Iti oferim doar cateva intrebari pe care poate le ai si tu, si cateva repere despre felul cum lucram noi. Noi dorim sa te sustinem ca sa intelegi obiectivele unei scoli alternative.

Intrebari pentru parinti

*apasa pe + pentru a vedea raspunsurile

Un copil supradotat are nevoie de o lume aparte. Stii cum arata lumea lui? Stii care sunt nevoile esentiale ale copilului supradotat?

Parintii sunt implicati intr-un parteneriat cu Centrul Gifted Education pentru a descoperi nevoile copilului lor si pentru a intelege cum isi construiesc lumea interioara copiii supradotati. Poti intra in lumea copilului tau doar invatand, ca si el, si adaptandu-te nevoilor lui, si nu invers.

Pe copilul tau supradotat cine il intreaba cum vede el lumea?

Noi lucram plecand de la perspectiva copilului tau.

Stii ce inseamna asincronia in dezvoltare si cum ii impacteaza viata?

Unul dintre cele mai dureroase si greu de dus aspecte ale supradotarii este asincronia.
Majoritatea oamenilor inteleg perfect ca este cu adevarat o tragedie sa ai o minte de 8 ani intr-un corp de 16 ani. Insa nu intelegem ca este posibil sa ai o minte de 16 ani prizoniera intr-un corp de 8 ani.
Si mai dureros, cu cat esti mai inteligent cognitiv, cu cat ai un IQ mai mare, cu atat intensitatea emotionala este mai mare, posibilitatile infinite de haos emotional si tot atat de mare prapastia cu restul lumii. Tot ce se poate trai in exces, supradotatul il va trai in exces. Inclusiv emotiile de toate felurile. Tot atatea momente de deruta, de respingere, de victimizare si reprimare. Copilul supradotat traieste intr-o lume paralela, intensa emotional, unde putini se pot aventura sa intre. Si astfel, copilul supradotat se simte singur in lumea lui, si apoi devine treptat un singuratic, un alien printre noi.
Cum il putem ajuta? Sa il sustinem in mod prioritar sa-si dezvolte inteligenta emotionala si sociala. Ceea ce de de multe ori ii blocheaza pe oameni de la avea un sentiment ca sunt capabili sa ia viață decizii bune si sa aiba un succes mai mare cu finanțele, sănătatea sau in relațiile lor este modul în care rezolvam partea cu sentimentele neplăcute. Psihologul Joan Rosenberg dezvaluie de exemplu strategia inovatoare și cheile surprinzătoare pentru a experimenta emoțiile provocatoare, care stau la baza încrederii, puterii emoționale și a capacitatii de adaptare. Detalii: click aici.

De la IQ 130 in sus stii ce inseamna o provocare pentru copilul tau? Stii cum sa lucrezi cu un copil supradotat?

Poti afla pe parcursul unui an la „Scoala Parintilor de copii supradotati.”

Stie cum sa isi rezolve conflictele emotionale?

IQ-ul este de cele mai multe ori un aspect de vulnerabilitate, care denota nevoi speciale corelate cu riscuri sociale, decat un aspect de avantaj social. ‎“Odata ce cineva a atins un IQ in jur de 120, a avea puncte de IQ in plus nu pare sase traduca in niciun avantaj masurabil in viata reala” – Malcolm Gladwell, cartea „Exceptionalii – Povestea Succesului”

Stii cat de importante sunt emotiile in dezvoltarea copilului tau?

Gardner apreciaza de o importanta cruciala capacitatile emotionale si relationale, aflate la baza vietii in opinia sa. El subliniaza: „Multi dintre cei care au un IQ de 160 lucreaza pentru cei cu un IQ de 100, in cazul in care cei dintai au o slaba inteligenta intrapersonala, iar a celor din urma este ridicata. In lumea reala, nu exista o inteligenta mai importanta decat cea interpersonala. Daca n-o ai, nu vei sti cu cine sa te casatoresti, ce slujba sa-ti iei s.am.d. Trebuie sa ne formam copiii la nivelul inteligentelor personale inca din scoli.” (Daniel Goleman, Inteligenta Emotionala).

In conditiile in care cu cat IQ este mai inalt, cu tot atat si intensitatea emotionala este mai ridicata, importanta descoperirii emotiilor si integrarii creierului emotional, pentru a dezvolta capacitati similare la nivel emotional cu cele cognitive, devin un focus de o importanta capitala la copilul supradotat.

Stie cum sa rezolve o problema practica de viata? Stie cum sa vada o problema de matematica aplicata la viata lui de zi cu zi?

E o eroare de gandire sa presupunem ca un creier capabil de o performanta inalta la un moment dat, cum ar fi un test de IQ, intr-un anume context, va fi neaparat capabil sa reproduca performanta oridecate ori se re-creeaza contextul si cu atat mai mult cand este „scos din context”. Factorul obiectiv, biologic, felul cum relationeaza social conteaza, si de multe ori se intampla ca nu poate sa obtine nici o performanta. De ce? Pentru ca nu o poate reproduce, totul devenind contextual. Noi lucram cu copiii supradotati aplicat si in directa si stransa relatie cu lucru in echipa, si cu exemple si intrebari cu legatura cu viata reala.

Stii cat de important este jocul in dezvoltarea copilului tau?

Toate cercetarile actuale din domeniul Dezvoltarii Cognitive si al Neurostiintelor confirma concluziile de acum aproape un secol al unuia dintre cei mai mari cercetatori rusi in domeniu, Lev Vygotsky, supranumit „Mozart al psihologiei”: copilul tau se hraneste din puterea educațională a jocului, sportului, dansului, storytelling-ului, a muzicii, ducand la dezvoltarea functiilor cognitive precum memoria de lucru, controlul inhibitor și comutarea atenției, flexibilitatea in gandire- functii care stau la baza creativitatii, și reflecției. Ceea ce hraneste spiritul uman, intreaga persoana, hraneste de asemenea si mintile noastre.
„În joc, un copil este întotdeauna peste vârsta lui medie, peste comportamentul său de zi cu zi, în joc, este ca și cum ar fi cu un cap mai înalt decât el însuși.”
„Fiecare funcție în dezvoltarea culturală a copilului apare de două ori: în primul rând, la nivel social, iar mai târziu, la nivel individual; în primul rând, între oameni (interpsihologic) și apoi în interiorul copilului (intrapsihologic). Acest lucru se aplică în mod egal atenției voluntare, memoriei logice, precum și la formarea conceptelor. Toate funcțiile superioare provin din relații reale intre indivizi”. – Lev Vygotsky (1896-1934).

Copilul tau este supradotat si are nevoi speciale. Stii care sunt nevoile lui speciale, ai fost la Scoala Parintilor de copii supradotati?

Daca stii acest lucru, stii ce inseamna pentru viata de zi cu zi? Te consideri bine informat?

Copilul tau supradotat are prieteni?

Nevoia de apartenenta, de a-si stabili conexiuni interpersonale, de fi el insusi si de a-si crea prieteni sunt implinite la noi.

Copilul tau are un grup de copii cu abilitati similare unde el sa traiasca provocari la nivelul IQ-ului sau, prin joc?

Interacțiunea socială si jocul structurat dezvoltă inteligentele cognitiva, emotionala si sociala. Daca te focusezi doar pe „scoli bune” care sa-i dezvolte IQ-ul, este nevoie sa-ti schimbi perspectiva. Abilitatile emotionale si sociale inalte, sunt un predictor mai mare dacat IQ in ce priveste succesul copilului tau, inclusiv din punct de vedere academic. Iar pentru un copil supradotat, cel mai mare efort depus in principal, va fi pentru reducerea asincroniei, pentru a-si echilibra un IQ inalt, cu un EQ si SQ la fel de inalte.

La scoala i se spune ce sa faca?

Aici copiii sunt „driveri”, „profesorii” sunt facilitatori, pentru că se urmăreste primordial perspectiva copilului. Copiii devin astfel complet implicați punandu-si amprenta lor personala asupra scolii si invatarii.

Copilul tau supradotat se dezvolta haotic?

Pentru noi, este prioritar să realizăm un echilibru între coeficienții emoțional, social și de inteligență cognitiva ai copilului, astfel încât acesta să se bucure de școală și de viață. Parintii parcurg o perioada de adaptare a asteptarilor si de reconfigurare pentru a intelege ca prioritar in viata unui copil supradotat este stabilirea de relatii sigure emotional cu persoane compatibile, care sa-i asigure continuitate, siguranta si predictibilitate, si pe aceasta baza sa construiasca un cognitiv puternic. Fara relatii, copilul supradotat alearga predictiv dupa „cunostinte si informatii”care ii tin mintea ocupata, ii creeaza siguranta de moment si sentimente de superioritate si multumire, si in cele din urma, il lasa complet vulnerabil in fata unor situatii de viata unde aceste informatii acumulate nu au nici o valoare practica.

Educația standard nu se potrivește cu nevoile copilului tău supradotat?

În școala noastră fiecare copil învață în ritmul propriu și beneficiază de un Plan Educațional Individual. Parintii invata alaturi de un specialist sa inteleaga componentele statice si cele dinamice ale acestui lan si cum sa le urmareasca pe perioade mari de timp. Parintii invata cum sa aplice pe cont propriu abordarea academica, in planul practic, al vietii curente.

Copilul meu se va descurca in societate?

Este geniul mai comod acum decât pe timpul lui Einstein?
Suntem noi mai deschiși social spre genialitate decât pe timpul lui Einstein?
Nicidecum. Dovada sunt studiile care arata esecul lor social.
De ce oare? Sa fie EQ-ul si SQ-ul inferior IQ-lui? Evident. Asincronia este un aspect de mare vulnerabilitate. Unicitatea supradotatilor ii face vulnerabili in mod particular si cere modificari in educatia parentala, in invatare si consiliere pentru a le oferi o dezvoltare optima (grupul Columbus, 1991).
Nici Albert Einstein nu si-a gasit de lucru; l-a ajutat tatal lui Marcel Grossman sa ia in primire un post la oficiul de pantente din Bern, Elvetia. Dvs. ca parinti credeti ca lucrurile s-au schimbat prea mult pentru oamenii supradotati, incomozi de pe vremea lui Albert Einstein, si daca nu, de ce nu? Ce anume ii face pe ei sa nu poate fi angajabili? V-ati gandit ce competente de relationare si emotionale are nevoie un tanar supradotat pentru a se integra in societate? IQ-ul, dupa stiinta noastra si dupa rezultatele cercetarilor in domeniu, este o pista falsa dupa care oamenii se orienteaza in mod vadit, eronat; cu cat e mai mare, cu atat riscurile sociale mai mari. Sansa unui copil supradotat sunt programele de inteligenta integrata, specializate, care urmaresc reducerea asincroniei in dezvoltare si implinirea nevoilor lor.

Cum arata un supradotat integrat social?

Un tanar supradotat integrat social are o inteligenta integrata. Se bucura in primul rand de cine este el, are o stare de bine, un confort interior, si are capacitatea sa isi actualizeze singur potentialul, are autonomie. E constient ca poate sa-si lase amprenta in aceasta lume si crede in capacitatile sale. Judeca singur din perspective multiple, cu capul propriu. Isi asculta intuitiile si are spontaneitate. Are umor, are o buna imagine de sine, se simte in siguranta in lume, se simte bine în corpul sau, are o buna cunoastere de sine si are respect de sine. Aceste aspecte tin de un EQ și SQ integrate cu IQ-ul. De asemenea, el este constient de el insusi, poate face fata criticii, admite ca altii au o alta parere decat a lui, accepta diferentele ca facand parte din ecuatie. Poate lucra in echipa. Face fata emotiilor disconfortante, si isi cunoaste limitele. Nici o inteligenta mare nu poate fi de vreun folos, dacă nu te poți exprima pe tine, si cu atat mai mult cand nu te poti exprima, sau te exprimi inadecvat in momente de panica, de stres ridicat. Acestea sunt momente in care fie iti implinesti imaginea despre rolul tau, despre cine esti tu, in lume, sau nu. Atunci cand un individ supradotat devine bine integrat pe ambele emisfere, de exemplu, functiile inteligentei integrate si produsele acestei inteligente sunt net superioare si sunt vizibile. De exemplu, cresc capacitatile creatoare si de auto-expresivitate, cu inmultirea starilor de flow. Aceste stari de flow se coreleaza cu constientizarea conditiilor de optim pentru a genera flow-ul, cat si cu cresterea capacitatii de auto-reflexie. Capacitatea elocinței verbale devine extrema, cu generarea complexa, creatoare, si profunda de idei, solutii, abordari, etc, o expresie extinsa a unei personalitati infloritoare.