Fara un mediu autentic unde curiozitatea sa fie asumata si de adulti, si contactul de la creier la creier intre minti curioase sa fie o norma, orientata spre descoperire si bucurie, copilul supradotat nu-si mai asuma propria gandire, ci doar din cand in cand are cateva momente cand realmente “sclipeste”. La scoala copiii cu IQ foarte inalt sunt numiti “subperformanti”, “underachieveri”. IQ-ul nu iti garanteaza nici un avantaj social (vezi Exceptionalii- Malcolm Gladwell) si poate inseamna ca ai momente de sclipire, de genialitate; oricum inteligenta este intre 20-40% mostenita. Restul inseamna mediul de hranire: 60-80% din ceea ce dezvolta cognitiv un copil se datoreaza mediului si aceasta face diferenta, in mod fundamental. Educatoarea unui copil cu IQ 142 din Singapore, de doar 2 ani:
“Provocarea mea este să îi ofer un mediu care să-l motiveze să învețe. Nu-i spunem niciodată că este inteligent. Dacă lauzi un copil, nu va invata la fel de mult și va ramane doar în zona lui de confort”.
Cat din timpul unui copil supradotat se pierde la scoala?
Pe la IQ 140, cam 50%. Pe la IQ 150, cam 90% din timpul petrecut la scoala.
Si apoi totul devine foarte, foarte complicat datorita dezvoltarii inegale, asincrone. Deci gândiți-vă și la gradul aproape inevitabil de asincronie. Chiar dacă maturitatea fizică și personală a unui copil supradotat pare sa fie peste media de varsta, mai avansata, poti sa-ti imaginezi un copil cu capacitati de scriere de clasa intai si capacitati de citire de clasa a VI-a sau sau chiar mai mare? Sau un elev de clasa a cincea care citește tot manualul de trigonometrie într-un weekend (“matematica este doar o alta Limbă, mama! “) si il pricepe în totalitate, dar are nevoie in continuare sa doarma cu ursuletul?
Ce inseamna supradotarea?
“Cand un copil are IQ egal sau peste 130 la testul WISC IV de exemplu vorbim de supradotare, cu urmatoarele praguri:
- Supradotat moderat: IQ 130-144. Se intalneste un copil la 40 sau la 1000. (1: 40-1: 1.000)
- Inalt supradotat: IQ 145-159. Se intalneste un copil la 1000 sau 10.000 (1: 1.000-1: 10.000)
- Exceptional supradotat 160-179. Se intaleste 1 la 10.000-1 sau 1 la un million
- Profund supradotat: IQ 180 +. Se intalneste mai puțin de 1 copil la 1 milion.
Enormitatea acestor numere este dificilă pentru mine, dar in mod clar copiii foarte înalt, excepțional și profund supradotati sunt o minoritate mică chiar și în cadrul populației de supradotati. Multi dintre acesti copii încep să vorbească până la vârsta de 9 luni și citesc de pe la vârsta de 2. Majoritatea profesorilor pot avea doar un singur, sau cel mult o mână din acești copii în întreaga lor carieră de învățământ. Cu atât de puțini copiii din acest grup, de ce ar trebui să ne pese?
Trebuie să ne pese, deoarece acești copii sunt cei mai putin deserviti copii din sistemele noastre școlare.
Celor mai multi dintre ei li se da fortat de lucru regulat la clasă, care este la niveluri cu mai mulți ani mai jos decat capacitatea lor aratata la testare și in capacitatile lor operative. Ca sa facem o comparatie, e ca si cand in sport la baschet ai pune sa joace si sa practice impreuna steaua baschetului local al scolii cu cel mai neperformant jucator al scolii. E clar ca nici unul nu beneficiaza si creează stres inutil.
Este surprinzător ca elevii extrem de înzestrați nu se revoltă mai frecvent impotriva prevederilor educaționale necorespunzătoare care sunt în general oferite lor”(Gross, 2004, p. 17).
Cum s-ar modifica trairile si structura mentala a unui copil supradotat integrat?
Copilul supradotat are nevoie de un mediu unde sa se simta in siguranta, unde sa-si integreze emotional si social capacitatile cognitive. S-a inventat deja? Nu prea, doar acolo unde au existat si parinti ai copiilor supradotati care au fost intru totul inovatorii sistemelor de educatie si s-au angrenat sa faca tot ce puteau pentru ei. Astfel, in alte parti ale lumii au inventat acest mediu, pentru ca evident, el nu a existat. In SUA, cea mai veche scoala cu traditie pentru copii supradotati numara peste 500 de copii inscrisi anual; Sycamore Community Schools s-a dezvoltat pornind strict ca o initiativa privata a unor parinti ai caror copii erau supradotati. Vom vedea oare un astfel de act de asumare si curaj al unor parinti romani?
Afla mai multe aici