Care sunt abilitatile si calitatile personale de care au nevoie facilitatorii dintr-o scoala pentru a lucra cu gifted?
Atunci cand vorbim de centre specializate, legea este specifica. Cand vorbim de o scoala specializata, atitudinea personalului, orientarea si pregatirea lor e necesar sa fie indreptate spre actualizarea permanenta si formarea permanenta in gifted education. Este vorba nu de un deziderat, ci de o obligatie, o necesitate fara de care nu poti functiona. E vorba de personal calificat.
Ce inseamna Pregatirea personalului pentru diferentiere
Intai sa discutam despre intrebarea: Cate scoli au formari de psihopedagogie diferentiata de minim 30 de ore pe an si ce inseamna? Legea 17/2007 mentioneaza clar la “Art. 20 Durata pregatirii cadrelor didactice va fi de minimum 60 de ore pe an, pentru profesorii care lucreaza in centre specializate, si de minimum 30 de ore pe an, pentru profesorii care lucreaza in scoli cu clase specializate si care au aderat la programele de pregatire in educarea tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta.”
Ce inseamna diferentiere si ce am avea de castigat toti de aici – am abordat sumar acest subiect aici.
Ce inseamna ca un facilitator in invatare sa poata sa realizeze, sa creeze, sa imagineze, sa adapteze pentru fiecare copil un curriculum individualizat, reprezinta un cu totul alt set de abilitati necesare.
Cum tratam noi pregatirea specializata a personalului?
In Centrul Gifted Education formarile si forumurile colegiale sunt obligatorii, sustinute de politicile interne care in plus sunt sustinute de un proces de dezvoltare a unei culturi a schimbarii, a auto-evaluarii, a initiativei, a inovatiei si a unui mediu auto-asumat de dezvoltare. Noi ne mandrim sa functionam intr-un astfel de mediu si este necesar sa mai precizam: toti colegii se afla in formare si au in vedere un IEP (un plan de dezvoltare al lor individualizat pe teme specifice), toti colegii beneficiaza de formari de echipa, de sesiuni de feedback si de sprijin cu ajutorul unui coach sau supervisor. Toti colegii nostri au sesiuni de intervizare pe parcursul anului pe traseul lor evolutiv si forumurile sunt spatiul nostru unde punem in comun toate aspectele de invatare ale unui perioade, cat si locul unde discutam toate aspectele de dezvoltare ale copiilor, parintilor si colegilor – ce ne propunem si cu ce strategii. Formarile sunt periodice, pentru a acoperi subiecte obligatorii, cat si subiecte la libera alegere, cu teme decise de echipa, pentru a fi noi mai performanti in raport cu munca noastra. Este un proces foarte intens si asumat, si este normalul in educatia diferentiata. Si mai mult decat orice, iubirea noastra pentru ceea ce facem este ceea ce (ne) daruim. La Centru, locul unde noi lucram, copiii vor retine energia noastra inalta, calitatea inalta a sentimentelor noastre (care e contagioasa), felul cum ne purtam noi unii cu altii. Si abia dupa aceea, ceea ce le daruim. Ne dam voie sa fim oameni, sa ne aratam si sa (ne) cautam adevaratul Sine, ne dam voie sa gresim, sa nu stim, sa intrebam, sa primim feedback, sa nu fim perfecti, aceasta e marea calitate a celor care lucreaza aici. Ne dam voie sa evoluam ca fiinte umane, impreuna. Aceasta este cine suntem noi alaturi de copiii gifted. Si mai ales, ne dam voie sa invatam de la ei.
Personalul care lucreaza cu copiii gifted ar fi necesar..
- Sa se simta bine in echipa. Sa nu caute “faima” si nici sa-si demonstreze ceva. Sa urmareasca in mod constant auto-dezvoltarea, ca tema personala a vietii proprii. “Imi asum sa ma auto-dezvolt in raport cu mine insumi cat timp lucrez aici dar si in afara acestui mediu. Ma pasioneaza auto-dezvoltarea”.
- Sa participe la formari constante si sa si le doreasca, ca forma de perfectionare in raport cu un subiect dinamic, complex si neobisnuit: copilul supadotat. Sa faca parte dintr-un colectiv cu o politica de extindere a cunoștințelor in domeniu și de avansare consistenta a angajamentului necesar pentru a asigura o dezvoltarea continuă a artei și a științei de a oferi spatiu de crestere si încurajare a copiilor gifted
- Sa faca parte dintr-un colectiv orientat pe procese care in mod circular verifica periodic atingerea unor factori calitativi ai mediului de invatare, intern (ce se intampla in noi insine pe diverse procese), si extern (ce fac cand se intampla anumite lucruri), si permanent sa-si masoare rezultatele muncii in echipa si sa existe auto-evaluari 360 de grade *cum ma vad eu, versus cum ma vad altii si ce imi propun de aici
- Sa urmareasca un IEP personal. Ca facilitator, daca nu iti urmaresti propriile tale obiective in invatare si dezvoltare (“imi propun sa fiu mai mult atent la mine si la ceilalti, si sa imi observ specific emotiile si gandurile, in timpul sesiunilor in care se intampla haos, care mie nu-mi place”, e doar un exemplu) intr-un mediu unde fiecare copil are un IEP, inseamna ca esti in afara proceselor care au deja loc cu cei mai mici ca tine, cu copiii.
- Sa poata sa acceseze in interior acele caracteristici ale copiilor supradotati, nu doar la modul teoretic. Deci ar trebui sa fie gifted. Cand vorbim de supradotare, capacitatea de a empatiza si de a intelege universul interior si mai ales asincronia, hiperexcitabulitatea, hipersensibilitatea si intensitatea emotionala a copiilor supradotati, tine mai mult de felul cum te intelegi pe tine, si daca ai avut vreodata aceste caracteristici si le-ai putut dezvolta la nivel superior, devenind tu un adult gifted functional. Insa nu toti oamenii mari gifted pot sa-si acceseze zonele de vulnerabilitate si sa lucreze la ele. Sunt zone vulnerabile, si cum spunea cum spune Petre Tuțea, „Cu cât inteligenţa e mai mare, cu atât prejudecata e mai voinică, pentru că ai aparat s-o justifici”. Majoritatea adultilor gifted reusesc doar partial sa-si asume propria asincronie si sa isi dea voie sa recupereze zone importante din Sinele lor.
- Sa aiba un EQ ridicat, simtindu-se in confort sa ceara ajutorul, sa intre in sesiuni de coaching cu superiorul (Directorul Educational, Coach-ul, RC-ul Relationship Coordinator, sau Directorul scolii) sa spuna ce simte, sa poata da feedback si sa ceara feedback, sa se simta securizat emotional si conectat cu ceilalti din echipa. Pe scurt, sa fie om de echipa.
- Sa aiba formari in dezvoltare si expresivitate emotionala (psihoterapia este un plus), tehnici de invatare si memorare, organizare mentala si organizare vizuala a informatiei, gandire critica, harti mentale, abilitati de a pune intrebari pentru dezvoltarea gandirii de ordin superior, abilitati de comunicare nonviolenta, de relaxare mentala si integrare mentala si fizica, rezilienta, creativitate si vizualizare. Sa inteleaga cum arata invatarea integrata cerebral si emotional, si sa isi permita sa o faca la modul personal. De ce? Simplu. Nu poti dezvolta la altii ceea ce nu ai dezvoltat la tine. Toti avem triggere, si toti suntem “work in progress”, insa diferenta o fac constientizarile si asumarea. Inteleg unde ma simt deranjat si stiu ce sa fac in privinta asta, sau cer constient ajutorul sa fiu ajutat cat timp am nevoie sa ma ocup de acel aspect. Inteleg care sunt incompetentele mele (si deci le fac constiente), si ma apuc sa ma dezvolt in directia X si Y.
- Sa cunoasca politicile de antibullying si buna purtare. Sa parcurga formarile obligatorii pe politica de antibullying si buna purtare. Si sa cunoasca care sunt triggerele lui si cand este la un pas de bullying. Da, si adultii fac bully-ing, si copiii! Daca nu cunosti subiectul, te apuci sa dezvolti la tine acele abilitati care te ajuta sa intelegi un conflict, ce inseamna, sa recunosti la tine si la un copil bullyingul, si cum poti ajuta copilul si familia, imediat cand apare un incident. Statisticile sunt grave- in Romania unul din doi copii care au apelat la serviciile Asociatiei Telefonul Copilului, in anul 2018 a fost victima bullying-ului sau agresivitatii. 77,22% dintre situatiile de abuz de tip bullying au avut loc in gradinita / scoala, iar 22,78% au avut loc in spatiul public. Nici un fel de violenta nu poate fi acceptata, sub nici o forma. Copiii, parintii, voluntarii si personalul ar trebui sa stie ca orice fel de bullying trebuie raportat si apoi solutionat prompt si eficient.
- Sa stie sa isi ia timp liber, pauze constiente, pentru a se juca, a se inspira, a se improspata, a reflecta la sine, si la munca lui. Timp pentru a se plimba, a fi atent la procesele care au loc in interior, pentru a isi da voie si mai ales spatiul de a descoperi lucruri noi fara a-si propune ceva, de a lasa deoparte fiecare zi, pentru a veni improspatat si inspirat. Facilitatorul are nevoie sa poata fi o persoana constienta de sine. Asa pot oferi si copiilor posibilitatea unui sprijin in constientizarile proprii si in maturizarea treptata.
- Sa poata sa observe un comportament al unui copil si sa poata sa inteleaga ce nevoi se ascund in spatele lui, sa comunice ce observa, sa fie un fin observator, sa poata sa inteleaga cand un copil are nevoie de altceva, si sa se straduiasca sa inventeze, sa exploreze, sa imagineze si sa gaseasca ceea ce are nevoie sau sa intrebe sincer, si sa primeasca cu smerenie, ce lipseste in interactiune.
- Sa stie ce inseamna accelerarea unui copil. Cum se evalueaza un copil pe un subiect, si cum se ceeaza si cum arata o arie de invatare accelerata, si din ce punct incolo un copil are nevoie de un mentor adecvat accelerarii.
- Sa inteleaga cum se poate sustine gandirea productive creativa, pentru ca foarte multi copii gifted au nevoie atat de structura atunci cand creeaza, de un feedback onest pentru creatiile lor, cat si de incurajarea pe metode foarte precise care sustin procesele creative de gandire si creatie/ creativitate practica
- Sa aiba experienta si sa fie relaxati in a crea curriculum interdisciplinar, si sa aiba intelegerea rationamentului prin care se creeaza curriculum, nu pentru reproducere ci pentru ratiunea de a crea contexte noi, orientate spre proces, nu spre produs si rezultat, si nici spre satisfacerea altor grupuri (parinti, scoala, medii, note, premii, etc). Este posibil foarte multi educatori sa fi fost recrutați din domenii ale educației în care un grad mai mare de structura si de procese de învățare repetitive sunt mai adecvate și care recurg in mod obisnuit la abordari rutinizate centrate pe manuale. Aceștia întâmpină dificultăți să se acomodeze cu structura deschisă a unui mediu diferentiat, și cu procesele de învățare care au alte obiective la supradotati, cat si curriculum/continut mai divergent, care cauta sa plece de la o imagine globala, complexa, dificila, de la care abia apoi copiii experimenteaza detaliile, isi aleg directia ei, care e suficient de grea sa ii motiveze, si realizeaza invatarea prin alte mijloace (proiect, dezbatere, proiect de grup, cercetare, improvizatie, sceneta, reprezentare grafica, constructii, etc) si deci produsul invatarii este diferit
- Sa caute sa fie autentic. Sa se cunoasca pe sine cine este, cum gandeste, ce stil de invatare are, sa isi dea voie sa afle cine este. Cu bune, cu rele. Sa ramana entuziast, si modest, un om care cunoaste si succesul si esecul. Ambele sunt fatetele invatarii si sansa unui copil supradotat este sa fie alaturi de un om care isi da voie sa greseasca, care isi cunoaste limitele, care si le recunoaste, si care poate lucra cu propriul perfectionism. Copiii gifted au nevoie de oameni cu care sa descopere interesul fata de un subiect. Copiii gifted au nevoie de oameni inspirationali, autentici, care sa se prezinte sincer in fata lor, la fel de uimiti si incantati, sau asumati pe subiectul pe care il stapanesc, ca in prima zi cand l-au descoperit. Asa apar pasiunile si chiar carierele – intalniri miraculoase cu oameni pasionati care iti pot schimba traiectoria vietii.
- Sa cunoasca politicile organizatiei, sa poata sa raspunda la intrebari legate de ce face, cum face. Sunt baza unei relationari sanatoase cu intreaga echipa si cu oricine din exterior.
- Sa fie vulnerabil. Cum zicea Gabor Mate in Mitul normalitatii: “Nimic în natură nu devine „Sine” fără a fi vulnerabil. Creșterea copacului puternic necesită lăstari moi și supli, asa cum si crustaceul cu coaja tare, trebuie mai întâi să se adapteze și să devină moale. Nu există creștere fără vulnerabilitate emoțională.” Sa nu stie, sa nu poata, sa nu vrea totul. Perfectionismul dauneaza grav relatiilor. Cu cat suntem mai umani, cu atat putem evolua. Am stii mult mai multe, daca ne-am da voie sa nu stim, si sa ramanem curiosi. Nu te afli acolo pentru cat de important esti tu ca om, nu torni informatie ci devii facilitator, transformator, un model de viata si comportament pentru copiii gifted. Oricum, daca nu iubesti autentic ce faci, sansele sunt mari ca nici copilul gifted sa nu vrea sa invete ce ai tu de oferit. “Copiii nu aud ceea ce le spunem, copiii invata ceea ce suntem”
- Sa poata privi copilul gifted in perspectiva. „Dacă tratezi un om așa cum este, va rămâne exact așa cum este. Dar dacă îl tratezi așa cum ar trebui să fie, va deveni cine ar trebui să fie.” O mare parte din imaginea de sine a copiilor este formata de mediul social. Profesorii au un rol incredibil de mare. Dacă ar fi sa va amintiți UN SINGUR LUCRU din acest material, să fie acesta: este crucial pentru succesul fiecărui copil ca noi să menținem în minte, in permanență, o imagine pozitivă și plină de iubire despre ei, ca vor reusi să isi atingă în mod activ potențialul maxim fără limite! “
#centrulgiftededucation #leonardogiftedschool #copiisupadotati #giftedchildren #supradotare #gifted
www.giftededu.ro
www.mintistralucite.ro
www.leonardoschool.ro
Copyright © Centrul Gifted Education. Member ECHA- European Council for High Ability, WCGTC- World Council for Gifted and Talented Children, AERO. International Audit: CEU and Johns Hopkins Carey School of Business