Din perspectiva noastra de specialisti in educatia diferentiata, nu
Adeseori parintii copiilor gifted stiu foarte multe despre nevoile lor, dar nu tot atat de multe despre alternative educationale. Cel mai adesea, educatorii parca au auzit de copiii supradotati, dar nu stiu cum sa lucreze si se confrunta cu mari dificultati cu aceasta categorie in sala.
Si pe buna drepate te intrebi, care ar putea fi asteptarile potrivite, acea linie corecta intre asteptarile legate de dezvoltarea lor biologica, si dezvoltarea lor ca fiinte cu capacitate cognitiva inalta?
Apoi,
- Copilul tau vorbeste intruna, nu isi gaseste locul, iar la gradinita refuza activitatile repetitive? Pare sa inteleaga foarte bine setting-ul social, avand o inteligenta sociala foarte ridicata insa nu are si competentele sociale, care sunt la nivelul lui de 3-4 ani?
- Se tine mai retras de ceilalti copii? Interactioneaza mai mult cu adultii, cu persoane mai in varsta?
- Poate ai vrea sa stii de ce nu se adapteaza, de fapt. Sau de ce la gradinita doar el raspunde uneori iar copiii fac presiune asupra doamnei, prin parinti, ca parca doar el conteaza.
- Si de ce acomodarea lui e dificila.
- Sau de ce nimic nu e suficient pentru el. Sau de ce intelege lucruri atat de complexe, fiind totodata, un copil foarte vulnerabil emotional.
Sunt intrebari reale, foarte bune, si ele vor reveni la varste diferite. Viata copiilor mici e foarte complexa. Sunt uimitori prin ceea ce pot face ca sarcini de lucru, si abilitatile si ariile unde se dezvolta intre 5 si 8 ani, sunt uimitoare; unii cercetatori estimeaza ca aproximativ 80% din cunoasterea lor profunda se construieste intre aceste varste. A fi si foarte avansat cognitiv, adanceste aceasta dimensiune la o complexitate noua. Si mai e un aspect: noi nu putem vedea lumea prin ochii lor. Ei isi construiesc o lume care sa faca sens pentru ei, de cand sunt foarte mici. Si de multe ori viziunea lor asupra lumii este imperfecta si neadevarata, in parte datorita varstei, experentei si expunerii limitate.
Copilul supradotat are nevoie de mic de educatie diferentiata
De ce?
Il ajuta sa cunoasca si sa inteleaga mai devreme mediul care i s-ar potrivi, un mediu care raspunde sensibil nevoilor sale. Normalul este ca la Centrul Gifted Education, unde poate fi el insusi, unde sunt reguli clare, unde ce simte si ce traieste el in interior conteaza, unde perspectiva lui conduce la ceva, unde rezilienta lui (flexibilitatea mentala si emotionala) creste, si care il ajuta sa se adapteze in alte medii ulterior.
Si nu, nu poate sa se simta oriunde la fel. De cele mai multe ori, copilul mic gifted nu se adapteaza, el supravietuieste in medii nepotrivite, sau se adapteaza facand niste eforturi mari emotional, cu pierderi atat la nivel achizitii, cat si la nivel de dezvoltare socioemotionala.
Te invitam sa afli mai multe despre mitul “Copiii supradotati mici fac achizitiile oricum, de oriunde, nu conteaza”. Sau poate ai dori sa afli mai multe despre Cum descoperim abilitatile copilului mic.
O grupa pentru copiii supradotati de 3-5 ani
Centrul Gifted Education organizeaza pe 2 septembrie o selectie pentru grupa de copii “Mugurasi” de 3-5 ani. Este o etapa necesara si foarte utila atat noua cat si parintilor, prin feedback-ul pe care il primesc parintii pe comportamente rezultate din experential si prin constientizarile care se nasc.
Cum te inscrii?
Daca ai un test IQ parcurs, ai toate detaliile aici. Sau poti sa te inscrii rapid aici.