Follow si Like:
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://giftededu.ro/aflu/
Twitter
Visit Us




Acesta este Punctul tau de Plecare ca parinte

FAQ – Intrebari Frecvente (cu sprijinul Dr. Florian Colceag, |About.com, Psih. Dr. Armand Veleanovici)

1. Cum poti recunoaste daca copilul tau are abilitati inalte?

Click aici

2.      Pot parintii sa isi dea seama ca au un copil cu nevoi speciale?

In general, parintii observa primii aptitudinile speciale ale propriului copil (vezi punctul 1). Totusi, exista cazuri de supraapreciere a copilului, sau chiar subestimare, unii parinti fiind uimiti cand afla nivelul exceptional de dezvoltare a copilului lor in una sau mai multe dimensiuni in urma evaluarii psihologice de specialitate.

3.      Cum se testeaza copilul pentru a afla ce nivel de inteligenta are?

Masurarea abilitatilor copiilor se realizeaza de catre un psiholog specializat in psihologie clinica sau consiliere scolara. Exista in prezent, in Romania, multumita efortului echipelor de specialisti de la RTS Cluj si TestCentral Bucuresti, o serie de teste recunoscute pe plan international, adaptate si etalonate pe populatia autohtona. Ne referim in principal la testul WISC IV (Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition), utilizat pentru masurarea funcţionării intelectuale generale (IQ) a copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi 16 ani, prin evaluarea a patru dimensiuni: verbal, rationament, memorie si viteza de procesare. Pentru copii mai mici, cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 6 luni şi 7 ani, se utilizeaza pentru evaluarea aptitudinilor cognitive testul non-verbal SON-R (Snijders-Oomen Nonverbaler Intelligenztest). Toate aceste teste sunt disponibile la Centrul Gifted Education. Click aici pentru mai multe informatii.

4.      Ce inseamna educatia speciala oferita unor copii de acest tip? Ce prespune?

Acesti copii trebuie sa beneficieze de traseele curriculare diferentiate (vezi Legea 17/2007 si Legea 1/2011 sectiunea 14; respectiv Titlul II – Invatamantul preuniversitar Capitolul I – Dispozitii generale. Art. 21 punctul (3) „Statul garanteaza dreptul la educatie diferentiata, pe baza pluralismului educational, in acord cu particularitatile de varsta si individuale.”) structurate in functie de domeniul de manifestare a abilitatii, urmarind obiective specifice. Acestea sunt adaptate atat sub aspect cantitativ (volumul informatiei), cat si sub aspect calitativ (ritm, stil de invatare), conform nevoilor speciale ale copiilor supradotati.

5. Cum ma pot inscrie si unde pot citi mai multe despre testele implicate in descoperirea abilitatilor copilului tau?

Click aici.

6. La ce varsta pot sa descopar daca copilul meu este supradotat? Care este varsta optima de descoperire a unui copil ca fiind supradotat?

Este posibil să puteti descoperi dacă un copil este „gifted” sau cu abilitati inalte inca de la vârste foarte mici, uneori la cei mai mici ani ai copilariei. Semne de inzestrare la sugari includ nevoia de somn mai puțin și o stare de vitalitate si vioiciune neobișnuita. Unele studii sugereaza ca nevoia de stimulare la copii poate fi văzuta ca un semn de supradotare la bebelusi.
Caracteristici ale copiilor supradotați de varste mici includ niveluri ridicate de energie si curiozitate intensă. Copiii supradotați, de asemenea, au tendința de a ajunge si depasi etape de dezvoltare mai devreme decat alti copii. Asta înseamnă că pot merge pe jos sau pot vorbi mai devreme decat alti copii. Cu toate acestea, nu toți copiii supradotați depasesc de timpuriu etapele. De fapt, uneori, acestia pot ramane mai in urma decat altii. De exemplu, unii copii supradotați nu încep sa vorbeasca decat dupa ce au implinit doi.

„Copiii și adulții pot fi evaluati la orice vârstă. Cu toate acestea, vârsta ideală pentru testarea este între 5 și 8 ani. Până la vârsta de 9 ani, copiii cu un IQ extrem de inalt pot atinge plafonul testelor, iar fetele supradotate pot sa fie deja expuse nevoii de a a apartine grupului si sunt deja dispuse sa isi ascunda abilitățile lor. Cu excepția cazului în care sunt absolut sigure că au dreptate, fetele supradotate nu sunt dispuse să ghicească, ceea ce scade scorurile lor de IQ.” (sursa: Gifted Development Center, Colorado)

  • Evaluarea nivelului de inteligenta a copilului se poate face incepand cu 2,5 ani. Cu cat sunt identificati mai devreme, cu atat sansele se maresc sa poata fi identificati la timp si sa poata beneficia o perioada mai lunga de o stimulare adecvata si de o sustinere de echilibrare si reducere a asincroniei in dezvoltare, atat de importante pentru acesti copii. Copiii supradotati au nevoi speciale de educatie diferentiata, si riscuri sociale inalte asociate cu lipsa stimlarii si a existentei unui mediu special de sustinere a recuperarii asincroniei si totodata, de hranire a abilitatilor inalte.
  • Pentru a avea o intelegere mai buna a problemei trebuie sa vedem istoria supradotatilor. De exemplu Einstein a vorbit la patru ani, a scris la sapte ani, a invatat prost in liceu si a ramas repetent in facultate. Isaac Newton a avut note slabe la scoala primara. Lui Edison profesorii I-au spus ca este prea prost ca sa invete ceva si ulterior a fost exmatriculat din scoala. Walt Disney a fost concediat de un editor pentru lipsa de idei, iar profesorul lui Carusso i-a spus ca este incapabil sa cante deoarece nu are pic de voce. Lev Tolstoi a fost dat afara din facultate, iar Luis Pasteur a fost considerat mediocru la terminarea Royal College. Pana si Winston Churchil a ramas repetent in clasa a sasea.

7. Cati copii sunt supradotati in Romania?

Centrul Gifted Education estimează că există aproximativ 200.000 de copii supradotați academic cu varsta sub 15 ani în Romania – aproximativ 6% din numărul total al elevilor (sursa estimarii: NAGC; procentul este aplicat la populatia de 3,211 milioane copii sub 15 ani cf. INS: Comunicat de presa nr 143 din 26.06.2012). Un numar impresionant. Deși nu exista studii naționale care sa urmareasca statistic incidenta talentului  (prezentei inteligentelor multiple conform Howard Gardner) in randul populației de copii, numărul de supradotați și copii cu inalt potential (talent sau inteligente multiple) crește, în funcție de numărul de categorii de supradotare utilizate în estimare. NU sunt identificati in cadrul sistemului de invatamant in mod curent, cu baterii de testare internationale, prin observatii, recomandari sau interviuri (asa cum stipuleaza Legea 17/2007), deci NU exista. Vi se pare o relatie logica intre parti?

8. Ce statistici exista in legatura cu copiii supradotati?

Un numar important de studii realizate in ceea ce ii priveste pe copiii supradotati releva aspecte legate de ratare sociala, lipsa de sprijin adecvat academic, suport emotional, atat pentru ei, cat si pentru parintii lor, atat de importante pentru reducerea asincroniei in dezvoltare si dezvoltarea unor personalitati echilibrate. Mai multe detalii aici.

9. Cati copii sunt testati in Romania?

Din pacate, raportat la numarul de copii cu varste pana in 15 ani, numarul de copii testati este infim. Centrul Gifted Education a indentificat intr-o singura testare, cea mai ampla la nivel national, in 2010, aproximativ 38% copii cu IQ superior din esantionaul de 835 copii testati – si preselectionati pe baza unor criterii comunicate in scolile partener (aprox 30 de scoli din sectorul 6, Bucuresti). Numarul total de copii testati in acest moment de Centrul Gifted Education se ridica la peste 1800, dintre care aprox 400 de copii testati la nivel international cu bateriile de testare SON-R si WISC IV.

85% dintre copiii testati in perioada 2015-2016 la Centrul Gifted Education la standarde internationale au fost supradoati potrivit celor mai reputate teste, WISC IV si SON-R.

10. Care este incidenta copiilor supradotati in Romania?

Estimam ca in fiecare clasa de 30 de copii se pot gasi 1-2 copii supradotati intelectual, minim.

11. Copiii „gifted” vor creste mari si se vor descurca de minune chiar daca nu sunt descoperiti?

FALS! Realitatea: Este extrem de importanta descoperirea supradotarii de cat mai timpuriu.
Copiii supradotati au riscuri sociale inalte datorate asincroniei in dezvoltare si nevoilor lor speciale. Atunci cand aceste nevoi speciale (generate de intensitate emotionala inalta, interese intense fata de subiecte restranse ca arie, nevoi academice si intelectuale iesite din norma, nevoi emotionale si sociale care nu sunt implinite, rezultate din asincronia in dezvoltare, plus nevoi de consiliere emotionala, de alegere vocationala a carierei intr-un mod profesional) nu sunt implinite, se manifesta de timpuriu riscurile lor sociale precum alienare, anxietate, fapte antisociale, abandon scolar, schimbarea scolilor, depresie, suicid. In sistemul normal de educatiei aceste nevoi speciale nu sunt implinite – mai multe puteti citi: Statistici despre copiii supradotatiDezavantajarea Sociala a copiilor supradotati si De ce sa-i sustinem pe copiii cu abilitati inalte.

12. Au drepturi speciale in Romania?

1. Da, au. Copiii cu abilităţi înalte, supradotati sau ‘gifted’ (terminologia anglo-saxona) au nevoi educaţionale speciale, recunoscute prin lege nationala (Legea 17/2007) şi sunt un grup social vulnerabil;
2.Este garantat “dreptul la o educație diferențiată, ca ansamblu de programe educaționale formale, nonformale şi informale, adecvate dezvoltării segmentului de populație reprezentat de tinerii supradotați, capabili de performanța înaltă, caracterizat prin nevoi particulare” (Art. 3 / Legea 17/2007);
3. Se bucura de un numar impresionant de recomandari internationale, de la Carta drepturilor Copilului pana la Recomandari Europene (1248/1994), o multitudine de stipulari in legislatia nationala si internationala privind dreptul lor la educatie diferentiata insa ignoranta lor in randul publicului larg, perceptiile si conceptiile gresite, etichetele elitiste, atitudinile negative, sunt cele care infloresc, pentru ca lipseste datorita costurilor ridicate campania nationala de INFORMARE privind dreptul legal si mai ales, privind mijloacele legale de descoperire: click. Agentiile de Advertising care se pot oferi pro bono pentru o campanie de informare si awareness la nivel national isi pot oferi serviciile la pr {arond} giftededu.ro.

Ultimele noutati legate despre aplicarea legii 17 – citeste aici. 

13. Unde pot fi testati si ce programe exista pentru ei?

Centrul Gifted Education dispune de un Centru permanent de descoperire a Inteligentelor Multiple si Abilitatilor Naturale pentru evaluarea abilitatilor si stabilirea nivelului acestora, iar pentru copiii supradotati descoperiti dezvolta anual un Program Academic specializat dedicat exclusiv lor, „Scoala de Excelenta”, singura scoala cu 100% satisfactie in randul copiilor supradotati. Daca participa cu succes si se califica in selectia anuala la standarde inernationale, se poate inscrie la Programul Academic de weekend specializat pentru copii supradotati. In 2016 am lansat Leonardo Gifted School, o scoala  alternativa internationala, unica in lume, dedicata specializat copiilor supradotati intre 3 si 11+ ani- cu misiunea de a maximiza potentialul copiilor gifted printr-o educatie individualizata. Scoala va fi posibila atunci cand parteneriatul-scoala-parinti va fi inteles si asumat responsabil de parinti si atunci cand parintii vor avea capacitatea financiara astfel incat costurile scolii sa fie acoperite, detalii click aici. Selectiile sunt anuale si se deruleaza in mod curent, de minim 2 ori pe an. Detaliile sunt la adresa: www.giftededu.ro/selectie Pentru toata paleta de evaluari parintii se pot adresa Centrului Gifted Education, www.giftededu.ro, care colaboreaza cu psihologi specializati si detine licenta pentru toate instrumentele necesare, atat pentru evaluarea inteligentei, prin WISC IV (WISC IV (Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition), utilizat pentru masurarea funcţionării intelectuale generale (IQ) a copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi 16 ani; SON-R (Snijders-Oomen Nonverbaler Intelligenztest) pentru evaluarea aptitudinilor cognitive (IQ) la copii de la 2,5 ani pana la 7 ani, cat si pentru stabilirea profilului de personalitate (testul NPQ – Testul Nonverbal de Personalitate (Nonverbal Personality Questionnaire), al profilului aptitudinal (CAS++ pentru evaluarea aptitudinilor cognitive, pentru evaluarea personalitatii, intereselor ocupationale si pentru evaluarea emotiilor), al creativitatii (TTCT: Torrence Test of Creative Thinking pentru descoperirea CQ –  Creativity Quotient).

Alte testari posibile

Testarea IQ pentru copii peste 6 ani se poate realiza conform calendarului anual publicat aici cu, MPRSP – Matrici Progresive Standard Plus (Raven). MPRSP este un test de observatie si de gandire clara. El permite măsurarea cu acuratete a proceselor intelectuale ale copiilor şi adulţilor. Testul evalueaza inteligenta persoanelor cu varsta cuprinsa intre 6 şi 80 de ani, este adaptat si etalonat pe populatia Romaniei si este avizat de Colegiul Psihologilor din Romania. Testul a fost adaptat în alte peste 60 de culturi şi are indicatori psihometrici care atestă valoarea sa în evaluarea abilitatilor cognitive.

Incepand cu data de 1.03.2014 toti copiii la nivel national cu varste intre 5 si 14 ani sunt invitati sa participe gratuit in Testarea Nationala Screening printr-o testare online: www.mintistralucite.ro.

14. Supradotare sau ratare? Care sunt riscurile sociale ale copiilor supradotati

Click aici

15. De ce este atata de importanta descoperirea supradotarii de cat mai timpuriu?

Pentru ca:

  • Este o sansa enorma pentru un copil. Este de foarte mare ajutor identificarea supradotarii pentru ca copilul sa poata primi educatie la nivelul abilitatilor, precum si stimulente care sa-i dezvolte abilitatile. Pedagogia modernă este din ce în ce mai influenţată de cercetările de neuro-fiziologice recente ce dau rezultate remarcabile pentru optimizarea acţiunilor în favoarea  copiilor pentru a-şi dezvolta potenţialele. Conform acestor cercetări se poate stabili calitativ faptul că dezvoltarea creierului la copii se face în conformitate cu presiunea informaţională a mediului ambient care provoacă utilizarea selectivă a potenţialului cerebral. Citeste  documentul despre Formarea Potentialelor Copiilor.
  • Identificarea supradotarii din timp este la fel de esentiala ca si cu orice alta directie de exceptionalitate . Parintii sunt de obicei primii observatori ai comportamentului de supradotare si tot ei sunt cei care pot lua decizia testarii de unde si importanta observarii si implicarii parintilor in acest proces.

16. Ce se intampla daca nu primesc o educatie adecvata?

In cazul in care abilitatile copiilor nu sunt identificate la timp si nu sunt stimulate adecvat, risca sa ramana intr-o stare latenta, sa nu fie puse in valoare, sa nu se dezvolte atat cat le-ar permite potentialul, sau sa si le ascunda (profil underground). Un numar imens din copii cu abilitati inalte sunt gifted underground, ascunzandu-si calitatile pentru a nu fi supusi pedepselor mediului lor social si pentru a fi acceptati in colectivitati. Procentul de “gifted underachievers”- care in ciuda abilitatilor si calitatilor lor naturale au rezultate slabe la invatatura- este de asemenea enorm. Statisticile mondiale arata ca peste 50% dintre copiii cu abilitati inalte nu au succes social sau profesional la varsta adulta (sursa: National Commission for Excellence in Education, US). Alte statistici sunt si mai dure: conform unui studiu realizat în 2010 în Marea Britanie de către cercetatoarea Joan Freeman, procentul copiilor cu abilităţi înalte care se „ratează” este de 97%, copiii neperformand la varsta adulta la nivelul pe care îl promiteau când erau mici.

Este un imperativ ca tot mai multi oameni sa fie pasionati de descoperirea abilitatilor umane si sa gasim solutii pentru stoparea risipei de oameni cu abilitati inalte, „cea mai mare pierdere a culturii noastre” (Gowan) – atunci cand persoana supradotata are performante reduse, asa numitul caz de underachievement – omul cu abilitati inalte care se rateaza, care nu se simte nici valorificat, nici apreciat, care nu-si gaseste rostul.
Realitatea este ca dezavantajarea lor sociala este un tabu care poate dainui o vesnicie in lipsa unor specialisti portavoce si a preluarii mesajului in media pentru sustinerea adevarului si demitizarii „miturilor” asupra acestor copii: acesti copii au nevoi speciale, risc social inalt (alienare, anxietate, adictii, depresie, abandon scolar, suicid, fapte antisociale,  potrivit Consiliul Europei, Raspunsul Comitetului de Ministri, Septembrie 2003) iar dreptul lor la o educatie diferentiata consfintit de legi nationale si internationale este incalcat flagrant.

Cercetarea – studiu de doctorat – realizata de Dr Anne Favier-Townsend „Talente irosite. De ce sunt atât de mulți oameni care au un IQ ridicat recunoscuti în copilărie și subperformeaza la școală și în viață?, la randul sau o mamica, ea insasi Membru Mensa, ea insasi candva copil supradotat (la randul ei, mai traieste o data drama, copilul ei fiind tot un <<gifted>> care a fost zdruncinat de sistem):

De-a lungul mai multor ani, și cu cercetarea completă și cu gradul de doctor acordat, ea a reflectat asupra constatărilor destul de deprimante ale sondajului ei într-o zonă care până în prezent a atras puțin sau nici un interes, dar pe care ea se simte acum ca ar trebui sa ocupe mintea tuturor în educație și guvern.

În principiu, sunt în favoarea oricărui sistem care plasează copiii din aceeași capacitate într-o singură clasă. Altfel, cei care sunt luminoase se plictisesc, iar cei care sunt mai puțin luminoase nu se poate face față. ” „Cel mai grav aspect al clasei este educația cu clase mixte de aptitudini.

De obicei, profesorii le dau mai multă muncă, mai degrabă decât proiecte mai provocatorare. Acest lucru ar putea fi, probabil, mai multe exerciții de matematică care pot fi complet contra-productive, pentru că un copil devine chiar mai plictisit avand de repetat același tip de muncă.

Poate că acestea sunt cazurile în care un biet profesor care se confruntă cu copii neastamparati care sunt în imposibilitatea de a selecta copiii cu IQ ridicat care perturbă prin plictiseala, de cei care sunt pur și simplu în mod voit distructiv, deoarece acestia nu pot înțelege ce sunt învățați.

Nu știu, dar ceea ce știu este că eu nu mi-as dori sa fiu un profesor într-o școală secundară astăzi,
în principal, din cauza cantității de muncă care este cerute de către cei care conduc sistemul și lipsa sprijinului acordat pentru ca acestia să poata satisface toti copiii.

Este imposibil sa satisfaci cinci niveluri diferite de abilitate într-o singură clasă și aceasta este ceea ce este favorizat de școli obisnuite.

 

17. Ce documentare explicative exista?

18. Exista prezentari TEDx despre subiectul „gifted child/school/classroom”?

Click mai jos pentru prezentari TEDx:

19. Cum putem intelege Inteligenta – copii gifted, highly gifted si alte terminologii?

20. Care este ghidul pentru parinti pe care mi-l recomandati pentru a intelege copilul meu?

Va invitam sa studiati urmatoarele materiale (la o cautare pe google veti gasi o sumedenie de resurse)grous

21. Care sunt cateva raspunsuri la intrebarile frecvente ale parintilor?

Va invitam sa studiati linkul: Click aici

 

22. Cum pot sa-mi ajut copilul la scoala „normala”?

Numerosi parinti ne adreseaza intrebarea despre cum pot colabora mai bine cu scolile, cum pot sustine parintii scoala pentru copiii lor descoperiti in urma testelor ca fiind „supradotati”. Exista intr-adevar oportunitatea de a creste informarea, „awareness”-ul pentru nevoile si drepturile copiilor supradotati, cu abilitati inalte. Un subiect prea putin cunoscut.

Am fost intrebati daca putem sa recomandam profesorilor cum sa se poarte, si cum sa lucreze cu copiii supradotati la clasa („Regular classrooms”, adica in clasele obisnuite).
1. Mai jos se afla linkuri despre acest domeniu distinct al educatiei diferentiate – diferentierea (differentiation in classroom)

2. Explicatii despre cum puteti propune programe alternative/curricule alternative prin vocea pe care o aveti in consiliul administrativ prin comitetul de parinti in scoli. Rolul dvs. poate fi asumat in consiliul oricarei scoli care respecta legea educatiei – v. mai jos.

3. Recomandam un punct de plecare: www.giftededu.ro/aflu care pune in tema pe oricine cu primele silabe ale subiectului in sine

1. La o simpla cautare pe google cu fraza „How to teach gifted children in the classroom” se gasesc foarte foarte multe resurse. Mai greu e cu aplicarea lor, care necesita studiu si timp de reflectie separat si focusat pe tema supradotatilor. Acest lucru este necesar din start; nici o reteta nu functioneaza, asa cum nici un copil nu e la fel cu altul.

Diferentierea la clasa este un proces care necesita o minte deschisa, studiu si specializare, pasiune, pricepere, empatie si toleranta la diferente.

Deci atentie, exista riscul ca diferentierea sa ramana doar un termen care va fi prabusit cu siguranta din cateva iteratii prost integrate. Redam un citat concludent in acest sens al unui renumit specialist international in domeniu: “Recent, un numar uimitor de educatori au imbratisat conceptul de “diferentiere”. Acesta este un concept de educatie sanatos si chiar cativa adepti ai educatiei supradotatilor spun ca diferentiarea in clasa va avea grija de Elevii nostri cei mai capabili. Aceasta este o prostie. Am trecut prin mai multe iteratii ale lui “noi-putem-avea-grija-de-studentii-supradotati-in-clasele-normale” si de fiecare data se termina cu un ecran incetosat in spatele caruia copiii destepti primesc cateva sarcini suplimentare si mai multa munca bazata pe modele de invatare traditionale (didactice)” (Dr Joseph Renzulli, expert in Gifted Education, American educational psychologist).

Materiale

  • https://www.nagc.org/resources-publications/gifted-education-practices/what-it-means-teach-gifted-learners-well
  • https://www.hkage.org.hk/en/teacher-article
  • https://www.hkage.org.hk/en/publications/teachers-publications
  • http://www.davidsongifted.org/Search-Database/entry/A10075
  • http://www.education.udel.edu/wp-content/uploads/2013/01/GiftedStudents.pdf
  • http://www.teachersfirst.com/gifted_strategies.cfm
  • https://www.nagc.org/resources-publications/resources/timely-topics/ensuring-diverse-learner-participation-gifted-1

si o multime de carti pe diferentiere

  • https://books.google.ro/books?id=8g4YfvYnfVcC&printsec=frontcover&dq=how+to+differentiation&hl=ro&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=how%20to%20differentiation&f=false
  • https://www.amazon.com/Gifted-Children-Education-Handbook-Teachers/dp/0910707731
    inclusiv materiale gratuite:
  • https://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2267
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2124
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2387
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2206
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2209
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2207
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2210

si materialele publicate aici:

http://giftededu.ro/resources/Materiale-Esentiale-Informare-Parinti.zip

2. Invitam toti parintii care vor ca scoala sa se imbunatateasca sa-si cunoasca drepturile legale de a sustine scoala si procesul de invatare. Potrivit legii, puteti reprezenta parintii si interesele parintilor in Consiliul de Administratie al scolii, care se intruneste astfel:
(6) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea directorului sau a două treimi dintre membri.
Sectiunea a 2-a Conducerea unitatilor de invatamant

Art. 96. – (1) Unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica sunt conduse de consiliile de administratie, de directori si de directori adjuncti, dupa caz. in exercitarea atributiilor ce le revin, consiliile de administratie si directorii conlucreaza cu consiliul profesoral, cu comitetul de parinti si cu autoritatile administratiei publice locale.

Drepturile legale ale dvs. ca parinti de a va implica in deciziile scolii:

  • http://didactino.ro/conducerea-unitatilor-invatamantul-preuniversitar/
  • http://www.efin.ro/legea_educatiei_nationale_2011_2040/capitolul_vii_conducerea_sistemului_si_a_unitatilor_de_invatamant.htmlPot fi sustinute alternative educationale viabile si sa ne implicam mai mult in viata sociala. Este necesar ca promovarea unui program sa inceapa din comunitate. Firme, pensionari si alte categorii sociale pot contribui la viata lui.

In acest fel, vor avea loc programe in favoarea copiilor supradotati, o categorie sociala defavorizata, aflata la o extrema a nevoilor speciale, care au drepturi speciale stipulate prin legea 17.2007 si legea 1/2011, sectiunea 14, din care redam doar: punctul (3) si punctul (5):
(3) Resursele umane, curriculare, informationale, materiale si financiare pentru sustinerea copiilor si a tinerilor capabili de performante inalte se asigura de unitatile de invatamant si de inspectoratele scolare, conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(5) Copiii si tinerii capabili de performante inalte beneficiaza, indiferent de varsta, de programe educative care le respecta particularitatile de invatare si de orientare a performantei. Aceste programe sunt de aprofundare a invatarii, de grupare pe abilitati, de imbogatire a curriculumului cu noi domenii, de mentorat si transfer de competenta, de accelerare a promovarii conform ritmului individual de invatare.

va multumim pentru intrebari, dragi parinti.

23. Exista un mod in care ma pot implica ca sa sustin educatia diferentiata a copiilor supradotati si identificarea lor timpurie?

Da, exista multiple cai sa ne sustineti ca organizatie. Totodata, puteti sa cititi si sa semnati petitia daca sunteti de acord cu ea: Click aici