Homeschooling pentru gifted. Frica e tot mai mica
Follow si Like:
RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us

Credem ca forta noastra ca echipa consta in relatiile pe care le construim. Stam mult de vorba cu parintii. Stam de vorba cu absolventii. Cu cei care ne pot da informatii de prima mana despre ce gandesc ei si ce isi doresc.
Am aflat cu incantare si bucurie ca newsletter-ele noastre pot schimba vieti, pot ajuta in decizia pentru alegerea scolii. Si ceea ce le spunem noi, si telefonic si personal sau in consiliere, ii ajuta.
Am vorbit cu mamici si tatici. Decizia de homeschooling sau unschooling pentru copiii gifted incepe sa se ia mai usor. Ministerul educatiei isi pierde treptat puterea. Frica de pierdere a statutului de inregimentat scolar e tot mai mica. Statul isi pierde controlul asupra copiilor. Cum spunea prof Colceag: “Ministerul e doar o franciza, prin care noi le-am incredintat invatarea copiilor. Si aceasta franciza s-a dovedit falimentara.” A fost o decizie sa ne lasam copiii educati de niste necunoscuti. Putem reveni asupra ei. Aduceti-va aminte ca e doar o franciza sociala. Luati-va puterea sociala inapoi. Boierii isi cresteau copiii ca viitori mostenitori ai averilor si cunostintelor romanesti stramosesti si pentru asta le formau un mod de gandire in familiile lor, plateau profesori privati si scoli din strainatate pentru a pastra acest statut. Acum puteti face si voi acelasi lucru, cu ceva efort. Pentru un gifted scoala poate fi o trauma majora, pentru toata viata. Puteti alege altceva.

Intrebarile adresate tinerei gifted A.E.I. de 19 ani.

• Ce te-a ajutat sa iei decizia de homeschooling pentru tine?
• Ce anume ti se pare dificil cand iei aceasta decizie? Ce ai avut nevoie ca sa iei decizia?
• Ce observi acum la tine? Cum te-a ajutat?
• Ce beneficii ai realizat de la decizie si ce provocari?
• Ce inseamna pentru un tanar gifted evolutia prin homeschooling?
• Ce inseamna de fapt homeschooling, pentru tine?
• Cum crezi ca vei integra ce ai aflat (abilitati/ interese/ mod de operare prin gandire libera, etc) in facultate mai departe, dupa homeschooling, cu informatiile pe care le ai acum?
• Ce perspective diferite crezi ca are un tanar gifted cand face homeschooling?
• Cum pot fi oare satisfacute nevoile de socializare si de relationare necesare oricarui tanar?
• Ce curricula ar putea avea un tanar gifted si cum ar arata o curricula care chiar il ajuta pe copil sa lege lucrurile in mintea lui de realitatea vietii?
• Cate ore ai fost implicata in activitati? Si din aceste ore, cate ai lucrat singura, si cat impreuna cu peer group?
• Ce ti-ai fi dorit cand erai copil de la invatare? Ce crezi ca poti sa iti oferi din ce ti-ai dorit tie acum?
• In ce masura observi efectul scolii asupra vietii tale? Cat de mult raspunde nevoilor tale si cat nevoilor sistemului sa fii inscrisa intr-o forma de invatamant?
• Cum ai scapat de BAC? 🙂
• Care a fost motivul pentru care ai ales sa mergi la invatamant offline, si nu ai continuat prin homeschooling?
• Cum se numeste scoala pe care ai facut-o online si care ar fi motivele pentru care ai recomanda-o? O recomanzi?
• Ce sfaturi le poti da parintilor de copii si tineri gifted?
• Ce le-ai putea spune tinerilor gifted pentru a-si lua viata in maini?

Raspunsurile ei:

În clasa a 11-a, prin noiembrie, am plecat de la școala de stat (liceu prestigios din București) și m-am transferat în online, la un liceu cu predare la distanță din Statele Unite. Aveam 17 ani. Menționez că am participat la programele Gifted.

1. Ce te-a ajutat sa iei decizia de homeschooling pentru tine? R: Pentru a lua decizia dacă vrea să facă homeschooling/ școală la distanță, elevul trebuie să facă o listă cu aspecte pro și contra acestei decizii. În noiembrie 2021, am făcut și eu acest lucru și am constatat că era cea mai bună decizie pentru mine la acel moment, având în vedere circumstanțele.
2. Ce anume ti se pare dificil cand iei aceasta decizie? Ce ai avut nevoie ca sa iei decizia? R: Este dificil pentru că trebuie să te hotărăști dacă vrei să abandonezi sistemul de învățământ cu care erai obișnuit. De asemenea, făcând homeschooling vei abandona grupul social de la școală, iar interacțiunile tale cu alte persoane (mai ales persoane NOI) se vor limita semnificativ. Sunt unele școli/facultăți online care îți oferă posibilitatea de a socializa cu colegii tăi, dar acestea sunt foarte puține. La liceul la care am fost eu, puteam socializa doar cu profesorii, și numai în scop academic sau administrativ. Acesta este un mare minus la școala online, iar dacă te hotărăști să iei această decizie trebuie de asemenea să te asiguri că te duci la multe cursuri/activități sportive, etc., unde vei putea avea un grup și oameni noi cu care să socializezi. Un alt lucru care este dificil atunci când iei această decizie, este că vei abandona un lucru esențial pentru tine ca ROMÂN: limba, literatura, istoria, cultura românească. Vei face școală cel mai probabil în limba engleză, iar la limba și literatura engleză îi vei citi pe Shakespeare, Dickinson, Twain, etc., și vei învăța despre cultura americană/engleză. Vei fi complet deconectat de literatura și istoria românească, ceea ce este tragic. De aceea, este necesar să îți menții o cunoaștere decentă a culturii românești prin citirea autorilor noștri, cum ar fi Eminescu, Rebreanu, Blaga, etc.
Eu am luat această decizie din 3 motive esențiale: 1. Mă simțeam rău din punct de vedere psihic, de aceea am și luat medicație o perioadă. Nu mă puteam concentra la școală din cauza anxietății (fricii) pe care nu o puteam controla, așa că această trecere în online a fost absolut vitală pentru succesul meu academic. 2. Anturajul era groaznic. Nu m-am putut împrieteni cu nimeni din acea clasă și eram realmente izolată de toți colegii mei. 3. Acea perioadă era și dificilă din punct de vedere al pandemiei, școala devenind o sursă adițională de stres datorită restricțiilor abuzive și lipsite de logică medicală.
De asemenea, am considerat că oportunitatea de a studia în ritmul meu și de acasă este minunată, însă cele 3 motive prezentate mai sus au fost cele care m-au împins către această decizie.
3. Ce observi acum la tine? Cum te-a ajutat? R: Homeschooling m-a ajutat foarte mult. Am realizat că sunt capabilă de foarte multe lucruri. Am învățat să scriu un text liber, fără șabloane impuse cum era la noi. Am învățat să cercetez pentru a-mi scrie eseurile și am aflat importanța menționării surselor pe care le folosești și a parafrazării. Americanii sunt foarte stricți cu privire la plagiat, așa că era esențial să specifici întotdeauna toate sursele. Am aflat că sunt foarte creativă și că am foarte multă imaginație. La acest liceu, profesorii ne provocau cu teme de eseu foarte dificile, însă am reușit de fiecare dată să iau punctajul maxim, lucru care m-a încurajat enorm de mult și mi-a crescut stima de sine, mai ales din punct de vedere academic și literar. Profesorii au fost extrem de deschiși, inclusiv atunci când le-am „trântit pe masă” teme foarte controversate în spațiul public. Practic, această școală m-a provocat, iar eu am reușit să răspund pe măsură.
4. Ce beneficii ai realizat de la decizie si ce provocari? R: Beneficii – stimă de sine mărită, încrederea că pot scrie și că pot cerceta în orice domeniu. Încrederea că pot gândi critic de una singură. Frica de școală a DISPĂRUT, lucru extrem de important.
Provocări – matematica (a fost grea, am cerut ajutorul mamei), organizarea (a fost greu să mă organizez, pentru că în homeschooling trebuie să faci asta singur, nu ai ore fixe la care trebuie să trimiți tema), motivația (a fost foarte greu să îmi găsesc motivația de a lucra, pentru că eu am obiceiul nefast de a amâna și de a lenevi. Aceste trăsături trebuie eliminate pentru a putea avea succes maxim).
5. Ce inseamna pentru un tanar gifted evolutia prin homeschooling? R: Pentru un tânăr Gifted (supradotat), homeschooling-ul este o idee bună. Pentru ca un tânăr supradotat să își mențină capacitățile elevate, el trebuie să lucreze la nivelul și în ritmul său, nivel și ritm care sunt mult mai ridicate decât cele din școala de stat românească (și din majoritatea țărilor globului). De aceea homeschooling este atât de important, pentru că îi permite copilului să lucreze în ritmul său și îi oferă provocări pe domeniul creativității, al matematicii și al cercetării (mărește curiozitatea și îmbunătățește semnificativ cultura generală). Astfel, un tânăr Gifted poate termina școala la 15 ani (sau chiar mai devreme).
6. Ce inseamna de fapt homeschooling, pentru tine? R: Homeschooling înseamnă lucru cu tine însuți. Trebuie să te străduiești să REUȘEȘTI, mai ales atunci când părinții tăi nu te pot ajuta pentru că nu cunosc domeniul. Trebuie să te străduiești să elimini dezordinea, leneveala și tendința de a amâna din viața ta pentru a reuși să termini școala în timp util.
7. Cum crezi ca vei integra ce ai aflat (abilitati/ interese/ mod de operare prin gandire libera, etc) in facultate mai departe, dupa homeschooling, cu informatiile pe care le ai acum? R: La facultate, îmi vor folosi foarte mult anumite abilități căpătate în urma experienței mele cu homeschooling-ul, cum ar fi cercetarea amănunțită, redactarea corectă a unui eseu (cu precizarea tuturor surselor pentru a evita plagiatul), creativitatea îmbunătățită și încrederea că pot răspunde la orice provocare (mai puțin cele matematice :D).
8. Ce perspective diferite crezi ca are un tanar gifted cand face homeschooling? R: În homeschooling, un tânăr Gifted va putea să își dezvolte capabilitățile pe care deja le are mult mai mult decât ar putea să o facă la școala obișnuită. De asemenea, frica paralizantă de școală care ne este indusă de la o vârstă fragedă datorită sistemului nepotrivit va fi cu mult diminuată, dacă nu chiar absentă. Acest lucru va facilita foarte mult dezvoltarea academică a tânărului supradotat, însă dezvoltarea socială va fi absentă și trebuie făcute eforturi pentru a o realiza. De asemenea, un dezavantaj foarte mare este statul cu ochii în ecrane tot timpul, care face mult rău elevului. De aceea, homeschooling-ul trebuie compensat cu ieșirile în natură și privirea către orizont (pentru a menține o vedere clară).
9. Cum pot fi oare satisfacute nevoile de socializare si de relationare necesare oricarui tanar? R: Pentru ca nevoile sociale ale tânărului să fie satisfăcute, acesta trebuie să facă un efort să participe la cursuri, întâlniri culturale, activități sportive, etc. Elevul trebuie să cunoască oameni noi și să întâmpine un mediu diferit pentru a se putea dezvolta relațional, iar acest lucru nu este oferit deloc de homeschooling.
10. Ce curricula ar putea avea un tanar gifted si cum ar arata o curricula care chiar il ajuta pe copil sa lege lucrurile in mintea lui de realitatea vietii? R: Nu știu ce să zic aici. Nu sunt expertă în domeniul acesta. Totuși, eu consider că toate cunoștințele te ajută într-un fel sau altul. Un lucru pe care l-am avut la școala online din SUA și care lipsește cu desăvârșire în România este GUVERNUL SUA. Un curs esențial pentru americani, dar din care am învățat și eu foarte multe lucruri. Acest curs te învață tot ce trebuie să știi despre cum funcționează guvernul, congresul, constituția, sistemul judecătoresc, etc., din America. Este cultură civică și juridică (într-o mică măsură) pentru elevi. Acesta este un curs care ar trebui NEAPĂRAT implementat în România, deoarece te învață cum funcționează statul în care trăiești (lucru esențial pentru bunăstarea cetățenilor). CONSTITUȚIA este expresia poporului, și exprimă DREPTURILE ȘI LIBERTĂȚILE FIECĂRUI CETĂȚEAN. În România nimeni nu știe Constituție și Lege, și de aceea românii se lasă călcați în picioare de niște păcălici străini care DISTRUG România pas cu pas, încălcând în fiecare moment al existenței lor în acest sistem mafiot drepturile românilor. Iar românii, pentru că nu știu nimic, tac. Tăcerea lor este asurzitoare.
De asemenea, consider că cursul de economie este esențial pentru oricine. Lumea în care trăim te obligă să știi economie, deoarece dai nas în nas cu ea tot timpul. Noi facem doar un curs în clasa a 11-a, dar cred că acest curs trebuie luat mai în serios și trebuie să fie făcut astfel încât să fie mai plăcut pentru elevi.
11. Cate ore ai fost implicata in activitati? Si din aceste ore, cate ai lucrat singura, si cat impreuna cu peer group? R: Toate activitățile le-am făcut singură, deoarece la liceul la care eram nu există această posibilitate de a interacționa cu colegii tăi și de a crea un „peer group”. Acest lucru mi s-a părut ciudat, și este unul dintre lucrurile pe care i le reproșez acestei școli.
12. Ce ti-ai fi dorit cand erai copil de la invatare? Ce crezi ca poti sa iti oferi din ce ti-ai dorit tie acum? R: Când eram mică, mi-aș fi dorit să fiu lăsată să lucrez în ritmul meu. Eram cu mult peste nivelul majorității copiilor din clasa mea, și puteam termina școala mult mai repede. Însă nici nu cred că eram genul de copil care să pot face 2 ani într-unul, adică să fac atât de multe teme. Eu aveam nevoie foarte mare de dezvoltare pe partea emoțională, fiind hipersensibilă (la fel ca majoritatea supradotaților).
13. In ce masura observi efectul scolii asupra vietii tale? Cat de mult raspunde nevoilor tale si cat nevoilor sistemului sa fii inscrisa intr-o forma de invatamant? R: Școala m-a ajutat, în toate formele sale, pentru că am trecut prin foarte multe experiențe de viață, mi-a creat o rutină, mi-am găsit cei mai buni prieteni cu ajutorul ei. Într-adevăr, capacitățile intelectuale mi s-ar fi îmbunătățit mult mai mult dacă se aplicau metode mai noi, diferite, de învățământ, adaptate la copii supradotați. Este adevărat că sistemul beneficiază mai mult de faptul că un copil este înscris în sistemul de învățământ. Ei te învață numai ceea ce doresc ei, dintre care multe lucruri sunt neadevărate, scoase din joben de către mai marii lumii pentru a împiedica națiunea (în cazul nostru, cea română) să fie suverană, independentă și liberă, lucru care nu poate fi realizat decât dacă poporul își cunoaște istoria. Ei își doresc sclavi, roboței, care să facă întocmai ceea ce doresc ei, iar acest lucru se realizează prin impunerea unei programe școlare aberante. Un popor se cucerește prin educația antinațională. Arta Războiului, cartea scrisă de marele general chinez Sun Tzu, nu este nicidecum ignorată de mai-marii lumii. Dacă elevul nu are parte de perspective diferite acasă, în familie sau în alte comunități, acesta va ajunge îndobitocit. Din fericire, mai există câțiva profesori din România care predau ceea ce trebuie. Școala a corespuns într-o măsură medie spre mică cerințelor mele, dar cu siguranță într-o măsură mult mai mare cerințelor sistemului.
14. Cum ai scapat de BAC? 🙂 R: Școala online la care am fost eu are sediul în Statele Unite ale Americii. Acolo, sistemul este diferit. Nu știu exact cum e la școala lor de stat, dar vă pot spune cum a fost la această școală.Pentru un ciclu liceal de 4 ani, aveai posibilitatea de a face două programe diferite: unul care te ajută să intri la facultate și unul care te ajută să intri direct pe piața muncii din SUA. Primul program, cel pe care l-am realizat și eu, constă în 24 de credite. Eu, deoarece deja făcusem 2 ani de liceu în București, a trebuit să fac doar 7 credite (mi-au transferat creditele de la celălalt liceu). Astfel, am terminat 8 cursuri (2 au avut doar 0.5 credite fiecare). La fiecare curs se dă un examen de midterm și un examen final. După ce termini toate cursurile, primești diploma de absolvire. Această diploma mi-a fost echivalată cu diploma de bacalaureat din România într-o singură zi, fără complicații. Cu nota 10. Astfel, nu a mai fost nevoie să dau bacalaureatul.
15. Care a fost motivul pentru care ai ales sa mergi la invatamant offline, si nu ai continuat prin homeschooling? R: Am ales să continui în regim fizic, la o facultate din București, deoarece m-am săturat de ecrane, învățat și scris continuu în limba engleză. Vreau profesori să îmi predea, vreau colegi, vreau prezența fizică a altor persoane, vreau tablă, vreau să mă plimb prin oraș ducându-mă la școală, vreau REALITATE. Acest spațiu virtual te dezumanizează, te deconectează de la realitate. NU MAI VREAU DISPOZITIVE. VREAU REALITATE.
16. Cum se numeste scoala pe care ai facut-o online si care ar fi motivele pentru care ai recomanda-o? O recomanzi? R: Școala pe care am făcut-o online se numește Citizens High School. Are sediul în orașul Fleming Island din statul Florida, Statele Unite ale Americii. Pentru cei care doresc să scape de școala fizică, pentru cei care doresc să lucreze în ritmul lor, pentru cei care doresc provocări și își asumă schimbarea sistemului și a limbii, o recomand. Are niște chichițe, cum ar fi niște greșeli la niște întrebări din examene (la unele materii, nu la toate) și faptul că nu poți comunica cu colegii tăi absolut deloc, doar cu profesorii. Totuși, mie mi-a plăcut acolo și o recomand și altor persoane.
17. Ce sfaturi le poti da parintilor de copii si tineri gifted? R: Sfaturi pentru părinții Gifted (de la mine și de la mama mea):
– Ascultați-vă copiii și fiți alături de ei întotdeauna.
– Nu puneți presiune asupra lor să fie perfecți. Nu îi obligați să meargă la concursuri la care nu doresc să meargă sau să aibă mereu note mari. Lăsați-i să fie ei înșiși.
– Încurajați-i să își dezvolte și să își manifeste creativitatea, să iasă în natură, să își dezvolte calitățile și, nu în ultimul rând, relația cu Dumnezeu. Fără Dumnezeu, nu putem fi niciodată împliniți, și asta v-o spunem (eu și mama) din proprie experiență, nu din cărți.
– Oferiți-le exemple bune. Dacă doriți să îi convingeți să facă ceva, folosiți metoda exemplului în loc să îi obligați. Astfel, se vor convinge ei înșiși și vor face acel lucru de bună voie, chiar cu plăcere.
Sfaturi pentru copiii Gifted:
– Nu lăsați visarea, candoarea și copilăria să zboare din universul vostru lăuntric. Jucați-vă afară, cu alți copii. Bucurați-vă, pentru că nu aveți de ce să fiți triști.
– Nu trebuie să fiți întotdeauna cei mai buni. Nu vă supărați din cauza notelor, pentru că ele nu vă reprezintă. Străduiți-vă să fiți din ce în ce mai buni în toate domeniile, însă eliminați frustrarea și supărarea, pentru că tot ce fac ele este să vă pune bețe în roate.
– Nu uitați că nu sunteți niciodată singuri, întotdeauna mai este măcar o persoană care este în situația voastră. Aveți părinți, prieteni, rude și un Înger Păzitor care vă sunt mereu alături. Rugați-vă Îngerului vostru Păzitor și veți vedea că dorința vi se va îndeplini (dacă este rezonabilă). Și eu am făcut același lucru, și la mine a funcționat întotdeauna
– Nu vă lăsați bătuți. Orice ar fi, mergeți mai departe. Dacă veți cădea, să vă ridicați. Sunteți mai puternici și mai curajoși decât vă imaginați.
– Respectați-vă părinții și tot ceea ce este în jurul vostru. Respectați viața. Vă va ajuta să fiți oameni mai buni.
18. Ce le-ai putea spune tinerilor gifted pentru a-si lua viata in maini? R: Folosiți-vă calitățile extraordinare pe care le aveți. Potențialul vostru este enorm, însă pentru a-l atinge va trebui să lucrați în direcția lui. Folosiți-l pentru a face bine, pentru a îmbunătăți lumea în care trăim. Aveți încredere pentru că puteți! Tot ce vreți să faceți veți putea realiza, deoarece gândul și voința voastră sunt mai puternice ca orice. Credința voastră este mai puternică ca orice. Orice v-ar ieși în cale voi puteți depăși. Cu atât mai mult dacă cereți dumnezeiescul Ajutor. Dumnezeu vă va ajuta întotdeauna dacă aveți intenții bune și dacă lucrul pe care îl faceți este benefic pentru voi. Să nu vă fie niciodată rușine să cereți ajutor. CEREȚI AJUTOR! De la Dumnezeu, de la Îngerul Vostru Păzitor, de la părinți, de la prieteni, de la oricine vă poate ajuta. „Cere și ți se va da, bate și ți se va deschide.” Faceți primul pas. Cereți, sau nu veți primi. Bateți, sau nu vi se va deschide. Încercați, sau nu veți reuși. Îndrăzniți, sau nu veți obține. Aveți curaj!
Un alt îndemn pe care vi-l dau în urma experienței personale…RENUNȚAȚI SĂ STAȚI ORE ÎN ȘIR PE TELEFON. Telefonul creează dependență. Acesta vă distruge psihicul, împingându-vă în stări de depresie, frică și letargie cruntă. Este extrem de greu să scapi de acest drog, mai ales pentru că noi îl folosim constant. Limitați-vă doar la apeluri, mesaje, e-mailuri și căutări folositoare pe internet. Nu mai folosiți Instagram, Tik-Tok, sau alte rețele de socializare care vă tâmpesc complet, vă acaparează viața și vă distrug creierul, deoarece declanșează o secreție de dopamină ÎN EXCES, fapt care diminuează drastic secreția de serotonină, hormonul fericirii.
CONCLUZIE
În concluzie, școala online îți oferă noi perspective. Ea te pune la încercare, testându-ți perseverența, hărnicia, creativitatea și inteligența. Are multe dezavantaje, cum ar fi faptul că este ONLINE, lucru care te îndepărtează de realitate și te aruncă într-un spațiu virtual inexistent. Când ești la școală fizic, într-un grup, ai o altfel de stare, îi simți pe cei din jurul tău. SImți profesorul, iar acesta îți explică într-un mod foarte frumos și pe înțelesul tău materia. De multe ori, afli mult mai multe informații din explicațiile și adăugirile profesorului, decât din carte. De aceea, consider că atât școala românească, cât și școala online anglo-saxonă (SUA/MB) au multe probleme. Cea mai bună variantă ar fi dacă s-ar crea o școală fizică bazată pe ideile și cercetărilor marelui savant și profesor emerit Florian Colceag și a altor profesioniști. Aceștia au descoperit educația REALĂ, care răspunde cerințelor fiecărui copil în parte, fără a declanșa o frică lipsită de sens în universul lăuntric al copilului. Din păcate, acești oameni nu sunt lăsați să-și facă treaba din cauza celor care au confiscat statul român de cel puțin 33 de ani încoace.
Astfel, îndemnul meu către voi toți este să vă treziți la realitate. Toți, împreună, cu Ajutorul Dumnezeiesc pe care Dumnezeu ni-l oferă întotdeauna în urma rugăminților noastre insistente și pline de credință, vom reuși negreșit să restabilim ordinea în țară, astfel încât copiii noștri să aibă parte de tot ceea ce este mai bun.
Cu iubire și respect, vă las cu un cuvânt de înțelepciune pus armonios pe rimă:
„Învaţă de la ape să ai statornic drum,
Învaţă de la flăcări că toate-s numai scrum.
Învaţă de la umbră să taci şi să veghezi,
Învaţă de la stâncă cum neclintit să crezi.
Învaţă de la soare cum trebuie s-apui
Învaţă de la piatră cât trebuie să spui.
Învaţă de la vântul ce-adie pe poteci
Cum trebuie prin lume de liniştit să treci.
Învaţă de la toate, că toate-ţi sunt surori
Să treci frumos prin viaţă, cum poţi frumos să mori…
Învaţă de la vierme că nimeni nu-i uitat
Învaţă de la nufăr să fii mereu curat.
Învaţă de la flăcări ce-avem de ars în noi,
Învaţă de la ape să nu dai înapoi.
Învaţă de la umbră să fii smerit ca ea,
Învaţă de la stâncă să-nduri furtuna grea.
Învaţă de la soare ca vremea să-ţi cunoşti,
Învaţă de la stele că-n cer sunt multe oşti.
Învaţă de la greier, când singur eşti, să cânţi,
Învaţă de la lună să nu te înspăimânţi,
Învaţă de la vulturi, când umerii ţi-s grei,
Şi du-te la furnică şi vezi povara ei.
Învaţă de la floare să fii gingaş ca ea,
Învaţă de la oaie să ai blândeţea sa,
Învaţă de la păsări să fii mai mult în zbor,
Învaţă de la toate că totu-i trecător…
Ia seama, fiu al jertfei, prin lumea-n care treci,
Să-nveţi din tot ce piere cum să trăieşti în veci!”
Învață de la toate – Autor neelucidat


Sal Sol