338 din 1000 de copii au fost identificati cu inteligenta superioara, in urma unei program pilot de testare de IQ de nivel international, fara precendent ca anvergura la nivel national – testarile au fost realizate de specialistii voluntari ai Primului Centru de Inovatie Didactica din Bucuresti, urmand ca acestia sa intre in etapa finala a testarilor de aptitudini. Cei selectionati vor fi beneficiarii primului Program de Inovatie Didactica, un proiect extrem de generos dedicat descoperirii si dezvoltarii abilitatilor si inteligentelor multiple ale copiilor, care se va derula timp de doi ani printr-o Scoala de Excelenta ce va include metode si tehnici de instruire diferentiata. In prezent, Centrul de Inovatie Didactica functioneaza din resurse proprii si prin sprijinul voluntarilor specialisti din cadrul Asociatiei Centrul Gifted Education, iar locatia a fost pusa la dispozitie prin amabilitatea Inspectoratului Scolar Sector 6 Bucuresti. Rezultatele obtinute ne incurajeaza sa ne adresam publicului larg cu un mesaj foarte simplu: avem nevoie de donatii in natura pentru a functiona. Lista necesarului de donatii este disponibila la adresa: http://www.giftededu.org/avem-nevoie. O galeria de arta cu peste 30 de lucrari donate de artisti din intreaga lume, din Taiwan pana in SUA, pentru finantarea primului centru pentru copii cu abilitati inalte in Romania asteapta un ajutor pentru a fi licitate si vandute pentru programul de educatie pentru copiii descoperiti cu abilitati inalte. Galeria de arta poate fi vizualizata virtual la adresa: http://www.giftededu.org/galerie-de-arta
Testarea a avut loc in perioada 15 mai – 15 iunie 2010, ca parte a unui Program de Inovatie Didactica cu durata de 2 ani, destinat descoperirii si dezvoltarii inteligentelor multiple ale copiilor in sectorul 6, cel mai amplu Proiect Pilot de testare de IQ la nivel natinal (faza preliminara a selectiei) – screening ce a inclus 1000 de copii.
Copii cu varste intre 9-12 ani au fost selectionati pe baza criteriilor furnizate de asociatie, a performantelor anterioare obtinute de copil, cat si a recomandarilor facute de invatatori si profesori din 23 de scoli. In faza a doua a etapei de screening desfasurata in perioada mai – iunie 2010 esantionul total de 835 de copii dintre care baieti (N= 390) si fete (N=445), a participat la testarea abilitatilor intelective printr-un test de abilitati cognitive, etalonat si validat pe populatia Romaniei, avizat CPR – Testul Matrici Progresive Standard Plus. Copiii au fost selectati din scolile participante pentru a face parte dintr-un Proiect de Inovatie Didactica, proiect de pionierat demarat in Sectorul 6 de Centrul Gifted Education in parteneriat cu Inspectoratul Scolar Sector 6, Bucuresti.
In urma rezultatelor obtinute, 40% (338 de copii din 835 testati) dintre copii testati au obtinut scoruri ce ii claseaza in primii 5% dintre copii de varsta lor (intelect de nivel superior); 23% (195 de copii din 835 testati) dintre copii testati in primii 10% dintre copii din aceiasi categorie de varsta (capacitate intelectuala peste medie).
Distributia pe gen arata o usoara diferentiere in favoarea fetelor – 184 fete si 154 baieti s-au clasat in primii 5%; 107 fete si 88 baieti s-au clasat in primii 10% dintre copiii din aceeasi categorie de varsta.
Etapa de screening s-a incheiat prin selectia primilor 5% dintre copii cu abilitati cognitive inalte (un total de 338 copii) si includerea lor in etapa finala de testare aptitudinala complexa pentru selectia a 30 de copii la SCOALA DE EXCELENTA, un program de formare gratuit, cu educatie de excelenta, cu o durata de 1 an. Testarea finala a inceput deja din luna iunie, in momentul de fata copiii participa la testarea WISC IV, un test complex de abilitati cognitive folosit la nivel international pentru recunoasterea si selectia copiilor gifted. Peste 500 de parintii participanti la program au fost informati despre principiile educatiei de excelenta, peste 150 dintre ei participand la sesiuni de intalniri interactive unde au primit consiliere si informatii despre educatia de excelenta, despre riscurile sociale ale copiilor supradotati, caracteristicile lor de personalitate precum si multe aspecte privind descoperirea abilitatilor si potentialelor multiple ale copiilor.
O concluzie deosebita a proiectului este ca 63% dintre cei 835 copii participanti la faza a doua a testarii, au obtinut scoruri ce ii situeaza in primii 5% – 10 % dintre copii de aceeasi varsta, ceea ce indica un intelect de nivel superior sau capacitati intelectuale peste medie. Acest procent este extrem de important, semnalizand inca o data in plus, nevoia educatiei diferentiate si a unor politici educationale care sa sustina valorificarea potentialului inalt al acestor copii, conform Legii 17/2007 pentru educatia copiilor si tinerilor cu potential inalt si a tuturor recomandarilor internationale (ex: Recomandarea 1248/ 1994 a Parlamentului European).