1. Deoarece copiii cu abilităţi înalte au nevoi educaţionale speciale, recunoscute prin lege (Legea 17/2007) şi sunt un grup social vulnerabil;




  2. Cei mai mulţi nu ating succesul social sau profesional (50% dintre ei, potrivit cercetărilor internaţionale) datorita sistemelor care restrictioneaza dezvoltarea diferentiata;




  3. Este garantat “dreptul la o educație diferențiată, ca ansamblu de programe educaționale formale, nonformale şi informale, adecvate dezvoltării segmentului de populație reprezentat de tinerii supradotați, capabili de performanța înaltă, caracterizat prin nevoi particulare” (Art. 3 / Legea 17/2007);




  4. Pentru ca sunt averea noastra! „ Nici o națiune, nici o societate nu își poate permite să neglijeze copiii și tinerii cu cele mai mari potențiale aparținand poporului său. Vârfurile constituie o bogăție națională. ” — apl. Prof. Dr. phil. habil. Klaus K. Urban, Sonderpädagogische Psychologie, Institut für Sonderpädagogik (IFS), Philosophische Fakultät, Leibniz Universität, Hannover, ex Presedinte WCGTC - World Council for Gifted and Talented Children.




  5. Conform datelor publicate de cercetări recente 5-10% din populaţia lumii o reprezintă supradotaţi (cf. Roberta Braverman, Vicepresedinte New Jersey Association for Gifted Children), dintre aceştia diferenţiindu-se unii cu capacităţi extrem de mari (doar 2% din populaţia lumii). Conform psihologilor români, procentul celor aflaţi în topul curbei Gauss se apropie de 4% (vs. 2% la nivel mondial) din totalul populaţiei




  6. Un numar imens din copii cu abilitati inalte sunt gifted underground, ascunzandu-si calitatile pentru a nu fi supusi pedepselor mediului lor social si pentru a fi acceptati in colectivitati. Procentul de “gifted underachievers”- care in ciuda abilitatilor si calitatilor lor naturale au rezultate slabe la invatatura- este de asemenea enorm. Statisticile mondiale arata ca peste 50% dintre copiii cu abilitati inalte nu au succes social sau profesional la varsta adulta (sursa: National Commission for Excellence in Education, US / altele)




  7. De fapt se poate considera in mod clar ca aceasta categorie de copii este printre cele mai expuse riscurilor sociale. Sistemul educativ descurajeaza in mod continuu un procentaj de peste 40% dintre copiii cu abilitati inalte, anume vizualii spatiali, ce au o dominanta functionala a emisferei cerebrale drepte. Acestia gandesc in imagini in timp ce sistemul oficial utilizeaza cuvinte pe care vizualii spatiali trebuie sa le transforme in imagini, sa gandeasca in imagini, apoi sa retranscrie rezultatul in cuvinte pentru a fi evaluati in cuvinte.




  8. Din acest motive ei devin copii cu un risc educational major in sistemele clasice bazate pe expunere si memorare, desi in mod paradoxal vizualii spatiali au cea mai mare creativitate/ inventivitate, caracterizati de o inteligenta complexa si dinamica, critica si laterala si in final formeaza oamenii care adauga o reala plus valoare in sistem dezvoltand solutii, inovatii si tehnologii in stiinta sau arta.




  9. Ultimii 25 de ani au demonstrat că dezvoltarea economică, socială şi culturală este în directă dependenţă de dezvoltarea educaţiei copiilor cu abilitati inalte (gifted & talented) şi de utilizarea capacităţilor acestora pe plan naţional ca vârf de lance în dezvoltare




  10. Copii cu abilitati inalte ce nu sunt întegraţi într-un sistem iniţial educativ, ulterior economic, de management sau politic, emigrează în ţările ce le oferă şanse de afirmare. Cei ce sunt integraţi contribuie în mod esenţial la dezvoltarea locală pe toate planurile.




  11. Istoria ne-a arătat de mai multe ori ca societatea a recunoscut valorile oamenilor cu abilitati inalte, dar în general cu mare întârziere, uneori de zeci sau sute de ani după moartea lor. Exemple sunt Von Neumen, Gauss, Gaulois, Mendel, Mozart, Vivaldi, Van Gogh, Da Vinci sau mai recente Ramanujan, Sidis, Eminescu