Follow si Like:
RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us

Scoala de Sah pentru copii cu abilitati inaltescoala-sah-copii-cu-abilitati-inalte

Invitam copii care vor sa-si dezvolte abilitati inalte la sah la o Scoala de Sah 100% HANDS ON PRACTICE care urmareste dezvoltarea abilitatilor cognitive inalte prin utilizarea sahului ca joc de invatare a unor tehnici specifice de gandire strategica si tactica. Cursul de sah din cadrul Centrului Gifted Education are ca obiectiv instruirea copiiilor in sah printr-o metoda noua: spre deosebire de cluburile obisnuite de sah, invatarea se va face intr-un mod interactiv, prin joaca, copiii acumuland informatiile prin referire la alte jocuri si printr-o serie de activitati specifice.
Este cunoscut faptul ca sahul dezvolta inteligenta si gandirea strategica, analitica, dar si faptul ca uneori poate deveni plictisitor. De aceea, ne vom axa pe nevoia lor de cunoastere, in stilul cel mai cunoscut lor: jocul.

Scoala de Sah este organizata in parteneriat cu Clubul Sportiv Universitar de Sah Bucuresti.

Beneficii pentru copii

Exista numeroase studii educationale si psihologice care certifica sahul pentru beneficiile aduse copiilor in invatare (mai multe despre beneficii- mai jos):

  • Creste coeficientul de inteligenta (IQ)
  • Consolideaza competențele de rezolvare a problemelor, ii învață cum să ia decizii dificile și abstracte independent
  • Consolideaza capacitatea de citire, memoria, abilitatile de limba, și abilitățile matematice
  • Promoveaza gandirea critică, creativă, originală
  • Asigura practica in luarea deciziilor corecte și rapide sub presiunea timpului, o abilitate care poate ajuta la îmbunătățirea scorurilor la examenele de la scoala clasica
  • Ii invață cum să gândească logic și eficient, pentru a selecta “cea mai bună” alegere dintr-un număr mare de opțiuni
  • Provoaca copiii supradotați în timp ce poate ajuta si elevii supradotați subperformanti cum să studieze și să depună eforturi pentru excelență
  • Demonstreaza importanța planificării flexibile, de concentrare, precum și consecințele deciziilor
  • Sustine atat baietii cat si fetele, indiferent de abilitatile lor naturale sau mediul socio-economic de provenienta

Concepte folosite

tabla de sah, ce este o coloana, o diagonala, centru, centrul extins, denumirea campurilor si a pieselor, deplasarea pieselor pe tabla de sah, valoarea pieselor, “en passant-ul”, atacul, capturarea, rocada, deschiderea in sah, strategii ale jocului de mijloc, finaluri in sah, regula patratului etc. Urmarim pentru copiii nostri o dezvoltare a gandirii strategice, a capacitatii de analiza si crestere a puterii de calcul, prin dobandirea cunostintelor de baza in sah, stapanirea principiilor sahului, cunoasterea unui repertoriu de deschideri, stapanirea jocului de mijloc si a finalurilor.

Temele Abordate

1. Copii vor face cunostinta mai intai cu tabla de sah, cu denumirile campurilor, ale centrului, centrului extins, coloanelor, liniilor si diagonalelor.
2. Dupa cunoasterea tablei, acestia se vor familiariza cu piesele de sah, pozitia lor initiala, deplasarea pieselor pe tabla de sah, valoarea pieselor, atacul si capturarea lor.
3. Dupa familiarizarea cu piesele de sah, acestia vor cunoaste si alte atributii ale pieselor, si concepte ale jocului de sah. Ce este rocada, matul, sahul etern, patul, remiza.
4. Cunoasterea principiilor jocului de sah, maturi simple, maturi in 2-3 mutari.
5. Deschiderea si acomodarea cu jocul de mijloc.
6. Strategii ale jocului de mijloc si finaluri simple.
7. Finaluri.
8. Participarea la competitii de profil


Dupa incheierea acestui an, copiii vor avea cunostiintele necesare pentru a participa la competitii de profil, vor cunoaste bazele sahului si pasionatii ar putea merge pe drumul perfomantei. Cu totii au avut parte de un exercitiu al gandirii care ii va ajuta foarte mult in viata, unde vor avea cea mai mare nevoie de puterea de a analiza si de gandirea strategica.
Dupa insusirea cunostiintelor de baza, micii sahisti vor avea ocazia sa isi consolideze cunostiintele si sa isi demonstreze talentul in competitii de profil, create special pentru ei, tabere si scoli de vara. De asemenea, cei care vor dori vor fi incurajati spre performanta.

Varsta: Incepand cu varsta de 5 ani, orice copil este apt pentru cursul de sah.

Număr de participanţi: un Modul are loc daca sunt inscrisi minim 12 copii si maxim 15;

Modul I Timp de lucru: 18 h

Intalnirile au loc: miercuri de la orele 17.30 – 19
Modulul I: 12 intalniri: din 7 nov pana in 27 februarie:
Intalnirile Modului I

  • 14, 21, 28, Noiembrie,

  • 5, 12 Decembrie

  • 16, 23, 30 Ianuarie

  • 6, 13, 20, 27 Februarie

  • Cost Modul I: 360 lei

Modul II Timp de lucru: 19,5 h

Intalnirile au loc: miercuri de la orele 17.30 – 19

Modulul 2: 13 intalniri: din 27 Februarie pana in 19 iunie

Intalnirile Modului II

  • 27 Februarie

  • 6, 13, 20, 27 Martie

  • 3, 24 Aprilie

  • 8, 15, 22 Mai

  • 5, 12, 19 Iunie

Cost Modul II: 400 lei

Trainer: Andrada Cioteanu, Campioana Europeana Amatori de Sah, Cehia – Pardubice 2010

Andrada Cioteanu primind trofeul

• 25 ani, absolventa a Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Master Formarea formatorilor;
•Instructor de sah certificat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
•Presedinte a Clubului Sportiv Universitar de Sah Bucuresti – 2012
•Fondator Proiect “Scoala de Sah” in cadrul Clubului Sportiv Universitar de Sah Bucuresti – 2012
•Instructor de sah in cadrul proiectului “Scoala de Sah”.
•Componenta a Clubului de Sah Colosseum Giurgiu, participanta la divizia A – Feminin si divizia B – masculin;.
•Campioana Europeana de Amatori de Sah, Cehia – Pardubice 2010;
•Instructor de sah 2009-2010, sc. News Flux. srl ;

Scoala de Sah pentru copii cu abiilitati inalte are loc in cadrul Centrului Gifted Education pentru copii supradotati: str Pascani 6, sector 6, in incinta Scolii 155, din Bucuresti

Harta:
harta-centrul-gifted-education

INSCRIERI ONLINE pana pe 11.11.2012, pe principiul primul venit, primul inscris. Cei inscrisi vor primi pe email toate detaliile participarii la curs.

[CONTACT-FORM]

Extras din: The Benefits of Chess in Education, A Collection of Studies and Papers on Chess and Education, Patrick S. McDonald, Youth Coordinator for the Ontario Chess Association; Youth Coordinator for the Chess Federation of Canada

1. John Artise în „Sahul și Stiintele Educației”: “Stimulii vizuali tind să îmbunătățească memoria mai mult decât oricare alt stimul;. . . șahul este cu siguranta o practica de memorie excelentă, ale cărei efecte sunt transferabile la alte materii unde memoria este necesara ”
2. Exista o corelatie semnificativa intre capacitatea de a juca șah bine și abilitatile spațiale, numerice, administrativ-direcționale, și abilitățile de lucru cu hârtia si creionul.
3. Sahul utilizeaza toate abilitatile unui individ.
4. S-a constatat ca invatarea sahului a avut un impact pozitiv asupra dezvoltării aptitudinilor atât numerice cat si și verbale : “. . . avem rezultatele științifice pentru ceea ce am stiut dintotdeauna: șahul ii face pe copii mai inteligenti”
5. Studiul „Developing Critical and Creative Thinking Through Chess” condus de Ferguson a urmarit corelarea intre sah si dezvoltarea gândirii critice și creative. Creșterea medie anuală pentru Grupul de șah a fost de 17,3%, măsurată prin Evaluarea de Gândire critică Watson-Glaser. Al doilea aspect testat a fost cel al gândirii creatoare. În timp ce intregul grup de șah a cunoscut câștiguri superioare în toate domeniile de creativitate, dimensiunea care a demonstrat cea mai semnificativă creștere a fost originalitatea.
6. Experimentul Venezuela: Learning to Think Project: Proiectul „A învăța să gândești” a testat daca șahul poate fi utilizat pentru a dezvolta inteligenta copiilor masurata prin Wechsler Intelligence Scale pentru copii. Atât baietii cat si fetele au arătat o creștere a coeficientului de inteligenta (IQ) după mai puțin de un an de studiere a șahului în mod sistematic . Cei mai mulți elevi au arătat o creștere semnificativă după un minim de practica de 4,5 luni. Concluzia generală este că a învăța șah metodologic este un sistem de stimulente suficient pentru a accelera creșterea IQ la copiii de vârstă elementara de ambele sexe din toate nivelele socio-economice. Acest studiu include, de asemenea, rezultate foarte interesante în ceea ce privește transferul gândirii tip șah si in alte domenii de studiu. (Raportul FIDE, 1984, p. 74.)
7. Studiul “Chess as a Way to Teach Thinking,” “Șahul ca o Modalitate de a preda gândirea” realizat de Horgan (1987) a concluzionat ca jucatorii de nivel primar (dintr-un esantion care includea copii de la clasa I pana la nivel de liceu) s-au numarat printre jucătorii clasati in top și a concluzionat: copiii ar putea efectua o Sarcina extrem de complexa cognitiv, precum majoritatea adulților. Horgan a constatat că în timp ce adulții progreseaza spre expertiză plecand de la a pune accent pe detalii pentru a capata o cuprindere globală, copiii par să înceapă cu o cuprindere globală, punand accent mai mult pe intuitie. Ea a concluzionat: copiii mici pot fi invatati să gândească clar și că aceste abilități de învățare invatate devreme in viata pot sustine foarte mult dezvoltarea intelectuală de mai târziu. Fostul secretar american al Educației Terrell Bell in cartea sa „Intelectul copilului tau” încurajează formarea cunoștințelor de șah ca o modalitate de a dezvolta intelectul un preșcolar și disponibilitatea academica.
8. Raportul Margulies “(1991): The Effect of Chess on Reading Scores sau Efectul Șahului asupra Capacitatii de Citire: a concluzionat că participarea copiilor in jocul de șah îmbunătățește performanța la lectură. Studiul Margulies: “este dovedit că elevii care au învățat șah s-au bucurat de o creștere semnificativă a competențelor de citire.” Studiul Margulies este unul dintre cele mai puternice argumente pentru a dovedi în cele din urmă ceea ce sute de profesori au știut tot timpul – șahul este un instrument de învățare “.

De ce are șahul are acest impact?

De ce a jucatorii de sah ating un punctaj mai mare la testele Torrance de gândire creativă, precum și Watson-Glaser de evaluare a gândirii critice?

Există cel puțin șapte factori semnificativi:
1) Șahul pune in miscare toate abilitatile de gandire si fortele copilului.
2) Șahul ofera o cantitate mult mai mare de probleme de rezolvat in practică.
3) Sahul oferă pedepse și recompense imediate pentru rezolvarea problemei.
4) Șahul creează un model sau un sistem de gândire care, atunci când sunt folosite cu perseverenta, asigura succesul. Jucatorii de sah au devenit obișnuiți să caute alternative mai multe și mai diferite, ceea ce a dus la scoruri mai mari in fluenta si originalitate.
5) Concurență. Concurența favorizează interesul, promovează vigilența mentală, ii provoaca pe copii si implica cele mai înalte niveluri de realizare (Stephan, 1988).
6) Un mediu de învățare organizată în jurul valorii de joc are un efect pozitiv asupra atitudinii elevilor față de învățare. Acesta dimensiune afectiva acționează ca un facilitator al reusitei dezvoltarii cognitive (Allen & Main, 1976). Jocurile instructive sunt unul dintre instrumentele cele mai motivaționale din repertoriul unui profesor bun. Copiilor le plac jocurile. Sah ii motivează să devină buni la a rezolva probleme și sa petreacă ore în liniște scufundati în gândirea logică. Aceeasi copii carei de multe ori nu pot sta timp pe loc nici cincisprezece minute, în clasă tradițională.
7) Sah asigura o mare varietate de probleme si de calitati de probleme. Langen (1992): “Problemele care apar în cele 70-90 dintre pozitiile unui joc de șah jucat in medie sunt, în plus, noi. Contextele sunt familiare, tema se repeta, dar pozițiile de joc niciodata . Acest lucru face jocul de șah un material bun pentru moara de rezolvare a problemelor. “


Sal Sol