Cum recunoasteti daca copilul dvs. are abilitati inalte si ce inseamna “Supradotat”?
Follow si Like:
RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us

 

copil-supradotat-cum-ma-recunostiCUM RECUNOASTETI DACA COPILUL DVS. ARE ABILITATI INALTE si Ce înseamnă “Supradotat”?

 

DESPRE CONCEPTUL DE SUPRADOTARE – FOARTE IMPORTANT

„Sa clarificam cateva detalii legate de concept. Supradotatul se naste si se formeza astfel: se naste cu potential si se formeaza ca sa-si realizeze potentialul. Judecand punctul 1 majoritatea copiilor se nasc cu potential, dar dintre acestia putini au forta de a merge pe drumul spinos al realizarii potentialului. Cei care o fac, dovedesc in primul rand motivatia de a duce la bun sfarsit ceea ce-si propun. Pe acesta baza dezvolta creativitatea ce le permite sa gaseasca mijloacele si caile necesare atingerii obiectivelor, iar pe baza creativitatii dezvolta abilitatile cognitive inalte specifice supradotarii. Nicaieri nu se pune problema de a considera capacitatile proprii in raport cu ale altora pe relatia dihotomica destept-prost, decat daca definim prostul ca fiind persoana care nu are rost. Supradotatul isi gaseste un rost al sau in vreme ce ceilalti nu stiu ce doresc. Niciodata supradotatul insa nu cauta sa jigneasca sensibilitatea altora care nu-si gasesc inca rostul. Ajutati fiind copiii sa-si gaseasca un rost al lor, ei incep sa evolueze catre supradotare indiferent de punctul lor de plecare. Este absolut necesar ca parintii sa inteleaga cum pot ajuta copiii sa-si gaseasca un rost, sa duca lucrurile la capat, sa nu-si refuze creativitatea cu componentele libertatii de gandire, curiozitatii, si increderii intr-o lume deschisa, si cum sa defineasca calitatea in performantele cognitive personale. Acest din urma aspect este direct legat de modalitatea de a privi complex realitatea judecand aspectele colaterale si consecintele derivate ale actelor fiecaruia si nu are absolut nimic de-a face cu notarea liniara de la scoala.” – Prof. Dr. Florian Colceag, MA in Education, specializare Gifted Education, University of Utah, SUA, expert international in educatia de excelenta; membru ECHA, WCGTC, Asia Pacific Federation of the WCGTC; membru Clubul de la Roma; membru AUSTEGA, etc.

 

NOTA

A. Dumneavoastra veti gasi una sau mai multe considerente din cele enumerate, intrunite la copilul dvs

B. Tinem sa va atragem atentia ca datorita dezvoltarii asincrone, o caracteristica a copiilor inzestrati, cu abilitati inalte, sau denumiti in literatura anglo-americana, “gifted & talented” – denumiti in continuare supradotati, sau supernormali (de ex., in China) veti putea intalni situatii speciale sau exceptionale. Asincronia inseamna o dezvoltare cognitiva mult mai rapida decat dezvoltarea fizica si emotionala. Aceasta dezvoltare face copii supradotati, sau cu abilitati inalte, sa fie dornici sa afle informatii pentru care nu sunt pregatiti din punct de vedere emotional, sa fie tratati ca si cand ar fi mai maturi decat sunt in realitate din punct de vedere emotional, si implicit, sa fie usor de ranit, de manipulat, de discriminat, etc, si sa aiba potential, un comportament ulterior, deranjant, auto-distructiv, extrem de justitiar, agasant, ‘ciudat’, sau nepermis la clasa, etc. Exista anumite grupuri speciale, asadar vi le enumeram si va rugam sa le acordati o atentie aparte daca recunoasteti ca facand parte dintr-un grupa:

  • subperformantii (“underachiverii” – cei care au constant rezultate sub asteptari desi unori ‘impusca’ o nota mare – fara explicatii)
  • supradotatii cu dificultati de invatare
  • supradotatii cu dizabilitati
  • supradotatii creatori de dezordine
  • supradotatii din medii culturale diferite
  • supradotatii dezavantajati socio-economic
  • supradotatii dezavantajati prin inechitatea discriminarii sexelor

C. Cand va ganditi la copilul dvs. cel mai bine este sa coroborati notele lor la scoala cu parerile altor persoane, cu observatiile personale, si activitatile extracurriculare ale copilului ( ex. poate canta la un instrument cu talent, sau poate face un sport de performanta etc). Copiii cu abilitati deosebite practic se centreaza adesea pe excelenta in arii academice si / sau non-academice. Exista deci copii care nu isi arata abilitatile la scoala, avand performante doar in afara scolii.

DEFINITIE

Sunt consideraţi supradotaţi acei indivizi care prezintă spontaneitate (naturaleţe) şi/sau un înalt potenţial (randament) în oricare dintre următoarele domenii, intr-o singura arie sau in combinatie pe urmatoarele arii.

  • Abilitate intelectuală generală: această categorie include indivizi care fac dovada unor caracteristici cum ar fi: curiozitate intelectuală, o extraordinară capacitate de observaţie etc.
  • Talent academic: această arie include elevii care prezintă o spontaneitate excepţională în şcoală şi demonstrează o înaltă abilitate în lucrările academice fiind adeseori premiati / note mari.
  • Abilităţi de gândire creativă: domeniul este reprezentat de elevii cu idei originale şi divergente, care îşi demonstrează aptitudinile în elaborarea şi dezvoltarea ideilor originale, fiind capabili de a distinge din mai multe forme diferite o situaţie determinată.
  • Abilităţi de lider: se referă la acei elevi care se impun ca lideri sociali într-un grup şi care se evidenţiază prin putere, autocontrol şi abilitatea de a dezvolta o interacţiune productivă cu ceilalţi.
  • Artele vizuale şi de reprezentare: în această categorie sunt incluşi acei elevi care prezintă abilităţi superioare pentru pictură, sculptură, desen, dans, muzică vocală şi instrumentală şi teatru.
  • Abilităţi psihomotorii: domeniul cuprinde copiii care prezintă niveluri înalte de performanţă sportivă şi abilităţi manuale.

Definitia a fost imbunatatita prin includerea capacitatilor inalte logice in cimpuri stiintifice abstracte sau jocuri logice.

 

CUM PUTETI RECUNOASTE DACA COPILUL DVS. Este “Gifted”

Pentru o mai bunǎ înţelegere a caracteristicilor de personalitate ce dau profilul pedagogic al copiilor înzestraţi, urmǎtoarea enumerare de însuşiri ale copilului înzestrat va permite înţelegerea modului în care acesta poate fi descoperit de cǎtre profesor şi dimensiunile sale de evaluare:

  • foloseşte un vocabular bogat şi adecvat;
  • este eficient în comunicarea vorbitǎ sau scrisǎ;
  • are un bagaj de lecturǎ bogat, preferând de obicei cǎrţi pentru adulţi;
  • doreşte sǎ discute materialele citite;
  • are un interes deosebit pentru o arie de cunoştinţe, în care gǎseşte motivaţie şi pasiune;
  • consumǎ timp pentru pasiunea proprie şi pentru proiecte speciale;
  • are rezultate şcolare deosebit de bune pe anumite zone de interes;
  • întelege ce este bine sau rǎu într-o activitate şi gǎseşte cǎi de optimizare;
  • descoperǎ valenţe noi la idei vechi ;
  • are o memorie deosebitǎ pe arii de interes şi stǎpâneşte repede conceptele şi abilitǎţile de bazǎ ;
  • nu are rǎbdare cu procedeele de rutinǎ şi cu abilitǎţile automate;
  • pune întrebǎri penetrante în particular, la nivelul cauzelor şi al motivelor;
  • gǎseşte plǎcere în activitǎţi intelectuale;
  • recunoşte repede relaţii;
  • îi plac structurile, ordinea şi consistenţa;
  • aratǎ virtuozitate şi are multe hobby-uri;
  • gândeşte critic, este sceptic şi evalueazǎ prin teste în care acoperǎ toate posibilitǎţile;
  • este plin de umor;
  • gândeşte în afara eului propriu;
  • este interesat de ceea ce este bun sau rǎu, drept sau nedrept;
  • învaţǎ rapid;
  • poate sǎ-şi concentreze atenţia un timp îndelungat;
  • este sensibil sufleteşte;
  • aratǎ compasiune pentru alţii;
  • este perfecţionist;
  • prezintǎ intensitate a trǎirilor;
  • are sensibilitate moralǎ;
  • prezintǎ curiozitate neobisnuitǎ ;
  • este foarte perseverent în ariile proprii de interes;
  • este hiper energic;
  • preferǎ compania celor mai în vârstǎ ;
  • citeşte devreme (este precoce) şi este avid de cunoştinţe;
  • este foarte creativ;
  • are tendinţa de a contesta autoritatea;
  • are abilitǎţi în folosirea numerelor ;
  • raţioneazǎ bine, fiind un bun gânditor;
  • are multe idei de împǎrţit cu alţii;
  • este un strǎlucit gânditor, însǎ e distrat şi neatent la detaliile neimportante;
  • deosebeşte cu uşurintǎ detaliile importante şi relevante de celelalte;
  • oferǎ rǎspunsuri neobişnuite şi neaşteptate la probleme;
  • poate atinge nivele înalte de gândire abstractǎ;
  • comunicǎ eul propriu prin mijloace variate (verbale, kinestetice, limbajul corpului etc.);
  • adunǎ o mare cantitate de informaţii în domeniile de interes;
  • îşi aminteşte rapid fapte;
  • este frecvent perceput de alţii ca lider;
  • este cooperant în grupuri;
  • acceptǎ responsabilitǎţi;
  • se adapteazǎ cu usurinţǎ la situaţii noi;
  • este încrezǎtor în colegi şi candid în opiniile depre oameni;
  • îi plac schimbǎrile;
  • cere puţinǎ direcţionare din partea profesorilor;
  • sunt mai interesaţi de raspunsuri la întrebǎri de tip „cum” şi „de ce” decât la alte tipuri de întrebǎri;
  • pot lucra independent mult mai devreme decat alţii;
  • sunt adesea diagnosticaţi ca hiperactivi;
  • sunt interesaţi de lucruri neobişnuite sau stranii;
  • dovedesc interes deosebit pentru activitǎţile intelectuale şi artistice;
  • percep cu uşurintǎ asemǎnǎrile, diferenţele şi anomaliile;
  • deseori „atacǎ” materiale complexe, descompunându-le în pǎrţi componente simple şi le analizeazǎ sistematic;
  • sunt gânditori, fluenţi, capabili sǎ genereze posibilitǎţi, consecinţe sau idei înrudite;
  • gândesc flexibil, abordând o problemǎ pe mai multe cǎi;
  • sunt originali şi deseori neconvenţionali în rezolvarea de probleme;
  • pot gǎsi relaţii între obiecte, fapte şi idei neînrudite;
  • sunt doritori de inţelegere complexǎ;
  • construiesc deseori ipoteze de genul „dar dacǎ”;
  • sunt sensibili la frumos şi atraşi de valorile artistice

 

MAI MULT !

DEFINITIE: Supradotat sau supranormal (sau supernormal, vezi China) reprezintă normalul potenţialului uman atins însă de un număr redus de oameni. Acest normal cuprinde calităţi intelectuale, artistice, etice, de comunicare sau creativitate ieşite cu mult din comun

  • SUPRADOTAT, adj. (despre copii) Cu calităţi intelectuale ieşite din comun – Supra + dotat (după fr. surdoue) (DEX)
  • Astăzi nu există o concluzie clară asupra unei explicaţii sau definiţii exacte a conceputului de inteligenţă
  • Teorii academice moderne recunosc că testele de IQ nu sunt adevărata măsură a inteligenţei şi că au diverse interpretări sau conotaţii culturale sau de limbaj.
  • Cercetări continue în studiul inteligentei sugerează că există multiple forme de inteligenţă – (cel putin) 8 inteligente multiple, dupa Dr Howard Gardner –, şi nu numai forma de inteligenţă academică, care este principalul aspect măsurat într-un test IQ. Educaţia psihologică actuală recunoaşte că există multe tipuri diferite de supradotare şi în aceeaşi măsură, şi mulţi factori diferiţi de recunoaştere a acesteia, ceea ce impune o abordare inclusivă, multi-faţetată pentru identificarea unui supradotat.
  • Un om este gifted daca a ales la un moment dat aceasta cale. El se formeaza cu tot cu abilitati personale in functie de aceste alegeri. Potential toti oamenii pot fi gifted, dar majoritatea prefera sa se subutilizeze si sa traiasca fara evolutie personala, sau cu evolutie personala redusa. Aceasta caracteristica (task comitment) este cea care determina concentrarea eforturilor personale intr-o directie clara. Task comitment este factorul declansator al formarii de abilitati si al acceptarii creativitatii in mod separat. Un om auto-motivat pentru dezvoltare personala are toate sansele de a mari valoarea propriilor abilitati. Pentru a stimula acest lucru in gifted education se foloseste gruparea copiilor in functie de abilitati.
  • Populatia planetara are o crestere medie anuala a inteligentei cu 0.2 % de puncte IQ, in timp ce populatia gifted cu 4% de puncte IQ aceasta diferenta face diferenta dintre cei ce sunt remorcati si cei ce remorcheaza. Din aceste motive gifted education este un invatamant de masa orientat spre metodologii de emancipare a fiintei umane si de eliberare a potentialelor proprii, iar metodologiile didactice din gifted education au fost obtinute prin studiul caracteristicilor populatiei de oameni gifted si apoi oferite tuturor. Oamenii gasesc resursele de a solutiona problemele mari cand au un orizont de evolutie proprie. Acesta atrage atentia si canalizeaza eforturile. Se pare ca nu putem trai fara orizonturi ci putem doar supravietui. In concluzie trebuie sa le dam oamenilor orizonturi. Gifted education invata oamenii sa le identifice.
  • În momentul actual supradotarea se defineşte folosind factori de tip IQ (coeficent de inteligenta), SQ (coeficient de spiritualitate), EQ (coeficient de sensibilitate emoţională) şi alti indici.
  • Folosind însă IQ-ul pentru indicarea supradotării urmatoarea curbă Gauss indică:

§ 85 – 99 Lower normal / Normal inferior

§ 100 – 114 Upper normal / Normal superior

§ 115 – 129 Bright / Strălucitor

§ 130 – 144 Gifted / Talentat

§ 145 – 159 Highly gifted / Talent superior

§ 160 – 180 Profoundly gifted / Profund talentat

§ peste 180 Genius / Geniu

FAPTE

§ Conform datelor publicate de cercetări recente 5-10% din populaţia lumii o reprezintă supradotaţi (ref. Roberta Braverman, the vice president of the New Jersey Association for Gifted Children), dintre aceştia diferenţiindu-se unii cu capacităţi extrem de mari (doar 2% din populaţia lumii). Conform psihologilor români, procentul celor aflaţi în topul curbei Gauss se apropie de 4% (vs. 2% la nivel mondial) din totalul populaţiei

§ Un numar imens din copii cu abilitati inalte sunt gifted underground, ascunzandu-si calitatile pentru a nu fi supusi pedepselor mediului lor social si pentru a fi acceptati in colectivitati. Procentul de gifted underachievers“- care in ciuda abilitatilor si calitatilor lor naturale au rezultate slabe la invatatura- este de asemenea enorm. Statisticile mondiale arata ca peste 50% dintre copiii cu abilitati inalte nu au succes social sau profesional la varsta adulta (sursa: National Commission for Excellence in Education, US)

§ De fapt se poate considera in mod clar ca aceasta categorie de copii este printre cele mai expuse riscurilor sociale. Sistemul educativ descurajeaza in mod continuu un procentaj de peste 40% dintre copiii cu abilitati inalte, anume vizualii spatiali, ce au o dominanta functionala a emisferei cerebrale drepte. Acestia gandesc in imagini in timp ce sistemul oficial utilizeaza cuvinte pe care vizualii spatiali trebuie sa le transforme in imagini, sa gandeasca in imagini, apoi sa retranscrie rezultatul in cuvinte pentru a fi evaluati in cuvinte.

§ Din acest motive ei devin copii cu un risc educational major in sistemele clasice bazate pe expunere si memorare, desi in mod paradoxal vizualii spatiali au cea mai mare creativitate/ inventivitate, caracterizati de o inteligenta complexa si dinamica, critica si laterala si in final formeaza oamenii care adauga o reala plus valoare in sistem dezvoltand solutii, inovatii si tehnologii in stiinta sau arta.

§ Ultimii 25 de ani au demonstrat că dezvoltarea economică, socială şi culturală este în directă dependenţă de dezvoltarea educaţiei copiilor cu abilitati inalte (gifted & talented) şi de utilizarea capacităţilor acestora pe plan naţional ca vârf de lance în dezvoltare

§ Copii cu abilitati inalte ce nu sunt întegraţi într-un sistem iniţial educativ, ulterior economic, de management sau politic, emigrează în ţările ce le oferă şanse de afirmare. Cei ce sunt integraţi contribuie în mod esenţial la dezvoltarea locală pe toate planurile.

§ Istoria ne-a arătat de mai multe ori ca societatea a recunoscut valorile oamenilor cu abilitati inalte, dar în general cu mare întârziere, uneori de zeci sau sute de ani după moartea lor

§ Exemple sunt Von Neumen, Gauss, Gaulois, Mendel, Mozart, Vivaldi, Van Gogh, Da Vinci sau mai recente Ramanujan, Sidis, Eminescu

§ Timpurile moderne au descoperit prin gifted education recunoaşterea şi promovarea ideilor si a oamenilor în timp real.


Sal Sol