De ce jocul nu e “joaca” (cu copiii supradotati)
Follow si Like:
RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us

Te-ai intrebat…de ce invatam prin joc cu copiii supradotati?

Plecand de la simplu la complex, cu nivele progresive de dificultate, care implica toate simturile, cognitivul, emotionalul si socialul, copiii supradotati invata integrat, si se simt bine.
Trainerii nostri se numeste Facilitatori. De ce? Pentru ca noi avem ca focus perspectiva copiilor (ceea ce nici o scoala nu are ca focus), copiii modificand substantial planul de lectie, procesele, structura, continutul si produsele invatarii. Copiii isi pun amprenta pe ceea ce invata. Ei relationeaza si cresc doar in relatii. Interactiunea sociala si jocul structurat dezvolta inteligentele cognitiva, sociala si emotionala. Invatam deci prin joc si descoperire, baza fiind relatiile create.

„Mintea si identitatea de sine- care vine din minte – nu este doar modelata prin relatii, este creata prin relatii. Poti astfel realiza ca atunci cand esti izolat, in mod efectiv, cine esti tu, venind din mintea ta – mintea fiind atat ceea ce vine din interior cat si din exterior- este compromis. In mod colectiv, trebuie sa sustinem relatiile copiilor. Relatiile nu sunt glazura de pe prajitura, ele sunt chiar prajitura„ Dr Daniel Siegel

“La Centrul Gifted Education copiii vor retine energia noastra inalta, calitatea inalta a sentimentelor noastre (care e contagioasa), felul cum ne purtam noi unii cu altii. Si abia apoi, ceea ce le daruim. Copiii nu aud ceea ce le spunem, copiii invata ceea ce suntem.” din Kitul Centrului Gifted Education pentru facilitatorii in invatare (Learning Facilitators)

Doi membrii din echipa noastra iti vor spune pe scurt de ce cred in joc si ce importanta capitala are jocul in dezvoltarea completa, echilibrata a copilului supradotat:

  • „Pe parcursul anului trecut am realizat că felul cum propunem noi jocul nu înseamnă aici la centru doar distracție. În lucrul cu copiii supradotați, jocul este cel mai important instrument pentru “a fi”.
  • Copiii si adulții se conectează cel mai ușor cu ei înșiși prin joc. În activitățile pe care le-am făcut la Centrul Gifted Education, am introdus provocări progresiv de tip emotional și de tip cognitiv. De exemplu, la jocul “Dirijorul” era nevoie ca ei să fie atenți, dar și să urmărească emoțiile exprimate prin mimica si privirea participanților pentru a detecta cine dă tonul corului. A fost surprinzător să observăm cum îmbinând strategia cu emoția rezultatele se îmbunătățesc de la rundă la rundă.
  • Ca facilitator, e important să cunoști pasiunile copiilor pentru a propune jocuri care să rezoneze cu ei. Astfel, implicarea în sarcină va crește, indiferent dacă participantul preferă să stea să observe sau să se implice activ în joc. De asemenea, în timpul jocului și în partea de analiză a jocului (exemplu: cu ce situație din viața de zi cu zi seamănă jocul, ce lecții din joc putem aplica în viața noastră), copiii învață să își folosească creierul integrat. După cum spun Daniel J. Siegel si Tina P. Bryson în cartea “Creierul copilului tău”, e important să știm să ne folosim creierul integrat atât pe orizontală (emisfera dreaptă alături de emisfera stângă), cât și pe verticală (creierul superior alături de cel inferior).
  • În timpul jocului, copiii trăiesc emoții puternice cum ar fi: furie, frustrare, bucurie sau tristete și, cu ajutorul facilitatorilor, încearcă să și le înteleagă. Ulterior, ei le pot detecta cu mai mare ușurința în alte contexte și învață să și le gestioneze. În urma experienței de anul trecut, cred cu tărie că oricine se joaca indiferent de nivelul inteligenței, dar cu atât mai mult cei cu inteligență superioară, se va redescoperi de fiecare dată.”-Learning Faclitator, Diana Mirea
  • „Jocul este modalitatea primordiala a copilului de a dobandi achizitii simple, de la limbaj, motricitate fina, grosiera pana la dezvoltarea cognitiva si emotionala pe termen lung. De ce e important jocul si joaca la copilul supradotat, cu atat mai mult? Pentru ca il ajuta sa acceseze continuturi cognitive intr-un mod integrat, copilul devenind co-participant al procesului de invatare, relationand adecvat din punct de vedere emotional si social. Un copil gifted va cauta stimularea cognitiva exclusiv, fiind, in functie de varsta, mai putin motivat sa recunoasca sau sa vorbeasca despre emotiile sale sau despre relatiile sale cu cei din jur. Pentru a minimiza aceasta dezvoltare asincrona stimulata de scoala si societate in general cu un puternic accent pe cognitiv, Centrul Gifted Education isi propune sa livreze continutul educational intr-un mod prietenos, bazat pe o relatie sensibila cu un mentor capabil, competent si deschis catre fiinta copilului, urmarind perspectiva copilului”consilier psiholog Carmen Comsa

      De ce sunt jocurile bune pentru invatare?
PixeLearning au realizat o harta mentala foarte buna de la flow la motivatie intrinseca            la starea “ready”. Te va ajuta sa vezi totul “de sus”.
Spor la joc! 😉


Sal Sol