#Bullying #Ceamdefacut?
La nivel mondial agresivitatea in scoli a luat o amploare uriasa. 1 din 10 copii la nivel mondial este agresat (cifre din 2012). In Romania, intr-o pauza, 1 din 4 copii din scolile romanesti este victima a bullying-ului, în mod repetat (Sursa: Salvati Copiii Romania).
Vom reda situatia in Romania asa cum o afirma Asociatia Telefonul Copilului (116111.eu sau telefonulcopilului.ro sau aplicatia pe mobil HappyGraf).
Unul din doi copii care au apelat la serviciile Asociatiei Telefonul Copilului, in anul 2018 a fost victima bullying-ului sau agresivitatii. 77,22% dintre situatiile de abuz de tip bullying au avut loc in gradinita / scoala, iar 22,78% au avut loc in spatiul public. In 40,10% dintre situatiile de abuz de tip bullying, copiii au expus efecte ale acestui fenomen care reprezinta riscuri majore asupra sanatatii mintale a copiilor victime. Copiii simt nevoia sa se izoleze, se simt singuri, se simt exclusi, sau au dificultati in relationare cu ceilalti copii, manifesta teama si stari de anxietate in prezenta colegilor de scoala in procentaj de 74,29%. De asemenea, in procentaj de 25,71%, copiii simt nevoia sa se automutileze, au tentative de suicid, ganduri suicidare si doresc sa abandoneze scoala. (n. Ed sursa 1)
Din decembrie 2018 avem o initiativa legislativa care inca zace in Parlament, desi ea contine si defineste pentru prima oara referire la termenul de bullying.
Suna extrem de grav situatia noastra!
Ce ai de facut daca esti o scoala?
Fiecare scoala este nevoie sa aiba un tel din a oferi un mediu de lucru sigur, calm, sanatos, prietenos, inovator si creativ tuturor elevilor si adultilor care ii trec pragul. Intr-o astfel de scoala, niciun fel de actiune sau remarca lipsita de bunavointa nu este acceptata, chiar daca nu a fost emisa cu intentia de a rani. Nici un fel de violenta nu poate fi acceptata, sub nici o forma. Copiii, parintii, voluntarii si personalul ar trebui sa stie ca orice fel de bullying trebuie raportat si apoi solutionat prompt si eficient. Atunci cand acest lucru este comunicat si aplicat in mod consecvent, se creeaza un climat de invatare pozitiv despre comportamente si consecintele lor, ceea ce ii ajuta pe copii pentru tot restul vietii.
Fiecare scoala are nevoie sa creeze o politica antibullying si de asemenea, implicit si asumat, sa numeasca un Ofiter antibullying cu pregatire specifica in mod profesional care sa fie responsabil pentru formarea bianuala (de 2 ori pe an, minim) a abilitatilor colegilor sai educatori (ce facem, cum facem si cand facem, ce atitudini si valori promovam in scoala noastra), sa creeze prin discutii de echipa Scoala si Consiliu scolar un set de actiuni reunite intr-o Procedura la incidente pentru a sti cine ce face, la timp, prompt.
In plus, oricine, si oricand poate apela la Telefonul Copilului pentru a semnala, pentru a se consilia pentru orice situatie aparuta: http://www.telefonulcopilului.ro/semnaleaza-un-caz
Contextul scolii, adica climatul promovat de catre personalul scolii, afecteaza ratele de agresiune cu o rata variind de la patru pana la sase ori. (n.ed: sursa 2) Adica ceea ce se promoveaza in scoala ca fiind „norma” sau „normalul” are un impact major si poate duce la cresterea cu un factor multiplicator de la 4 la 6 a ratei de agresiuni. Programul Antibullying al unei scoli e nevoie sa vizeze cultura scolara, oferind un sentiment de comunitate si reducand posibilitatile de comportament agresiv.
Ce ai de facut daca esti un parinte?
Am intalnit deseori povesti spuse de parinti despre copiii lor agresati la scoala.
O povestesc fara durere, ca pe un fapt divers, fara sa realizeze conflictul major prin care trece copilul si gravitatea situatiei. Parintii accepta situatia de bullying ca fiind ceva normal. Acest lucru este foarte grav si arata cat de nepregatiti suntem. Agresivitatea la scoala si in viata copilului are efecte devastatoare.
Daca un copil vine si spune acasa ca a fost agresat, de obicei o face dupa ce a incercat din rasputeri, la nivelul lui, cateva strategii, care au dat gres. El spune de obicei: „indiferent ce fac, nu pot face agresorul sa se opreasca.”
Copilul supradotat este extrem de sensibil. Este justitiar, si nu uita, il ajuta si memoria fantastica. Este un copil care nu suporta usor nedreptatile. Atunci cand e agresat, vulnerabilitatea lui este ca doreste sa fie acceptat. De multe ori va accepta agresiunea, fara sa isi arate emotiile (furie, frica, etc) doar pentru a fi acceptat. Efectele sunt grave asupra psihicului unui copil supradotat, ca de altfel, asupra tuturor copiilor. Cu atat mai grave, atunci cand copilul ar face orice ca sa fie acceptat, sau ar renunta la mult din ceea ce il reprezinta (curiozitatea, da, intrebarile alea fara sfarsit de la clasa, expansivitatea, energia debordanta, etc) doar ca sa faca parte din grup si sa nu fie exclus.
Copiii observa usor cand nu te aperi, cand accepti umilintele, si apoi ai intrat intr-un cerc vicios din care cu greu vei putea iesi, daca nu ceri sprijinul, si daca parintii nu te aud, si nu te sustin in a stopa aceste agresiuni. Copilul supradotat va face eforturi pe cont propriu – de multe ori am auzit de copii supradotati care nu mai vor sa mearga la scoala, care au fost numiti prostul clasei si mutati in ultima banca, care au primit etichete si au fost refuzati de grup – sunt lucruri care lor li se intampla des. Ce au facut adultii -pentru ca povestea a ajuns la noi- insa cum s-au asumat adultii in raport cu ceea ce au aflat?! Greu de zis.
Solutia este lucrul cu un specialist psiholog pe aceste emotii care devin toxice, si nu doar copilul, ci intreaga familie, mami si tati si copilul. Abia apoi lucru cu mediul care e toxic emotional. Daca nu ne intelegem pe noi insine, vom atrage aceste situatii si stari din nou si din nou. Desi parintii aleg sa schimbe scoala si sa faca scandal, copilul va trece prin aceleasi situatii pentru ca le atrage, pentru ca nu stie sa relationeze si nu stie ca se poate baza pe adulti si cum ar trebui sa fie lucrurile. Si cu cat trece mai mult timpul, cu atat posibilitatile de a relationa pozitiv si eficient sunt mai scazute.
Imi aduc aminte din proprie experienta cand in scoala mea, pe cand aveam 7-8 ani, invatatoarea ne-a batut la palma de ne-a inrosit. Senzatia de usturime este in mine si acum. Peste 30 de ani i-am povestit mamei mele ceea ce s-a intamplat. Mama m-a intrebat indignata: De ce nu mi-ai spus, doar tatal tau era profesor in scoala, putea sa faca ceva! Eu i-am zis: „Mami, eu nu am stiut ca nu e normal sa mancam bataie, eu credeam ca in fiecare clasa asta traiau toti copiii. De aceea nici nu am stiut sa spun.” Mi se parea normal. Toti copiii din clasa mea au fost amenintati cu bataia, sau batuti. Si toti am asistat la bataia celorlalti la palma, sau cate o scatoalca. Si nu doar o data, fenomenul a continuat si in clasele de gimnaziu, mai abitir, cu copii loviti cu capul de banca. Si nu, nu este un fenomen singular, scoala mea este din Bucuresti!
Ce avem de invatat din Bullying?
Bullyingul nu apare din senin sau din neant. Cand apare inseamna ca avem nevoie sa invatam despre limite, despre cum ne victimizam, despre ce inseamna agresiune asupra noastra, cum arata, si sa invatam sa ne pozitionam corect, sa spunem nu, sa spunem NU fara sa ne transformam tot in agresori.
Bullyingul este foarte mult despre triunghiul dramei: victima, agresor, salvator. Agresorul este o victima, ii agreseaza pe cei din jur, creeaza noi victime, sau agresori, iar noi adultii venim sa rezolvam situatia din oricare zona a triunghiului. Uneori adultii cautand sa rezolve o situatie, devin cei mai mari agresori, char fara sa-si doreasca acest lucru. Parintii sar pe situate, sa-si salveze puiul, uitand ca ceea ce fac modeleaza un caracter si il invata despre cum se rezolva un conflict cand apare (fie dand “vina” pe celalalt, fie agresandu-l, fie ramanand imobil fara reactie, fie parasindu-i pe toti si lasand lucrurile neincheiate, nediscutate, balta, exact cele 3 actiuni ale creierului reptilian: ataca, freeze sau fugi).
Sansa unui copil, a oricarui copil este sa invete din ceea ce traieste, chiar si din evenimentele neplacute, gen bullying, facilitat fiind emotional de adultii din preajma lui. Aceasta inseamna pregatire reala pentru viata de adult. Bullying-ul poate nu va disparea ca prin farmec, instant, insa vom invata cum sa lucram cand apare, cu noi insine si cu ceilalti.
Bullyingul nu este numai despre ceilalti, ci este despre mine, fie ca sunt adult sau copil – sa invat despre corpul meu (cine are voie sa mi-l atinga si cum), sa invat despre emotiile mele si cum ma pozitionez cand cineva ma agreseaza (cum se simte in corp, ce ma afecteaza, si cum – vocea, postura, inaltimea,si ce trezeste in mine, frica, furie, groaza, shut-down, etc), sa invat ce ma deranjeaza la ceilalti si sa invat cum sa imi comunic limitele nonviolent, in mod corect si mai ales, ce vreau sa se intample de acum incolo.
Ori cati dintre noi pot spune cand cineva ne agreseaza fiind furios:
“in acest moment esti furios, si in acest moment comportamentul
tau este agresiv la adresa mea. Ia-ti o pauza 5 minute si revino cand esti calm”??
Ce urmeaza dupa agresiune?
De obicei copilul agresat renunta la o parte, sau la tot ce il facea pe el sa fie cine e el. Aceasta frustrare este atat de reala, si este una pe care o traiesc atat de multi copii. Traiesc situatii complexe, in care incearca sa renunte la cine sunt ei, la vocea lor, la creativitatea lor, la expresivitatea lor, doar pentru a face pe ceilalti sa ii accepte, sa fie lasati sa participe in lumea lor. E nevoie sa intelegem ca atunci cand are loc bullyingul, toti au un rol de jucat. Copilul care este agresat nu se poate redresa fara un alt copil sau adult care sa ia pozitie. Copilul are nevoie de un adult sa ia pozitie si sa isi asume situatia.
Copilul are nevoie de un adult plin de bunavointa care sa se ofere sa fie acolo la greu, in care copilul sa aiba incredere. Copiii au nevoie sa stie ca pot sa aiba incredere, ca pot sa vina la noi.
Noi ca adulti putem sa le cerem copiilor sa vina la noi, dar asta inseamna sa le oferim increderea reala ca venind la noi putem pune capat bullying-ului!
Bullying-ul are loc atunci cand un copil cauzeaza in mod intentionat altui copil durere. Aceasta rana poate fi cauzata emotional, verbal, fizic sau electronic, si asta intotdeauna raneste. Bullying-ul se invata, si se poate si dezvata. Persoanele care agreseaza au probleme serioase. Le place sa raneasca sau sa infricoseze pe altii pe care ii vad mai mici sau mai slabi. Expertii ne spun ca persoanele care agreseaza le place sa fie in control. Controland ceea ce simti tu, se simt mai puternici si superiori. Iar victima se simte infricosata, si furioasa. (n.ed. sursa 5)
Daca un copil agreseaza alti copii, sau e martor cand alti copii sunt agresati, sau e tinta agresiunii, acest comportament ravaseste si are efecte devastatore asupra dezvoltarii morale, emotionale si cognitive; demoleaza sentimentul de siguranta; daca nu este oprit, poate distruge vietile celor mici.
In fapt, realitatea este ca bullying-ul este privit astazi ca fiind una dintre cele mai serioase probleme de sanatate publica in scolile din SUA si Canada.
Efectele cruzimii realizate de colegi sunt extrem de vaste si pot cauza un stres enorm, anxietate, probleme de sanatate,depresie, iar umilirile repetate pot rezulta in probleme serioase de sanatate mintala la copii. Agresivitatea induce un sentiment acut de frica si insecuritate, avand un impact mare asupra capacitatii copilului de a se mai concentra, de a avea vreo performanta in invatare sau pur si simplu vreo performanta persoana la scoala. (n.ed., sursa: 3). De aceea, din punctul de vedere al oricarui educator, in relatie cu copiii, e nevoie sa stim sa apreciem just o situatie, si sa intervenim. Aceasta nu este doar o indatorire, este un act de asumare si profesionalism.
Ce zic copiii despre bullying si mai ales, despre ce fac adultii cand noi copiii apelam la ei?
“Le-am zis profesorilor ca sunt agresata, dar nu au facut nimic, asa ca nu le-am mai spus. Cred ca nu m-au crezut nici o clipa, dar eu cred ca nu le-a pasat.”
“Timp de 3 ani am fost agresata la scoala. Intr-un final, bibliotecara a inteles ca sunt agresata si mi-a dat voie sa stau in biblioteca la pauza. Daca nu era ea, nu stiu ce m-as fi facut.” (N. ed: sursa 5)
Haideti sa vedem si exemple de politica antibullying
Din politica noastra la Centrul Gifted Educaton de antibullying si buna purtare vom spicui cateva lucruri:
O scoala este un loc unde se promoveaza relatiile pozitive, auto-disciplina si stima de sine. Autoritatea se construieste pe competente si nu se bazeaza niciodata pe competitie sau agresiune. Scoala se asigura de asemenea ca toti membrii ei sunt informati cu privire la aceasta politica de anti-bullying si ca respecta reglementarile ei. Prin luarea la cunostinta a politicii de anti-bullying, fiecare devine responsabil pentru propriul comportament. Incurajam implicarea atat a familiilor, cat si a personalului scolii, in imbunatatirea si implementarea acestei politici.
Orice scoala poate avea 3 reguli simple:
- Nu ai voie sa-ti faci rau (sa te lovesti intentionat, sa te pui in situatii periculoase, etc)
- Nu ai voie sa faci rau altora (adulti sau copii/ sa-i manipulezi, sa lovesti, sa ignori intentionat, sa umilesti, sa furi, sa ii ameninti, sa furi atentia altor copii, sa faci grupuri de presiune pentru a obtine atentie, sau alte merite sau foloase, etc)
- Ii tratez pe toti ceilalti si folosesc toate resursele cu respect
Regulile de Aur ale oricarui copil in aceasta scoala:
- Suntem blânzi și amabili
- Ascultăm cu răbdare
- Nu irosim – nici timp, nici lucruri
- Suntem onești
Ce inseamna bullying?
Bullying-ul este o actiune lipsita de bunavointa sau o remarca lipsita de bunavointa, chiar daca nu a fost emisa cu intentia de a rani. Bullying-ul poate fi emotional, verbal sau fizic.
- Bullying-ul emotional/relational poate include furtul, ascunderea sau deteriorarea bunurilor altcuiva, atitudinea neprietenoasa, excluderea, a face gesturi amenintatoare, a-i face pe ceilalti sa simta ca nu sunt bineveniti si/sau a face actiuni rautacioase, a realiza actiuni pentru ca altii sa fie exclusi din grup.
- Bullying-ul verbal poate include insultarea prin poreclire, prin a rade de celalalt, de felul cum arati, rasa, alegerile tale, raspandirea de zvonuri, tachinarea, imitarea, sarcasmul si/sau comportamentul amenintator.
- Bullyingul fizic poate include a lovi, a trage, a lovi cu piciorul, cu orice obiect, a impinge, a lovi cu pumnii, ciupirea, lovirea pe spate, pe umar, sau alte parti ale corpului, a arunca ostentativ obiecte, hartuirea sexuala si/sau orice folosire de violenta.
- Cyberbullying sau agresiunea pe Internet este hartuirea cu ajutorul calculatorului sau a telefonului mobil. Hartuirea are loc pe bloguri, pagini personale, forumuri, e-mail, SMS, MMS, agresiunea avand uneori loc prin cuvintele adresate umilitoare sau care hartuiesc victima, incarcarea unor poze sau imagini video pe Internet fara a tine cont de dreptul la viata privata a victimei.
Principiile noastre anti-bullying
- Bullying-ul raneste.
- Nimeni nu merita sa fie victima bullying-ului.
- Toata lumea are dreptul sa fie respectata.
- Copilul care comite bullying are nevoie sa invete moduri diferite de a se comporta.
- Aceste reglementari anti-bullying trebuie respectate de copii, parinti, personal si voluntari.
- In scoala noastra lucram sa atingem standarde de comportament bazate pe principiile respectului, onestitatii si responsabilitatii.
Principii calauzitoare cand avem de-a face cu bullying-ul
- Timpul este foarte important pentru toti cei implicati: pentru evaluarea corecta a situatiei si apoi pentru ca atat persoana agresata, cat si cel care a agresat, sa se simta sustinuti, respectati si apreciati.
- Cand se raporteaza un caz de bullying, acesta e necesar sa fie tratat cu rapiditate, fermitate si intr-o maniera corecta.
- Fenomenele de bully-ing nu trebuie niciodata ignorate de catre adulti (membrii personalului sau voluntarii scolii), fie ca li se raporteaza despre ele sau sunt ei insisi martori.
- Atunci cand o persoana primeste atentie, corpul acesteia produce oxitocina, un stimul puternic ce da nastere la bunastare temporara si care, dupa un timp, devine o influenta subliminala ce duce la manifestarea aceluiasi comportament.
- Cei implicati trebuie sa aiba sansa de a explica evenimentele individual.
- Fiecare caz este unic si merita abordat si luat in considerare in mod individual.
- Toate nevoile si problemele celor agresati si ale agresorilor trebuie luate in considerare, fie ca este vorba de adulti sau de copii. Este nevoie de aplicarea constanta si corecta a regulilor.
- Daca cineva are indoieli in legatura cu felul in care sa abordeze un caz de bullying, poate cere indrumari de la Responsabilul Antibullying, care intr-o scoala trebuie sa fie o persoana numita separat si care sa-si asume acest rol de Ofiter antibullying (poate fi Psihologul Scolar, Directorul Scolii, etc).
Ce fel de materiale exista, despre antibullying?
La nivel mondial exista organizatii care au format programe de Antibullying care sunt oferite cu licentiere sau contra cost, cursuri online.
Vom povesti un pic din experienta noastra cu fiecare dintre ele.
- Cursul online realizat de Philip Be’er este un exemplu, „Bullying Prevention”, https://www.udemy.com/bullying-prevention
Philip este un educator si scriitor din Canada, care este cunoscut pentru dezvoltarea teoriei Loopului comportamental (B-Loop). El a cautat pe tot parcursul vietii sa inteleaga radacinile disfunctiilor familiale (si societale) si pentru a identifica modul cel mai eficient de a realiza vindecarea individuala si colectiva.
Ideile majore ale cursului:
- agresorul are nevoie de cea mai mare compasiune a noastra pentru ca el are un mod de a percepe lumea prin care ii este frica ca va fi exclus, proiectand aceasta problema a sa asupra celorlalti
- schema comportamentala a agresorului nu se formeaza pe loc, ci este una hranita in zeci si sute de interactiuni in sanul familiei sau la nivel social, si aceasta poate fi descoperita
- la finalul cursului exista scheme vizuale extrem de atragatoare si clare despre cum se formeaza un comportament de tip agresor, pas cu pas
- pentru mine, in mod special, sa vad cum a fost creat acest comportament agresor la o persoana, pas cu pas, in mod clar, m-a ajutat sa pot sa inteleg si sa fiu mai compasiva.
-
Primul pas inainte de a putea sa ajutam pe altcineva ar fi acela de a ne intelege noi pe noi atunci cand are loc o agresiune. E nevoie sa ne uitam ca da, putem fi agresati si sa stim cat mai precis ce anume ne agreseaza (poate fi tonul ridicat, o privire piezisa, o atitudine sfidatoare, de sus, o lipsa de respect pe care noi o percepem intr-un ton prea scazut, sau neasumat, etc). Daca stim acest lucru putem sa fim atenti, constienti si sa vorbim dintr-o zona de confort (stiu ca acum ma simt agresat, stiu ce faci, insa nu am sa intru in jocul tau, imi mentin pozitia). Altfel, nu vom putea sa fim aliniati cu noi insine cand are loc incidentul, iar agresorul (si el, doar o victima de fapt) va trezi fie victima, fie agresorul din noi, fie salvatorul. In toate situatiile, nu vom reusi sa colaboram asa incat sa realizam aplanarea conflictului. Vom fi si noi tot victimele agresorului. Si vom intretine conflictul. #antibullying #bullying #preventie #educatie
Actiunile universale ale programului constau in lectii de clasa, actiuni ale intregii scoli si un website. Au fost raportate reduceri semnificative in ceea ce priveste hartuirea si victimizarea. Profesorii au raportat niveluri ridicate de acceptare a elevilor si implicare in lectii.
2. Programul online al Aliantei AntiBullying din UK
Este un program online gratuit realizat de o alianta de organizatii NSPCC și Biroul Național pentru Copii in 2002 și este găzduit de Biroul Național pentru Copii.
Programul online include pana si un modul de cyberbully-ing si poate fi accesat aici.
Totodata, pe site veti gasi si un tool interactiv pentru parinti: click aici
Oricine poate deveni membru al aliantei. Actual sunt peste 150 de membri din UK.
Pentru a se asigura că sunt uniți impotriva agresiunii membrii aliantei au stabilit valori la care toți membrii au aderat.
Valorile pe care le promoveaza membrii aliantei sunt:
- consideră că intimidarea sub orice formă este greșită și nu ar trebui tolerată și că orice mediu care incurajează hărțuirea sau prezintă indiferență față de prejudecăți și discriminare este inacceptabil;
- consideră că intimidarea este o alegere de comportament și că oricine poate fi incurajat să iși schimbe comportamentul;
- consideră că toți copiii și tinerii au valoare și valoare intrinsecă și le acceptăm unicitatea și autonomia;
- respectă diferența și felicită diversitatea copiilor, a tinerilor și a societății in general și consideră că munca noastră ar trebui să includă pe toți;
- consideră că copiii și tinerii ar trebui să aibă dreptul să se simtă in siguranță, siguri pe ei și apreciați și de asemenea, considerea crearea unui mediu sigur și tratarea agresiunii reprezentand responsabilitatea noastră comună;
- consideră că copiii și tinerii ar trebui să participe activ la deciziile care ii afectează și ar trebui să fie sprijiniți in asumarea responsabilității pentru alegerile și acțiunile ulterioare;
- sprijină o serie de strategii pozitive pentru combaterea agresiunii și provocarea activă a folosirii umilinței, a fricii, a ridiculizării și a altor abordări similare intr-un efort de reducere a agresiunii;
- funcționează in cadrul Convenției ONU privind drepturile copilului (articolele 14 și 28); și
- consideră că oamenii ar trebui tratați cu respect și amabilitate.
- consideră că oamenii ar trebui tratați cu respect și amabilitate.
3. Un program bine realizat este cel sustinut de Brooks Gibbs,
autor si speaker.
Brooks Gibbs explică intimidarea în termenii cei mai simpli: comportament dominator.
El oferă o soluție simplă pentru bullying: nu te supăra.
A facut multe prezentari in fata adolescentilor din SUA, incurajandu-i si aratandu-le practic cum sa combata aceasta situatie alarmanta.
El folosește ideea de dominare pentru a arăta adolescenților despre care vorbește cum să se pozitioneze diferit si sa opreasca flama produsa de agresor.
In videoclipurile pe care le ofera generos, se vede clar cum o situatie reala de bullying verbal se schimba, pe masura ce Brooks raspunde tot mai calm la cuvintele care il insulta.
In final, lucrurile se aplaneaza, asa de tare, incat cei doi rad. Sigur, intr-o situatie reala, nu ar fi atat de usor. Insa exersand, si cu timpul, ar putea functiona! Ar fi ideal sa dati acest videoclip tuturor adolescentilor din viata voastra, pentru ca ar putea avea un impact in incetarea agresivitatii din scoli.
Brooks are si un curs pentru parinti de aprox 50$ si o serie de videoclipuri pe care ti le sugeram cu caldura. El recomanda sa ne uitam pe acest site, in mod special, si sa accesam resursele.
Sfaturi pentru copii
Intr-o scoala unde exista politica de buna purtare si antibullying este nevoie sa se discute cu copiii de la inceput de an de catre Ofiterul Antibullying despre urmatoarele:
- ce sa faca daca au loc incidente de bullying
- cum sa incerce sa opreasca bullying-ul
- ce se va intampla daca se descopera ca cineva ii agreseaza pe ceilalti.
Ce sa faca copiii daca au loc incidente de bullying
- Cel mai important lucru pe care copiii ar trebui sa il stie cand are loc un incident de bullying este ca trebuie sa spuna unui adult despre ce s-a intamplat.
- Adultul respectiv poate fi Ofiterul scolii, profresorul, bibliotecarul, un adult din scoala in care ei au incredere.
- Daca persoana aleasa nu il asculta, copilul ar trebui sa se adreseze unui alt adult.
- Nu trebuie sa renunte la transmiterea informatiei, deoarece lucrurile s-ar putea inrautati.
- Daca adultii sunt foarte ocupati, copilul ii poate intreba cand ar avea timp sa stea de vorba cu el.
- Copilul trebuie sa se indeparteze de orice situatie periculoasa si sa caute ajutor.
Cum sa se manifeste pentru a opri bullying-ul
- Copiii ii pot include in jocurile, pranzurile, pauzele sau discutiile lor pe cei agresati.
- Nu ar trebui sa rada sau sa se alature agresorilor atunci cand cineva este supus bullying-ului.
- Copiii ar trebui sa-si exprime cu voce tare dezaprobarea fata de ceea ce se intampla si trebuie sa instiinteze un adult cand vad ca cineva este agresat.
Ce se va intampla daca se descopera ca cineva ii agreseaza pe ceilalti
- Cand un incident de bullying este luat in serios, agresorul va trebui sa-si explice comportamentul in fata Ofiterului Antibullying al scolii si va trebui sa isi ceara scuze persoanei pe care a agresat-o si sa inlocuiasca sau sa repare orice bunuri personale pe care le-a deteriorat.
- Parintii agresorului vor fi informati si chemati la scoala.
- Situatia de bullying va fi consemnata intr-un Caiet de Incidente al scolii pentru acel elev.
- In ultima instanta, agresorul ar putea trai consecinte sociale precum raportarea la Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC), care funcţionează în fiecare judeţ si in fiecare sector din Bucureşti (lista de telefoane este aici) sau catre Serviciile Publice de Asistenţă Socială (SPAS) din localitate
- In cazul violentei Adultilor asupra copilului, o procedura de urmat este descrisa de Organizatia Salvati Copiii aici
Sfaturi pentru parinti
Unul sau mai multe din urmatoarele pot constitui semne ca propriul copil este agresat:
1. In mod regulat, ii este greata sau se simte rau dimineata.
2. Nefericire si comportamente inexplicabile: plange, este irascibil sau prost dispus
3. Nu vrea sa plece de acasa/reticenta in a face drumul pana la sau de la scoala/merge pe rute diferite la scoala
4. Haine rupte sau ghiozdan rupt
5. Taieturi si vanatai inexplicabile
6. Ii dispar banii/bunurile sau cere bani de buzunar in plus fara un motiv anume.
Ce ar trebui sa faca parintii atunci cand banuiesc ca propriul copil a fost agresat
Mai intai, parintii ar trebui sa stea de vorba calm cu copilul despre experienta acestuia. Ar trebui sa fie atenti la cine a fost implicat, la cat de des au avut loc incidentele de bullying, unde s-au intamplat, si ce s-a intamplat de fapt. Parintii ar trebui sa-si incurajeze copilul sa-si faca prieteni, deoarece e mai putin probabil ca persoanele care au prieteni sa fie agresate. De asemenea, nu ar trebui sa-si incurajeze copilul sa il loveasca la randul lui pe agresor, deaorece acest lucru ar putea fi opus naturii copilului sau lucrurile s-ar putea inrautati (de exemplu, ar putea ajunge sa fie pedespit copilul agresat si agresorul sa nu fie descoperit). Parintii nu ar trebui sa-i spuna copilului agresat sa ignore situatia. Parintii ar trebui sa-si incurajeze copilul sa raporteze imediat unui adult orice incident de bullying.
Parintii este nevoie sa exploreze alaturi de un specialist situatia, atat pentru efectele sale grave asupra vietii emotionale si psihice a copilului, cat si pentru a isi intelege corect rolul si ce ar trebui sa-i transmita copilului. In mod special, recomandam parcurgerea acestui modul online care nu ia mai mult de 30 de minute, pentru a intelege contextul bullyingului, ce ai de facut, si cum sa te faci disponibil pentru „a asculta cu adevarat” ceea ce are copilul tau sa-ti spuna.
Surse:
Sursa 1: http://www.telefonulcopilului.ro/intrebari-frecvente
Serviciul Telefonul Copilului 116 111 este oferit de Asociatia Telefonul Copilului, o organizatie neguvernamentala, si Telekom Romania in retele fixa si mobila ale companiei Telekom, retele din care acest serviciu poate fi apelat gratuit. 116 111 se formeaza fara prefix. De asemenea, organizatia noastra ofera servicii de consiliere si prin intermediul adresei de email la care ne-ati contactat, iar pentru copii si adolescenti punem la dispozitie 24 de ore din 24 platforma online de consiliere www.116111.ro si aplicatia mobila disponibila pe android HappyGraff.
Sursa 2: Introducing and piloting the KiVa bullying prevention programme in the UK Judy Hutchings & Susan Clarkson
Sursa 3: Nobody! De Frankel Erin https://www.freespirit.com/bullying-prevention-conflict-resolution/nobody-erin-frankel-paula-heaphy/?c=41
Sursa 4: Politica de antibullying si buna purtare a Centrului Gifted Education
Sursa 5: Carti publicate de FreeSpirit: Bullying is Pain in the Brain; Stand up to Bullying! Si Stick up for yourself! Publicate aici