiti, pentru a putea creste intelegand DE CE si CUM pot simti ei diferit lumea fata de altii. In plus, de vreme ce acesti copii au nevoi educationale atat de diferite decat copiii ‘normali’, scolile si parintii trebuie sa devina constienti si sa inteleaga aceasta diferenta inainte de a implementa o educatie potrivita.
Copiii gifted se pot simti adesea foarte izolati sau singuri si sa dezvolte probleme sociale de adaptare, la scoala sau in societate, din cauza faptului ca sunt diferiti. Pot avea momente grele si o copilarie mai dificila pentru ca nu isi pot face prieteni cu usurinta, sau se pot simti neintelesi si ca nu sunt placuti de ceilalti. De foarte multe ori se simt singurii care ca nu au aceleasi preocupari ca ceilalti copii si resimt acut si dureros aceasta diferenta de abordare a lumii. In majoritatea cazurilor, copiii gifted au aceste probleme doar in contextul scolilor unde sunt fortati sa creeze prietenii cu copii de aceeasi varsta. Copiii care nu au probleme in a se socializa cu alti copii in scoala in general nu au probleme nici in a-si face si intretine prieteniile cu copii de varste mai mari sau cu alti copii gifted.
Acesti copii au nevoie sa stie toate acestea daca vrem sa inteleaga ca nu au un defect cand se simt extrem de izolati de copiii de aceeasi varsta cu ei, sau cand se lovesc de o totala lipsa de intelegere, grija sau apreciere sau apropiere din partea parintilor sau a altor adulti din jur. Si tot acesti copii, atentie, mai mult decat oricare altii, sunt cei care in general au cea mai mare nevoie, dorinta si abilitate de a-si gestiona propria dezvoltare.
De vreme ce multi copii gifted au o nevoie uriasa si neobisnuita de a-si gestiona propria educatie, au nevoie sa inteleaga natura abilitatilor lor inalte pentru a participa in mod direct in planificarea si in directionarea propriei invatari si dezvoltari personale. Ei au nevoie sa fie sustinuti in a intelege cum si in ce fel pot sa devina autonomi.
Sunt mentionate cazuri cand unor numeroase persoane, in special femei, nu le-a fost comunicat niciodata cand erau copii ca au fost “gifted”, si niciodata nu au putut realiza anvergura acestui lucru. Au putut sa-si dea seama doar atunci cand au avut proprii copii – gifted – si cand copiii lor s-au lovit de aceleasi probleme ca si ele. Totusi, privind lupta propriilor copii in conflicte sociale, sau in ce priveste succesul academic – si asa mai departe, au putut percepe aspecte care tin de propria inzestrare – giftedness- pentru ca toate acestea le erau foarte familiare din propria copilarie!
Mai multe despre acest subiect aici: Copiii trebuie să știe că sunt gifted? Cum ii explicam?