Stii cat de important e un Plan de Educatie Individualizat pentru un copil supradotat?
Follow si Like:
RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us

Individual Education Plan – de ce este importanta educatia personalizata?
“Un scop fara un plan este doar o dorinta” spune Antoine de Saint-Exupery.
Ne dorim toti ca un copil supradotat „sa nu se piarda”. Si ramanem la stadiul de dorinta daca nu intelegem nevoile unei educatii personalizate lui.

IEP-ul (Individual Education Plan) este un aspect central al educatiei diferentiate. La Centrul Gifted Education, IEP – Individual Education Plan este focusul intregii echipe. Sub indrumarea unui psiholog educational, un coach, si o intreaga echipa multidisciplinara care actioneaza in cadrul Forumurilor colegiale formata din Faciliatori in Invatare, Asistenti de Trainer si Traineri specializati, IEP-ul se contureaza individual si dinamic pe parcursul anului pentru fiecare copil.

Ce este IEP?

IEP sau Planul individualizat educational este planul dupa care ne ghidam pentru a observa progresele copilului pe parcursul anului academic in cadrul Centrul Gifted Education. El este conturat de la intrarea copilului in program, implementat cu ajutorul echipei si corelat cu interesele copilului (in anul II). Deoarece in primul an copiii inca nu sunt obisnuiti cu un alt tip de educatie (in care sunt incurajati sa dea feedback, sa intrebe, sa gandeasca alternativ), planul individualizat in primul an se focuseaza pe cresterea abilitatilor sociale si emotionale in vederea reducerii asincroniei in dezvoltare. Urmarim prin acest plan sa incurajam copilul sa isi spuna parerea, sa isi asume proiecte/decizii/interese si sa le dea o forma concreta aplicabila in viata reala (extinderea cunostintelor la mediul exterior, din afara centrului). Deoarece nu vrem sa prezentam educatia alternativa ca pe o “bula” sociala din care copilul cand iese nu mai stie sa aplice nimic din ce a invatat, sustinem prin procese specializate studentul sa afle in ce fel poate extinde ceea ce a invatat in viata lui de zi cu zi.

E o eroare de gandire sa presupunem ca un creier capabil de o performanta inalta la un moment dat, cum ar fi un test de IQ, intr-un anume context, va fi neaparat capabil sa reproduca performanta oridecate ori se re-creeaza contextul si cu atat mai mult cand este „scos din context”. Factorul obiectiv, biologic, felul cum relationeaza social conteaza, si de multe ori se intampla ca nu poate sa obtine nici o performanta. De ce? Pentru ca nu o poate reproduce, totul devenind contextual. De aceea noi lucram cu copiii supradotati aplicat si in directa si stransa relatie cu lucru in echipa, si cu exemple si intrebari cu legatura cu viata reala.

Ce include IEP?

Copiii gifted au nevoie de educatie diferentiata. Planul personalizat include evaluarea initiala a studentului, obiectivele setate in echipa (learning facilitators, traineri, psiholog scolar) si ele vizeaza dezvoltarea in primul rand sociala si emotionala corelata simultan cu cea cognitiva, deoarece copiii gifted manifesta in special aceste aspecte vulnerabilitati, nu neaparat in acumularea de cunostinte/informatii cognitive. Planul include exemple de activitati, jocuri prin care se ating aceste obiective, cat si recomandari pentru parinti in vederea diminuarii disonantei cognitive si emotionale (apare in momentul in care ceea ce simte in interiorul sau copilul sau ceea ce invata el la centru este diferit de ceea ce se promoveaza acasa, sau in mediul social). Ne dorim ca universul copilului sa capete sens sub anumite aspecte deoarece creierul uman are nevoie de predictibilitate in vederea folosirii resurselor in mod optim pentru o dezvoltare superioara. Planul personalizat este documentat stiintific si actualizat in functie de evolutia copiilor in echipa. Educatia fiind un proces natural, uman, flexibil, ne asumam ca indeplinirea obiectivelor din IEP sa fie una dinamica, fluida, care se modifica pe parcursul anului.

Care este utilitatea IEP?

IEP-ul ajuta echipa de specialisti sa se ghideze in procesul de educatie diferentiata deoarece este individualizat in functie de abilitatile si vulnerabilitatile copilului. Are ca scop structurarea procesului de invatare a studentului si este sustinut de parinti, cu recomandari pentru contextul familial al copilului, noi lucrand doar in parteneriat cu parintii. Noi sustinem ca nici o scoala nu iti poate asigura satisfactia ta ca parinte si nici rata de succes a educatiei. Nici o scoala nu poate asigura plăcerea copilului tau de a invața sau de a se bucura de cine este el, sau succesul oricaror modele de educatie care mai departe sa asigure si continuitatea rezultatelor lui pe termen lung; toate acestea depind doar de implicarea parintilor intr-un parteneriat cu scoala. Vom dedica un subiect aparte subiectului parteneriatului cu scoala – un subiect tabu, care nici macar nu exista ca idee de colaborare sociala in Romania. 

Nevoile speciale ale copilului supradotat sunt considerate prin obiective specifice fiecarui copil, de la nivel emotional, la comportamente sociale – de grup (de exemplu: cresterea increderii in sine in grup, diminuarea nivelului de perfectionism, cresterea nivelului de focusare in sarcina, cresterea nivelului de verbalizare in cadrul grupului, stimularea exprimarii punctului de vedere personal, exprimarea autentica, dezvoltarea creativitatii, cresterea curajului cu ajutorul grupului, cresterea flexibilitatii in contactele sociale, dezvoltarea unor mecanisme de a face fata frustrarii, antrenarea rabdarii, invatarea de noi emotii, recunoasterea emotiilor de baza la sine, si la altii, exprimarea emotionala prin mima etc) la dezvoltare cognitiva prin gasirea de solutii, negociere, argumentare in echipa si in dinamica. La care se adauga obiective generale ca recuperarea asincroniei in dezvoltare, respectarea regulilor de grup si cresterea gradului de cooperare in cadrul grupului.

Ce este foarte important de retinut:

1.    Copilul lucreaza in echipa cu specialistii in a-si contura IEP-ul, fiind parte din proces si nu in afara procesului. Copilul este implicat pas cu pas prin sesiuni de feedback individual cu psihologul sa-si inteleaga contextul educational, sa isi asume participarea si sa isi contureze obiective personale si de echipa, dintr-o motivatie intrinseca. In acest fel paseste in directia managementului propriei dezvoltari si invata mecanismele de decizie si de responsabilitate a obiectivelor personale – aspecte extrem de importante in dezvoltarea unui copil supradotat.
2.    Parintii lucreaza alaturi de echipa si de psihologul educational pentru a intelege cum se realizeaza, pe baza informatiilor acumulate in timp, si comportamentelor observate real, si cum se poate fructifica IEP-ul si in relatiile de acasa si in mediul scolar extins.

Mai multe: http://giftededu.ro/informeaza-te
Despre dezvoltarea haotica a copilului supradotat

Pentru noi, este prioritar să realizăm un echilibru între coeficienții emoțional, social și de inteligență cognitiva ai copilului, astfel încât acesta să se bucure de școală și de viață. La Scoala Parintilor cu copii supradotati parintii parcurg o perioada de adaptare a asteptarilor si de reconfigurare pentru a intelege ca prioritar in viata unui copil supradotat este stabilirea de relatii sigure emotional cu persoane compatibile, care sa-i asigure continuitate, siguranta si predictibilitate, si pe aceasta baza sa construiasca un cognitiv puternic. Fara relatii, copilul supradotat alearga predictiv dupa „cunostinte si informatii” care ii tin mintea ocupata, ii creeaza siguranta de moment, neurotransmitatori ai placerii si satisfactiei, cu sentimente de superioritate si multumire, dar in cele din urma, il lasa complet vulnerabil in fata unor situatii de viata unde aceste informatii acumulate nu au nici o valoare practica.

**
Copilul tau are un grup de copii cu abilitati similare unde el sa traiasca provocari la nivelul IQ-ului sau, prin joc si deci implicare totala (emotionala, sociala, cognitva)?

Interacțiunea socială si jocul structurat dezvoltă inteligentele cognitiva, emotionala si sociala. Daca te focusezi doar pe „scoli bune” care sa-i dezvolte IQ-ul, este nevoie sa-ti schimbi perspectiva. Abilitatile emotionale si sociale inalte, sunt un predictor mai mare decat IQ-ul in ce priveste succesul copilului tau, inclusiv din punct de vedere academic. Iar pentru un copil supradotat, cel mai mare efort de depus in principal, in intreaga sa viata, va fi pentru reducerea asincroniei, pentru a-si echilibra un IQ inalt, cu un EQ si SQ la fel de inalte.

Articol realizat cu concursul intregii echipe a Centrului Gifted Education, sub coordonarea psihologului educational, Carmen Comsa, responsabil in realizarea IEP-ului fiecarui copil.


Sal Sol