Articol tradus si preluat de pe ParentDish.com
“Potrivit Prufrock Press, un editor de cărți pentru copii supradotați și părinții lor, denumirea “gifted” sau “gifted & talented” este conferit copiilor si tinerilor care afișează o varietate de caracteristici, alături de “capacitate de înaltă performanță intelectuala, creativa, sau artistică. ”
Rețineți că nu se recomanda titlul de “gifted” copiilor care sunt foarte buni de exemplu- la matematică (deși la 5 ani, un copil care face impartiri în minte este, probabil, destul de inteligent). Un copil ar putea avea inzestrari naturale în multe domenii, cum ar fi muzica sau desenul.
Carolyn Kottmeyer, fondator al paginii Hoagies de “Gifted Education”, spune ca identificarea unui copil „gifted” poate fi o provocare.
“Exista multe liste de caracteristici ale copiilor supradotați, dar nu orice copil gifted afișează fiecare caracteristică,” relateaza ea in ParentDish.com. “Cea mai simplă descriere este faptul că un copil gifted învață mai repede și mai profund decât alți copii de aceeași vârstă, și simt mai acut decât copiii de aceeasi vârstă. Unii copii supradotați/ gifted face puzzle-uri mai devreme decat colegii lor, alții citesc mai devreme, de multe ori isi predau ei înșiși, invatand singuri. ”
“Mulți, dar nu toți, merg sau vorbesc și depasesc timpuriu anumite etape de dezvoltare fizica”, spune ea, adaugand, “Și sunt unii copii atat gifted care au in plus si un handicap de învățare, care prezintă caracteristici, de fapt o combinație de caracteristici, care face identificarea lor precum si procesul de învățare mult mai provocatoar decât al colegilor de aceeasi varsta, sau al corespondentilor lor gifted.”
Desigur, părinții ar trebui să fie atenți să se repeada sa traga concluzii – site-ul Prufrock include, de asemenea trasaturi, cum ar fi “îi place sa asculte muzică”, care ar putea descrie orice număr de copii. Tineti cont ca nici una dintre aceste caracteristici nu il face în mod automat pe un copil “gifted”.
O parere diferita- dar contraargumentata – este cea lansata de Susan Stiffelman – editor la ParentDish.
“Toți copiii sunt „gifted”, spune ea. Stiffelman citează lucrarea profesorului de la Harvard, Howard Gardner și teoria sa asupra inteligențelor multiple, spunându-ne că “fiecare copil are in cel puțin un domeniu un talent înnăscut care merită atenție și hrană.”
Kottmeyer nu este de acord. [n.ed. si noi sustinem aceasta pozitie] “Teoriile lui Howard Gardner spun că toți copiii au puncte forte, domenii în care acestia au abilitati mai inalte decât în alte domenii”, spune ea. “Gifted, in cele mai multe definiții, se referă la abilitățile intelectuale care ating partea de sus a curbei lui Gauss, si anume, top 2,5 la sută. Spunând: “toti copiii sunt gifted”, este ca și cum spune ca toti copiii sunt inalti,.. si asta nu poate fi adevărat, nu toti copiii sunt top 2,5 la sută la inaltime. Nu. Nu toti copiii sunt gifted. “
Să spunem, ipotetic, ca fiul sau fiica ta a început să scrie programe de calculator în clasa întâi, sau ar putea canta partituri de Mozart înainte de a învăța să meargă. Ce ar trebui să facă un părinte?
“Părinții pot sustine copiii lor prin identificarea domeniilor lor unice de excelență și asigurându-se că acestia au sansa de a isi dezvolta și exprima darurile lor în mod regulat”, spune Stiffelman.
Ce măsuri luați depinde si de vârsta copilului, spune Kottmeyer.
“Pentru copii gifted mai mari, în plus față de petrecerea unui timp nestructurat și interacțiuni sociale, cu copii like-minded (a se citi, copii cu aceleasi abilitati inalte), este important ca copiii supradotați sa aiba posibilitatea, în primii ani de școală sa invete cum să învețe, cum și de ce să studieze, și pentru a face față provocarilor academice (de exemplu: copii gifted vad mai multe solutii la o problema, sau nu vad nici una, pentru ca si aceea oferita in general, este controversabila, si ei nu o vor alege din aceste considerente; ei au nevoie sa intelegea contextul si chiar sa fie pregatiti in mod separat cum sa raspunda la testele obisnuite de la scoala) cu care alti copii in mod natural se confruntă în școală”, spune Kottmeyer. “Permitandu-le copiilor gifted sa afle aceste lucruri în școală vor necesita probabil si implicit gruparea lor pe capacitate, accelerarea la o materie, sau chiar doi-ani intr-unul. A nu fi constient de aceste probleme, si a le frana dezvoltarea, pana la a ajunge in Gimnaziu sau Liceu și a învăța aceste lecții ani de zile mai târziu este mult mai dificil pentru copil. Și pot contribui la o atitudine de superioritate în copil.” [N. Ed. Copiii gifted au nevoie de un intreg proces educational, care include si copii de aceleasi abilitati, in care procesul, produsul, consitnutul dar si mediul de invatare si atmosfera sunt adaptate si provocarile sunt livrate la nivelul lor de abilitati pentru a nu invata sa se ‚culce pe o ureche’ sau sa se creada superiori, pentru ca obisnuinta de a fi primul in clasele obisnuite la probleme medii sau sub medii ii poate incuraja sa creada ca sunt cei mai buni si sa isi construiasca un ego care sa le confirme auto-suficienta si lipsa inclinatiei spre efort si munca individuala, generand respingerea invatarii, plictis si pierderea increderii in invatare si in scoala. Acestea sunt extrem de grave in contextul in care copiii gifted au nevoie sa isi dezvolte orizonturi si sa isi dezvolte capacitatea de a isi utiliza abilitatile intelectuale la nivel superior prin gandire de ordin superior.]
Deci, odată ce îți dai seama ce copilul tau este bun la ceva anume, încurajeaza-l sa se tina de acel domeniu de pasiune. Daca fiul tau prezinta un talent sau dragostea de muzica, încercați să ii oferiti sansa de a lua lectii de pian. Dacă numerele sunt pasiunea fiicei tale, ofera-i foi de lucru in matematica descandu-le de pe site-uri precum Carti TLS sau edhelper.com.”
Copyright: Parentdish.com
N.Ed. Vom expune mai jos o discutie asupra conceptului de Giftedness si apoi Modelul celor 3 inele, precum si un link catre un document de referinta la Centrul Gifted Education, si anume: Ce este supradotarea – Ce este esential sa stii. Recomandam cartea The Element – Sir Ken Robinson pentru o abordare largita a termenului de inteligenta, abilitate peste medie si descoperirea potentialului propriu.
Definirea Elevilor supradotați și talentați academic
Timp de mulți ani, psihologi, mergand pe urmele lui Lewis Terman, au echivalat supradotații cu ideea de IQ ridicat. Această “moștenire” a supraviețuit până în ziua de azi, iar ideea ca „giftedness” (supradotarea) si un IQ ridicat continuă să fie asimilată, în unele concepții cu supradotarea. Alti cercetatori, cum ar fi JP Guilford au susținut că intelectul nu poate fi exprimat într-un astfel de mod unitar, sugerând mai multe abordări multi fațetate de inteligenta. Mai multe cercetări actuale efectuate în ultimele decenii au oferit sprijin pentru mai multe componente de inteligență. Acest lucru este evident mai ales într-o reexaminare a 16 concepții de inteligenta, care sunt legate între ele în mai multe moduri (Sternberg & Davidson, 1986). Cele mai multe dintre cercetarile recente referitoare la supradotare fac referire la calități multiple și considerată utilizarea exclusivă a unui scor IQ ca o forma inadecvată de masurare a supradotarii. Motivația, inalte concepte despre sine, creativitatea, s-au dovedit a fi calități cheie în concepțiile extinse de supradotare (Siegler & Kotovski, 1986). O concepție extinsa supradotarii care a fost adoptata pe scară largă este cea a lui Joseph Renzulli (1978, 1986) care are in vedere comportamentul copiilor supradotați, este astazi folosita în numeroase scoli din întreaga țară (SUA). Această definiție, cu trei componente, este suficientă pentru a permite inclusiv identificarea inclusiv a elevilor talentați academic cu dizabilități de învățare:
Comportamentul Gifted constă în comportamente care reflectă o interacțiune între cele trei directii de trasaturi ale omului: abilitati peste medie, un nivel ridicat de angajament in activitate, precum și un nivel ridicat de creativitate. Persoanele capabile de a dezvolta un comportament gifted sunt cele care posedă sauaau capacitatea de a dezvolta acest set compozit de trăsături și aplicarea acestora în orice zonă cu potențial valoros, referitor la performanțe umane. Persoanele care manifestă sau sunt capabile de a dezvolta o interacțiune între cele trei grupuri necesită o mare varietate de oportunități educaționale și servicii care nu sunt de obicei oferite prin intermediul programelor de instruire obisnuite. (Renzulli & Reis, 1997, p. 8.)
Extras din Articolul:
Counseling Needs of Academically Talented Students with Learning Disabilities
By: Sally M. Reis and Robert Colbert
Modelul celor 3 inele
Modelul celor trei inele apartine lui Joseph Renzulli
Renzulli a impartit mai intai supradotarea in doua mari categorii. Prima numita supradotarea scolara este caracterizata de succes scolar la teste si la invatare. Pe acesti copii sistemul ii identifica cu usurinta. Cu toate acestea nu exista un nivel inalt de corelare intre IQ si succesul scolar. A doua categorie este supradotarea creativ-productiva. Aceasta descrie acele arii ale activitatilor umane unde valoarea inalta este plasata in dezvoltarea de materiale originale. Cele doua categorii descrise de Renzulli se coreleaza pozitiv cu auditiv secventialii si vizual-spatialii descrisi de Linda Silverman.
Renzulli arata ca ambele categorii sunt importante si ca exista interactiuni intre acestea. Cea de-a doua categorie are doua subcategorii, una este creativitatea, cea de-a doua este ambitia de a atinge anumite teluri (task commitment).
Renzulli argumenteaza ca este necesar un anumit echilibru intre aceste trei arii. Abilitatea peste medie cu creativitate nu ajunge productive fara ambitie. De asemenea abilitatea peste medie si ambitia nu devin productive fara creativitate. Pe de alta parte creativitatea si ambitia nu duc la nimic si de calitate fara abilitate peste medie.
Conceptul celor trei inele a fost dezvoltat din aceasta formula, aratand cele trei arii de performanta. Performanta de tip general acopera activitati precum matematica, stiintele, limbajul, artele, religiile, in timp ce performantele specifice acopera o mare arie de activitati umane, de la city planning sau gatit la moda si decoratiuni.
Formula celor trei inele descrie sapte sectoare. La intersectia celor trei inele avand creativitate, ambitie si abilitati se afla comportamentul caracteristic supradotatilor. Acestia se vor manifesta in campurile de activitate in care pot valorifica aceste caracteristici si au nevoie de o oferta educationala care sa creasca aceste caracteristici.
La intersectia dintre doua inele exista alte comportamente caracteristice care se regasesc in anumite campuri de activitate ce cuprind trasaturi specifice si functionale, iar cu un singur inel se gasesc de asemenea activitati si comportamente specifice integrate profesional.
De exemplu, cu creativitate si ambitie putem gasi profesiuni manufacturiere ce nu solicita o inteligenta deosebita. Cu inteligenta si ambitie putem gasi profesii ce sunt bazate pe respectarea corecta a unor reguli, precum cea de jurist sau de contabil, care nu cer o creativitate deosebita. Cu inteligenta si creativitate putem descoperi profesii mai reflexive in care se lucreaza in ritm propriu, precum cea de psiholog.
De asemenea cu inteligenta dar fara creativitate si ambitie exista profesii precum cea de bibliotecar sau de comerciant, ce utilizeaza o singura caracteristica dezvoltata. Cu ambitie dar fara creativitate si inteligenta inalta putem gasi arii profesionale precum in industrie la masini de lucru unde aceasta caracteristica este utilizata. Doar creativitatea fara ambitie si inteligenta deosebita se valorifica in profesii precum gradinaritul sau moda vestimentara.
Desi se pot gasi campuri de activitate in care aceste caracteristici sa dea succes social este necesar ca sa existe un inalt nivel de dezvoltare a cel putin uneia dintre cele trei inele. Educatia supradotatilor ofera cai de valorificare si stimulare a celor trei inele in mod diferentiat in functie de bagajul natural al fiecarui copil. Acesta este si motivul pentru care educatia supradotatilor poate deveni educatia supradotarii intr-un invatamant de masa, prin programele de imbogatire.
Utilitatea formulei celor trei inele este evidenta nu doar pentru identificarea caracteristicilor de performanta ale copiilor dar si pentru orientarea eforturilor didactictice in mod specific astfel incat sa poata permite ridicarea nivelului acestor caracteristici. De asemenea este evidenta utilitatea formulei celor trei inele pentru orientarea profesionala a copiilor conform cu caracteristicile proprii cele mai dezvoltate si care le pot asigura cel mai mare success professional ulterior. Este important de stiut cun se pot cupla caracteristicile celor trei inele cu cerintele unor profesii pentru evita pe cat posibil atat inadaptarea socio-profesionala cat si instabilitatea intr-un camp profesional, ambele variante ducand la esec in loc de succes.
PS> Pentru mai multe informatii despre arealul de supradotare aflati aici: Punctul de Plecare pentru tine ca Parinte