Raport: Tabara Transformationala: “Tu ai potential”
Simeria Veche, 2011 iulie (10 zile)
Participanti:
42 de copii ( 8- 14 ani)
Instructori:
8
(Departamentul de Tineret IRSCA Gifted Education)
Organizator:
Departamentul Centre Educationale, IRSCA Gifted Education, Centrul de Inovatie Didactica, Bucuresti, dedicat exclusiv copiilor cu abilitati inalte: http://www.giftededu.ro/
Programul transformational:
a adus oportunitati si jocuri transformationale create pentru ca cei mici sa capete abilitati noi, sa isi intareasca increderea de sine, sa iasa din zona de confort si sa-si ASUME personal RESPONSABILITATEA dezvoltarii lor
Programul a urmarit:
- abilitati de gandire critica,
- descoperire si depasire a limitelor personale
- inteligenta sociala si emotionala,
- formarea de abilitati de exprimare,
- lucru in echipa: implicare, asumare, definirea succesului de echipa
- dezvoltarea inteligentei naturii- cum o respectam si cum o folosim creativ
From TABARA-Gifted-Edu-Summer-Camp-Simeria-2011 |
Metode de invatare
Discutiile dirijate
1. Dupa fiecare activitate (numita si joc) tinerii au avut discutii in grup restrans sau in grupul mare despre cum au perceput activitatea si ce au descoperit (despre ei insisi)
2. la sfarsitul fiecarei zile a existat un grup de discutii informal in cadrul carora tinerii isi exprimau nevoile, dorintele, solutiile, problemele cu care se confruntau peste zi.
Experimentare/ propria experienta
Modelul taberei este cel experential cercul lui KOLB (experienta, analiza, generalizare, transfer).
Socializare/ grup de prieteni
Invatarea informala (pe langa cea formala si non-formala) este cel mai usor de accesat de catre pre-adolescenti: prin povesti, exemple, demonstratii. In grupul mare sau in grupuri restranse, pana la diade (cate 2) s-a aplicat invatarea informala.
Feedbackul pe loc
Tinerii pentru a fi “corectati” au nevoie de un feedback in timp real (acum si aici). In tabara s-a exersat din plin aceasta metoda de invatare si a fost adoptata cu succes de catre participanti.
Structura programului
Inviorare, mic dejun, curs indoor (tematic), pranz, activitati outdoor, snack, jocuri, cina, program de socializare (teatru, dans, foc de tabara, sarbatorire aniversare, etc). A fost inserate si excursii la Sarmisegetuza, parcul Dendrologic Simeria Veche.
Introducerea in atmosfera a tinerilor prin cunoasterea zonei ( a campusului), simtirea contextului (poveste cadru), jocuri de cunoastere si lucru in grup.
Puterea Cuvantului: Cuvantul si-a pierdut semnificatia, tot mai usor aruncam cuvinte urate in colegi, sau pur si simplu vorbim ca sa avem activitate. Dar cati dintre noi stim care este rolul cuvantului si cat de puternic este el? Prin cuvant invatam sa ne respectam.
(intrarea in continutul taberei cursul pentru Feedback cursul Puterea Cuvantului s-a facut prin spiderweb) (paralela cu Facebook-ul)
Prietenia : ce inseamna prietenia pentru fiecare si cat de responsabili suntem fata de ea?
Prietenie inseamna: activitati in comun (istoric comun), comunicare, incredere, impartasire, emotii, sinceritate, acceptare.
Aventura: sprijinul si lucrul in echipa.
Prin drumetiile montane tinerii au invatat sa se organizeze, sa imparta (pachetul), sa isi dozeze energia pana la finalul calatoriei, sa fie perseverenti dar si sa isi relaxeze focusul fara sa uite scopul calatoriei (pe drum se mai spune o gluma, o poveste, un cantec sau ne oprim pentru un joc).
Orientarea noaptea a fost o activitate care i-a stimulat pe participanti: sa invete sa se orienteze cu diferite coordonate/ instrumente (busola, binoclu).
Teambuilding : O zi la scaldat, o zi in poiana- diferite medii dar acelasi obiectiv: copiii au invatat cum sa lucreze eficient impreuna, cum sa se coordoneze, sa se asculte, sa caute solutii.
Natura si beneficiul ei : Elena Ignat si dl Gheorghiu au prezentat natura ca pe un mediu cu totul fascinant si prietenos omului. Toate astea doar in momentul in care intelegem cum functioneaza si cum sa ne raportam la ea.
Nemuritorii si vindecarea: in Sarmisegetuza alaturi de Elena Ignat, s-a pus in discutie cum ne putem vindeca sufletul pentru a nu ne imbolnavii, cum putem fi nemuritori precum dacii si am dezvoltat increderea in sine si in echipa printr-o o serie de jocuri puse in practica de catre instructori.
Provocarea – Marea Aventura: o zi de stat in padure cu jocuri, provocari si dezvoltarea lucrului in echipa. Montarea si strangerea cortului, cum se face un nod pescaresc scenete si multe alte activitati de grup.
Inchiderea- o zi intreaga gandita ca recapitulare a emotiilor, trairilor, transformarilor petrecute in fiecare: constientizarea intregului program.
S-a creat contextul ca angajamentul, pentru ce va face fiecare dupa parasirea taberei, sa aiba loc.
Jocuri si iar jocuri : mind lab Alina Niculita (Iasi)
Mind Lab este o metodologie inovativa de dezvoltare a capacitatii de gandire precum si a abilitatilor emotionale si sociale necesare vietii, pornind de la jocuri de strategie
Qi Gong- Iulian Pavel- trezirea cu reguli de respiratie, auto-masare si surasul interior
QiGong-ul este un ansamblu de tehnici aparţinând unui sistem de practici tradiţionale chinezeşti, cunoscut pentru beneficiile aduse minţii, trupului şi spiritului, conferind practicanţilor energie, sănătate, longevitate şi creativitate.
Despre instructori
Ramona Paduraru
25 ani, organizator de tabere cu experienta in educatia copiilor din 2007 cand a dezvoltat modulul pedagogic din Danemarca (filmul de animatie- instrument de invatare). A continuat prin traininguri si dezvoltare de programe pentru tineret, in 2009 a devenit director de programe tineret. Pozitia i-a fost intarita prin scrierea si gestionarea proiectului european (TiA)
Assume it, you are European! la care au participat 5 tari (26 de participanti) (strategie de dezvoltare a tinerilor in gasirea unui job).
Proiecte dezvoltate:
Edux in Licee – formare de tineri la Sinai 2009
Edux in licee- program de socializare – Laser Tag februarie- martie 2010
Leadership pentru studenti- Letonia 2010 pentru membrii IRSCA -departament tineret
Fii lider pe talentul tau- Sinaia 2010 – pentru copiii giftededu.org
Tabara de schi – Predeal ianuarie 2011- copiii giftededu.org
Tabara Viata- curs de Animator tabere 2011 iunie
Paul Ardeleanu
20 ani, trainer de oratorie IRSCA Gifted Education, initiatorul proiectului Scopul Meu, Ambasadorul copiilor supradotati. Participant la numeroase tabere de dezvoltare personala Paul Ardeleanu si-a adus contributia in acest proiect prin implementarea programului de lucru. Paul a fost trainer (outdoor si indoor, a desfasurat energizere), manager de activitati (fiecare instructor a gestionat o zi din program), mediator (intre instructori si management). Cu abilitati excelente in organizare si planificare, Paul a realizat minutele intalnirilor si ajustarea planului de lucru pentru instructori.
Andreea Ianas
23 ani, trainer cu excelenta in ice-breaker-e, responsabil HR in Departamentul de tineret IRSCA Gifted Education, expert in storygami (origami insotit de poveste), o fiinta cu totul jucausa, a avut rolul de a empatiza cu participantii taberei si de a-i coordona in diversele actiuni. Cu creativitate si multa rabdare Andreea Ianas a stimulat copiii in a lega intre ei relatii de prietenie, in
dezvoltarea inteligentei sociale si emotionale. Andreea, cu certificat in acordarea de Primul Ajutor a onorat cu brio aceasta pozitie, actionand prompt cand dintre participanti au manifestat plagi superficiale, insolatie, intepaturi de insecte.
Irina Anfil
16 ani , coordonator de voluntari in cadrul Departament de tineret IRSCA Gifted Education si – a adus aportul in livrarea de energizere, jocuri si energie tuturor participantilor. Irina are o legatura ferma cu participantii prin talentul ei natural de a fi o surs nesfarsita de energie, prin frumusetea de a construi relatii, prin spiritul de voluntar activ si dedicat.
Madlen Neacsu
30 ani, life coach si trainer pe outdoor, coordonator de programe Departamentul de tineret IRSCA Gifted Education, un suflet sclipitor, o resursa inepuizabila de creativitate, un talent in problem solving. Madlen construieste programe realiste si necesare pentru dezvoltarea tinerilor. Filosofia ei despre relatia parinti- copii este: “Puteti sa le dati dragostea, nu insa si gandurile voastre, fiindcă ei au gandurile lor “, Madlen este cea care construieste contextul ca atat copiii cat si parintii sa isi inteleaga drumul in viata si sa construiasca un viitor impreuna, precum structurile de ADN. Madlen Neacsu a prelaut rolul de life coach pentru participanti, de integrator al copiilor in grup, in program. Ea si-a adus expertiza (din Olanda) in construirea acestui program de tabara.
Visinel Costel Balan
24 ani, actor, cu experienta in organizarea de evenimente si actiuni pentru tineret, evaluare proiecte, etc Visinel merita catalogat maestru in animarea copiilor. Cu zambetul larg pe buze, cu un suflet cald si cu mult tact, reuseste sa intre in inimile tuturor si sa ii mobilizeze pentru cele mai nastrusinice activitati. Visinel a fost mult indragit de copii si foarte necesar echipei de instructori tocmai pentru bucuria pe care o impartaseste in jur. Cu experienta in actorie, Visinel Balan a organizat cursuri de: exprimarea emotiilor, identificarea limitarilor personale si depasirea lor, a organizat serile de socializare : teatru si improvizatie, a fost responsabil de serile in jurul focului de tabara.
Iulian Pavel
instructor de Qi Gong care a primit de-a lungul timpului inițierea în tainele Qi Gong-ului taoist de la profesorul Adrian Cranta, fondator Fit for Life și de la maestrul chinez Mantak Chia. De 10 ani practica si transmite celor din jur tehnicile pentru obtinerea, mentinerea si cresterea starii de sanatate si nivelului ridicat de energie si entuziasm. Acesta a fost rolul lui Iulian
in tabara.
Prof. Alexandru Gheorghiu
profesor de chimie, instructor in Exercitii de gandire logica a desfasurat sesiuni de Sah cu participantii, a condus sesiunile de orientare in natura, a fost pe toata perioada taberei disponibil in a spune povesti, a oferi explicatii despre natura in general cat si despre natura umana, in special.
Alina Niculita
trainer pe educatia copiilor a pregatit ateliere de lucru cu produsele de la Mindlab exersand cu copiii abilitatile de matematica si comunicare, precum si alte abilitati cognitive si deprinderi generale necesare vietii de zi cu zi.
Elena Ignat
terapeut holistic, autor a mai multor carti “12 ani si 11 luni alaturi de fiul si Maestrul meu M.”. Specializata in peste 70 de terapii, studiate in diverse centre holistice din intreaga lume si “Maestru Internaţional Extrasens”. Si-a desfasurat activitatea in tari precum Germania, Austria, Italia, Elvetia, Statele Unite ale Americii etc. unde si-a completat practica. Elena a tinut cursurile:
vindecarea sufletului prin Terapia Florala Bach, cursul Nemuritorii si a initiat discutii libere cu participantii.
Lucia Avasan
inginer, psihoterapeut, bio-energetician… si lista poate continua, Lucia este un om cu totul complex, cu o dezvoltare maxima pe toate planurile. Lucia Avasan a jucat rolul esential de echilibrare si armonizare a echipei de lucru. Lucia Avasan, specialist Biospecter a facut testari tuturor participantilor din tabara pentru a genera rapoarte despre IQ, IE, IS, nivelul de stres din corp,
armonizare, nivel de performanta, etc. Tot Lucia si-a asumat sarcina de nutritionist in tabara, adoptand retete diversificate, folosind numai produse bio.
Monica Gheorghiu
Consultant de management; Project manager, primul centru dedicat exclusiv copiilor cu abilitati inalte. A fost instructor in tabara de “vizualizare creativa”.
“De cand am realizat cursul de Vizualizare creativa, in anul 2004, la sfarsitul MBA-ului, cu bulgaroaica Mylena Diankova, viata mea s-a schimbat. Atunci am coborat in portul linistit, zona cea mai profunda a sufletului meu, unde am vazut un proiect de vis cu copiii, si iata, astazi imi traiesc propriul vis. Datorita importantei acestui curs in viata mea, si recunoscandu-i valoarea de transformare, m-am hotarat sa-l ofer parintilor si copiilor din proiect. Feedbackul lor este extraordinar si ma incurajeaza sa merg mai departe: cea mai mare valoare a proiectului este dorinta noastra de a-i sustine pe copii pentru integrarea completa sociala, umana si profesionala. Doresc sa le ofer lor ceea ce mi-a fost oferit si mie: sansa sa citesc in inima mea ce imi doream cu adevarat, mai presus de orice conditionari sociale.”
Motivatia instructorilor de a fi in tabara
Am ales sa ma implic in coordonarea instructorilor si supervizarea programului pentru tabara din
Simeria Veche cu bucuria de a sti ca fac ceva concret pentru dezvoltarea resursei umane a acestui
neam. Nu am vrut sa fiu un observator sau mai rau o “victima a nedreptatii in societatea in care
traiesc”, ci am ales sa fiu activa si am dovedit din plin acest lucru! Acesti copii, ca multi altii, merita ceea ce noi avem mai frumos, mai bun, mai inaltator, pentru ca ei sunt capabili sa preia si sa duca la cote inalte aceste daruri. Am adunat expertiza in organizarea de tabere tocmai pentru a le oferi un context potrivit nevoilor lor de crestere, dezvoltare, inaltare. Tabara de la Simeria Veche a fost darul meu pentru ei.” (Ramona Paduraru)
Madalina Madlene Neacsu:
Incepi sa te bucuri de tot cand simti ca ai devenit nemuritor! Din suflet pentru suflet va multumesc “
Motivatia managerului de a organiza tabara
Monica Gheorghiu, manager Centru de Inovatie Didactica din sector 6, un OM mare in toata puterea cuvantului, cu abilitati extraordinare in organizare, promovare, marketizare si motivationare a ales sa organizeze tabara din Simeria, o tabara de 10 zile cu scopul de a porni procesul Transformational in interiorul fiecarui participant.
Mereu responsabila de o frumoasa dezvoltare atat profesionala cat si personala, Monica a stiut sa fie alaturi de copii atat prin cursul pe care l-a oferit Vizualizarea creativa a viitorului cat si prin implementarea abilitatilor ei logistice si manageriale de a face ca acesti beneficiari sa se bucure de un program adaptat nevoilor lor, de un mediu verde, superb, de o echipa de instructori pregatiti, de o tabara cu totul daruita din suflet.
Monica Gheorghiu:
Va iubesc foarte mult. As vrea sa va spun ca sunteti cea mai frumoasa creatie pe care o cunosc eu.
Va multumesc mult pentru ca am creat impreuna aceasta imensa bucurie, devenind creatori
constienti de creatia noastra. Faceti parte dintr-un vis de putere, visul in care suntem noi insine,
creatie divina. Va multumesc pentru tot ce ati facut dragi traineri, dragii mei dragi. Va multumesc ca
sunteti acesti oameni minunati. Sunteti magnifici, mi-ati depasit visul. Va multumesc infinit, mi-ati
creat viata, va multumesc………
Ce spun copiii dupa tabara:
Giulia Gheorghe:
nu voi uita niciodata focurile de tabara. mai ales datorita faptului ca la ultimul foc, am fost singura fata care a mers la carat de lemne
(materialul a fost realizat de catre Ramona Paduraru, careia ii multumim, Director Dpt Tineret IRSCA Gifted Education)
Andrei Ardeleanu
absolut toate cursurile mi s-au parut geniale mai ales cele cu Iulian si Raza Ra iar trainerii s-au purtat impecabil. acum ma bucur mult mai mult de fiecare moment din viata mea.