Pentru orice parinte de copil supradotat participarea in evaluarile anuale comportamentale (3 anuale, 6.02, 5.06, 4.09) ale Centrului Gifted Education este un proces unic, prin care copilul supradotat parcurge niste exercitii specializate intr-un context in care lucreaza pentru el insusi si e observat pentru comportamentele lui.
Echipa are ca obiective sa observe comportamente care de obicei nu sunt corelate intre ele, sau chiar daca sunt observate, nu au si un raspuns argumentat si consolidat pe comportamentele care au cea mai mare importanta, pentru viata ulterioara a copilului. Evaluarea va permite sa primiti un feedback de la comisia externa de experti psihologi clinicieni daca copilul tau supradotat, la modul real, se poate descurca pe cont propriu, are rezilienta, comportamente etice, se integreaza la grup, are responsabilitate si implicare, are toleranta la frustrare, etc.
Evaluarea aduce o abordare valoroasa pentru familie prin rolul si efectele pe care le poate produce consilierea primita in familie daca are loc asumarea onesta a comportamentelor pe care le observa comisia.
Comisia externa are deci rolul de a realiza o consiliere parentala ulterior evaluarii pentru a sustine parintii in ce priveste directiile si deciziile care sunt optime in viata copilului. Practic va insotim cativa pasi mai departe de IQ, largindu-va perceptiile cu privire la provocarile cu care se coreleaza IQ-ul. Comisia sustine parintii sa cunoasca care sunt nevoile lui reale si prioritare de dezvoltare, observate in dinamica de grup.
Pentru echipa, comportamentele observate ale copiilor, din aceasta etapa, constituie baza realizarii ulterioare a IEP – Planului de Educatie Individualizat, pentru a adapta curricula nevoilor lor.
Echipa noastra a fost solicitata de parinti din alte tari, pentru a realiza programe de gifted education la ei acasa. Unul dintre argumentele lor pentru ca ceea ce facem este unic, este si aceasta evaluare comportamentala, care restabileste in mod obiectiv, pe baza de criterii observate de mai multi specialisti, ce nevoi au copiii supradotati la modul real si ce comportamente au nevoie sa fie adresate primele inainte de a pune copiii supradotati sa lucreze intr-un grup de lucru educational! Aceasta abordare construieste un cadru de lucru realist asa incat atunci cand incepem impreuna programul Bi-anual, stim si de ce putem lucra si stim si ce putem sa ne asumam sa lucram impreuna pe obiective specifice ale copilului.
Evaluarea are scopul si de a stabili daca copilul poate sa participe la activitati de grup solicitante cu scop educational la Centrul Gifted Education urmarind observarea comportamentelor reale in situatii limita, in prezenta unor limitari (timp/spatiu/resurse) sau in situatii neprevazute realizate prin jocuri specifice varstei, nefiind o evaluare clinica.
Promovam autonomia
In mod unic la nivel national, noi alegem sa lucram cu intreaga familie. Asadar lucram doar cu parintii care inteleg sa isi asume lucrul in echipa cu noi. Te invitam sa aplici doar daca iti asumi 100% participarea in familie (parinti si copil) in mediul nostru care promoveaza self-managementul si autonomia.
Ce urmeaza?
Ulterior evaluarii, parintii si copiii parcurg alte 2 etape menite sa invite familia sa raspunda la intrebarea „De ce esti aici”. Aceasta este singura intrebare la care parintii si copilul vor reflecta intr-un proces de selectie realizat in mai multe etape de echipe de facilitatori si specialisti. Echipa noastra este orientata spre sustinerea familiei in descoperirea nevoilor reale ale copilului supradotat si a capacitatii de auto-asumare a potentialului sau de catre chiar copilul supadotat.
De ce ai participa?
Fara indoiala, pe langa numeroasele beneficii care deriva din procesele si relatiile pe care le veti explora in selectie, atat tu ca parinte cat si copilul tau, ca parinte vei avea sansa sa iti clarifici cu onestitate perceptii si intrebari la care te gandeai demult dar nu aveai un raspuns, si sa pui bazele unor decizii bine informate.
Daca este supradotat, cu siguranta aceste intrebari te vor ajuta sa reflectezi la ce i-ar face bine copilului tau sa lucreze. Pentru mai multe detalii despre cum functioneaza creierul integrat versus neintegrat al unui copil supradotat, te invitam sa citesti aici.
Copilul tau are prieteni? Isi rezolva singur problemele? Isi doreste mai multi prieteni? Relationeaza usor? Se exprima emotional? Doreste sa fie ascultat pentru ideile sale si sa isi puna amprenta asupra a ceea ce invata?
Este un geniu? Si ce fac daca nu se descurca la scoala? Ce inseamna IQ-ul de 130 si peste? Cum il fac sa fie mai implicat la scoala? Ce facem, ca nu relationam si nu avem prieteni? Cum sa il ajut sa se simta bine asa cum e? Cum sa il ajut sa fie fericit? Ce facem cu plictiseala? De ce refuza sa lucreze?