Copiii trebuie să știe că sunt gifted?
Cum ii explicam?
25 mai 2011 | de Heidi Stevens, Tribune Newspapers
Traducere
Î: Școala elementară l-a etichetat pe fiul tau “gifted”. Ca parinte ar trebui să-i spun?
Sfat: Puteți să ii spuneți copilul dumneavoastră ca este “gifted”, atâta timp cât el știe că aceasta nu înseamnă că el este mai inteligent sau mai bun decat oricine, doar că el a dat un test si l-a rezolvat foarte bine [N. Ed. Testele de inteligenta sunt limitate in timp si spatiu, si nici un test dat nu este garantat decat cel mult o perioada de timp. El reprezinta capacitatea din acel moment, acel context]
Sfat Expert:
“Sunt copii gifted si copii gifted “, spune Liz Perelstein, fondator si presedinte al Choice International School, un serviciu de consultanță care ajută familiile să găsească școli potrivite pentru copiii lor supradotați.
Copiii care scoreaza sus pe un test standardizat, vor putea câștiga intrarea într-un program accelerat de la școală – acestia sunt fără îndoială copii cu minte stralucita, Perelstein spune. Dar ei nu sunt, cel mai probabil, gifted.
Totusi, acesti copii s-ar putea întreba de ce ei participa brusc la un program special de la școală – sau o școală cu totul nouă, în unele cazuri.
“Eu nu văd nici o nevoie de a ii eticheta”, spune ea. “Spuneti-le si faceti-le cunoscut ca toți copiii au puncte forte și puncte slabe. Trebuie sa stie ca ei au puncte forte academice, iar părinții lor și școala vor să se asigure că vor face lucruri care le vor provoaca mintea si care vor fi interesante anume pentru ei. Aceasta este o oportunitate pentru ei sa isi largeasca capacitatea mintii lor și să fie cu alți copii care au aceleasi interese – este exact modul in care scoala doreste sa aiba grija de nevoile lor și sa le hraneasca curiozitatea, la fel cum ar face si școlile speciale pentru sportivi sau muzicieni.”
Copiii supradotați cu adevărat, reprezinta doar 2 la suta din populatie, si in general, Perelstein spune, se lupta in prima parte din copilărie dar tot acestia sunt si cei care pot beneficia de fapt de a avea un nume pentru “soarta” lor, si anume „gifted”.
“Ei tind să se simtă diferit de colegii lor”, spune ea. “Ei nu au aceleași interese, au prea puține lucruri despre care ar putea vorbi cu colegii lor, si au adesea dificultăți în relațiile sociale. Cred că e un lucru bun pentru părinții să le spuna copiilor ca motivul pentru care se simt diferit este acesta, pentru ca sunt gifted, nu pentru că ceva este în neregulă cu ei. ”
Conversația cu copilul tau ar putea merge ceva de genul asta:
“Da, te lupti si suferi și e greu să fii tu insuti. Dar reversul care e foarte interesant este ca copiii ca tine tind să se simta mai bine pe masura ce trece timpul in școală și la vârsta adultă – mai bine decât în copilărie. Oamenii ca tine au inventat lucruri mari. ”
Perelstein sugerează sa le oferiti cărți despre Einstein și alți intelectuali celebri.
“Nu e vorba atât de mult despre a le oferi o etichetă, pentru că… ce ar putea face cu asta!?” spune ea. “Este vorba despre ameliorarea durerii lor, deoarece copiii se măsoara si se compara atât de mult cu colegii lor. Scoala este adesea foarte grea pentru ei, deoarece ei nu au nimic de vorbit cu ceilalti copii, si adesea profesorii ii trateaza ca pe copiii care fac probleme, copii enervanti si agasanti.””
Sansele sunt, ca odata ce ii explicati despre inzestrare – gifted- aceasta noutate pentru copilul dumneavoastră sa fie binevenita, si poate chiar surprinzatoare.
“Copiii supradotați știu că sunt diferiti de la o vârstă foarte, foarte timpurie”, spune Perelstein. “Copiii supradotați pun întrebări, în timp ce copiii sclipitori sunt mai focusati pe a raspunde intrebarilor. Copiii supradotați au o dorinta arzatoare, nestavilita de cunoaștere. Au pasiuni pentru lucruri foarte devreme in viata și vor să știe totul despre ele. Uneori părinții nu recunosc semnele de supradotare, dar acestea chiar apar destul de devreme. ”
Ce poti face:
Perelstein sugereaza cateva lucuri pe care le poti face pentru copilul tau (si ne focusam pe cazurile de „gifted” adevarat):
1. Oferiti copilului dvs cărți despre Einstein și alți intelectuali celebri. Acest lucru ar ajuta pe copil să înțeleagă modul în care el / ea este diferită oferind în același timp modele pentru copilul dumneavoastră, pentru a atenua confuzia provenita de la presiunea colegilor de varsta.
2. Dacă ii spui copilului tau ca este gifted, asigura-te ca știe ca toți copiii au puncte forte și puncte slabe, iar unele dintre ele sunt diferite de punctele forte academice.
3. Tine seama că acest lucru ar putea fi o oportunitate de a iti ajuta copilul să înțeleagă de ce e el / ea este diferit de alți copii, și priveste aceasta conversație ca o sansa de a usura durerea copilului tau.
Traducere: sursa articol
Note: Centrul Gifted Education, www.giftededu.ro