SUPRADOTARE SAU RATARE?
Sa facem intai DISTINCTIE intre Mituri si Realitati
(sursa material: Rhode Island Advocates for Gifted Education @ prof. dr. Florian Colceag)
Descarca Prezentarea aici.
Mitul 1
Toti copiii sunt supradotati.
FALS!
Realitate:
- Toti sunt speciali, toti au un dar – dar nu toti sunt “gifted”, supradotati, inalt inzestrati
- In SUA potrivit Guvernului federal: 5% sunt supradotati, 3% au talente speciale.
- DESPRE CONCEPTUL DE SUPRADOTARE – FOARTE IMPORTANT
„Sa clarificam cateva detalii legate de concept. Supradotatul se naste si se formeza astfel: se naste cu potential si se formeaza ca sa-si realizeze potentialul. Judecand punctul 1 majoritatea copiilor se nasc cu potential, dar dintre acestia putini au forta de a merge pe drumul spinos al realizarii potentialului. Cei care o fac, dovedesc in primul rand motivatia de a duce la bun sfarsit ceea ce-si propun”
Mitul 2
Copiii gifted nu prea se gasesc. Incidenta lor e mica.
FALS!
Realitatea:
Centrul Gifted Education estimează că există aproximativ 200.000 de copii supradotați academic cu varsta sub 15 ani în Romania – aproximativ 6% din numărul total al elevilor (sursa estimarii: NAGC; procentul este aplicat la populatia de 3,211 milioane copii sub 15 ani cf. INS: Comunicat de presa nr 143 din 26.06.2012). Un numar impresionant!!! Deși nu exista studii naționale care sa urmareasca statistic incidenta talentului (prezentei inteligentelor multiple conform Howard Gardner) in randul populației de copii, numărul de supradotați și copii cu inalt potential (talent sau inteligente multiple) crește, în funcție de numărul de categorii de supradotare utilizate în estimare. NU sunt identificati in cadrul sistemului de invatamant in mod curent, cu baterii de testare internationale, prin observatii, recomndari sau interviuri (asa cum stipuleaza Legea 17/2007), deci NU exista. Vi se pare o relatie logica intre parti?
Mitul 3
Copiii supradotati n-au drepturi speciale
FALS!
Realitatea:
1.Copiii cu abilităţi înalte, supradotati sau ‘gifted’ (terminologia anglo-saxona) au nevoi educaţionale speciale, recunoscute prin lege (Legea 17/2007) şi sunt un grup social vulnerabil;
2.Este garantat “dreptul la o educație diferențiată, ca ansamblu de programe educaționale formale, nonformale şi informale, adecvate dezvoltării segmentului de populație reprezentat de tinerii supradotați, capabili de performanța înaltă, caracterizat prin nevoi particulare” (Art. 3 / Legea 17/2007);
3. Se bucura de un numar impresionant de recomandari internationale, o droaie de stipulari in legislatia nationala si internationala privind dreptul lor la educatie diferentiata insa ignoranta lor in randul publicului larg, perceptiile si conceptiile gresite, etichetele elitiste, atitudinile negative, sunt cele care infloresc, pentru ca lipseste cu desavarsire campania nationala de INFORMARE privind dreptul legal si mai ales, privind mijloacele legale de descoperire:
http://giftededu.ro/scoala-de-excelenta/argumente
Mitul 4
Supradotarea poate fi creata daca exista o stimulare potrivita si din abundenta
FALS!
Realitatea:
•Copiii supradotati se nasc, nu sunt creati.
•Totusi, “Indiferent cat de supradotati, copiii nu-si dezvolta darurile, harurile, fara un parinte sau un tutore care sa ii incurajeze, sa ii stimuleze si sa ii impulsioneze.”(Winner, 1996).
•Principiul “nature and nurture” este fundamental in educatia copiilor supradotati: existenta abilitatilor inalte cat si hrana abilitatilor inalte sunt ambele esentiale
Mitul 5
Sint crema clasei
FALS!
Realitatea:
Nu neaparat. Uneori pot prezenta diverse tipuri de dizabilitati in invatare ce pot ramine nedescoperite la inceput. In acest caz , odata cu trecerea timpului le vine tot mai greu sa exceleze in invatare.
Cand va ganditi la copilul dumneavoastra, cel mai bine este sa coroborati notele sale la scoala cu parerile altor persoane, cu observatiile personale si activitatile extracurriculare ale copilului ( ex. poate canta la un instrument cu talent, sau poate face un sport de performanta etc). Copiii cu abilitati deosebite se centreaza adesea pe excelenta in arii academice si / sau non-academice. Exista deci copii care nu isi arata abilitatile la scoala, avand performante doar in afara scolii. Si uneori isi ascund de tot abilitatile inalte din dorinta de a fi ‘normali’, de a fi acceptati in grupurile sociale, de a-si putea face prieteni. Sunt incurajati si de parinti uneori ‘sa fie si ei, ca ceilalti”.
Mitul 6
Sint atit de destepti incit se descurca cu sau fara programe speciale
FALS!
Realitatea:
Aparent se descurca bine de unii singuri, dar se pot plictisiti si nu vor mai respecta regulile. Aceste tendinte se pot accentua odata cu inaintarea in virsta, cand sarcinile devin mai complexe.
Conform unei cercetari din UK din 2010, procentul copiilor cu abilitati inalte care se rateaza este cutremurator: 97% dintre copii se rateaza. Aceasta risipa este un cost enorm pentru societate, cea mai mare risipa a societatii noastre la ora actuala. Autoarea studiului este cercetatoarea Joan Freeman din UK.
Mitul 7
Supradotati si talentati inseamna acelasi lucru
FALS!
Realitatea:
Nu necesar, nu exista nici o regula de corelare intre acestea. Se fac diferentieri mari intre “supradotat academic”, “supradotat intelectual”, “talentat” si altele. Copiii supradotati necesita curricula diferentiata si programe educative flexibile, intr-un mediu intelectual special. Orice copil poate trece prin programe imbogatite, insa supradotatii si talentatii au nevoi educative diferite si cer programe educationale diferite.
Mitul 8
Trebuie sa treaca prin scoala impreuna cu generatia lor
FALS!
Realitatea:
Este adevarat ca supradotatii trebuie sa interactioneze social cu cei din propria generatie, insa virsta lor cronologica nu corespunde cu virsta lor mentala, care poate fi mult mai mare. Sa pui un copil supradotat in aceeasi clasa cu alti copii cu virsta mentala mult mai mica decit a lui este un chin si o tortura pentru acel copil.
Mitul 9
Supradotarea este ceva de invidiat
FALS!
Realitatea:
Marea majoritate a copiilor supradotati se simt neintelesi si izolati. Deseori sunt respinsi de catre societatea colegilor din cauza gusturilor si opiniilor lor prea adulte. Aceasta poate crea probleme psihice specifice, cum ar fi ADHD/ADD sau altele ce au o incidenta mai mare la copiii supradotati decit la ceilalti copii.
Un numar imens din copii cu abilitati inalte sunt gifted underground, ascunzandu-si calitatile pentru a nu fi supusi pedepselor mediului lor social si pentru a fi acceptati in colectivitati. Procentul de “gifted underachievers”- care in ciuda abilitatilor si calitatilor lor naturale au rezultate slabe la invatatura- este de asemenea enorm. Statisticile mondiale arata ca peste 50% dintre copiii cu abilitati inalte nu au succes social sau profesional la varsta adulta (sursa: National Commission for Excellence in Education, US / altele)
Aceasta categorie de copii este printre cele mai expuse riscurilor sociale. Sistemul educativ descurajeaza in mod continuu un procentaj de peste 40% dintre copiii cu abilitati inalte, anume vizualii spatiali, ce au o dominanta functionala a emisferei cerebrale drepte. Acestia gandesc in imagini in timp ce sistemul oficial utilizeaza cuvinte pe care vizualii spatiali trebuie sa le transforme in imagini, sa gandeasca in imagini, apoi sa retranscrie rezultatul in cuvinte pentru a fi evaluati in cuvinte.
Mitul 10
Copiii talentati pot fi sustinuti adecvat intr-o clasa normala
FALS!
Realitatea:
- Astazi, in Romania, clasele pot cunoaste un numar semnificativ de copii cu abilitati inalte, cu un domeniu larg de abilitati si interese, dar majoritatea (aproape 100%) dintre profesori nu au primit instructie sau dezvoltare profesionala de care au nevoie pentru a realiza educatie diferentiata in mod efectiv in clasele lor.
- Capcana credintei ca putem face la clasele normale ceea ce acesti copii au nevoie: “Recent, un numar uimitor de educatori au imbratisat conceptul de “diferentiere”. Acesta este un concept de educatie sanatos si chiar cativa adepti ai educatiei supradotatilor spun ca diferentiarea in clasa va avea grija de Elevii nostri cei mai capabili. Aceasta este o prostie. Am trecut prin mai multe iteratii ale lui “noi-putem-avea-grija-de-studentii-supradotati-in-clasele-normale” si de fiecare data se termina cu un ecran incetosat in spatele caruia copiii destepti primesc cateva sarcini suplimentare si mai multa munca bazata pe modele de invatare traditionale (didactice)” (Dr Joseph Renzulli, expert in Gifted Education, American educational psychologist)—
- La fel ca in cazul tuturor copiilor cu nevoi speciale de invatare, profesorilor le trebuie date cunostintele, tehnicile si sprijinul cu resurse pentru a-i integra pe supradotati in clasele lor.
- Dar, nu este nici corect, nici rezonabil sa fie asigurata o egala programare educationala si sa avem asteptari egale de la toti elevii, indiferent de abilitatile lor. (Stephens, 1998)
- John F.Kennedy: “Nu toti avem abilitati agale, dar toti ar trebui sa aiba o sansa egala pentru a ne dezvolta talentul.”
Mitul 11
Copiii gifted vor creste mari si se vor descurca de minune chiar daca nu sunt descoperiti
FALS!
Realitatea:
Este extrem de importanta descoperirea supradotarii de cat mai timpuriu
Pentru ca:
Copiii supradotati au riscuri sociale inalte care se manifesta de timpuriu precum alienare, fapte antisociale, abandon scolar, schimbarea scolilor, depresie, suicid, datorita nevoilor lor speciale care nu sunt asigurate in sistemul normal de educatiei – mai multe puteti citi:
- http://giftededu.ro/scoala-de-excelenta/dezavantajarea-sociala-a-copiilor-supradotati
- http://giftededu.ro/scoala-de-excelenta/de-ce-sa-i-sustinem-pe-copiii-cu-abilitati-inalte