400 Bad Request
400 Bad Request
Please forward this error screen to 109.203.124.146's WebMaster.

Your browser sent a request that this server could not understand:

  • (none)/org88221.txt (port 80)
Follow si Like:
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://giftededu.ro/aflu/
Twitter
Visit Us




Acesta este Punctul tau de Plecare ca parinte

FAQ – Intrebari Frecvente (cu sprijinul Dr. Florian Colceag, |About.com, Psih. Dr. Armand Veleanovici)

1. Cum poti recunoaste daca copilul tau are abilitati inalte?

Click aici

2.      Pot parintii sa isi dea seama ca au un copil cu nevoi speciale?

In general, parintii observa primii aptitudinile speciale ale propriului copil (vezi punctul 1). Totusi, exista cazuri de supraapreciere a copilului, sau chiar subestimare, unii parinti fiind uimiti cand afla nivelul exceptional de dezvoltare a copilului lor in una sau mai multe dimensiuni in urma evaluarii psihologice de specialitate.

3.      Cum se testeaza copilul pentru a afla ce nivel de inteligenta are?

Masurarea abilitatilor copiilor se realizeaza de catre un psiholog specializat in psihologie clinica sau consiliere scolara. Exista in prezent, in Romania, multumita efortului echipelor de specialisti de la RTS Cluj si TestCentral Bucuresti, o serie de teste recunoscute pe plan international, adaptate si etalonate pe populatia autohtona. Ne referim in principal la testul WISC IV (Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition), utilizat pentru masurarea funcţionării intelectuale generale (IQ) a copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi 16 ani, prin evaluarea a patru dimensiuni: verbal, rationament, memorie si viteza de procesare. Pentru copii mai mici, cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 6 luni şi 7 ani, se utilizeaza pentru evaluarea aptitudinilor cognitive testul non-verbal SON-R (Snijders-Oomen Nonverbaler Intelligenztest). Toate aceste teste sunt disponibile la Centrul Gifted Education. Click aici pentru mai multe informatii.

4.      Cum sa privim testele de IQ?

In general parintii si-ar dori performante cognitive cat mai mari de la copiii lor, insa, de fapt, un IQ inalt nu este corelat conform studiilor realizate de cercetatori de la Universitati de prestigiu cu nici un avantaj social ci mai degraba cu vulnerabilitati si nevoi speciale care daca nu sunt implinite si fructificate duc copilul spre risc social (din pacate, o pierdere uriasa si pentru ei si pentru societate in general). Sansa copiilor este deci sa fie descoperiti. Pana si Alfred Binet, unul dintre creatorii Testului de IQ a intentionat ca testul creat de el să servească exclusiv pentru a identifica copiii cu nevoi speciale, astfel încât acestia sa poata primi forme adecvate de școlarizare.

Noi dorim sa subliniem: faptul ca un copil participa la un test de IQ este un aspect de apreciat, pentru efortul lui de a sta implicat in sarcina, de a se concentra pe un test care implica un efort mental care il solicita si il stimuleaza in acelasi timp. Mai degraba este de dorit sa ii apreciati acest efort pentru ca participarea la un test este o stimulare si totodata, un plus pozitiv ca efort cognitiv, pentru orice copil. Cercetatorii au descoperit ca acei copii care sunt laudati pentru „abilitati innascute” percepute de parinti sau profesori ca fiind „atribute de succes”, ajung sa isi dezvolte o imagine de sine legata de acest lucru, si nu sunt incurajati de fapt sa munceasca, sa depuna efort, ci ajung sa creada ca totul se datoreaza desteptaciunii lor, ajungand sa fie victimele propriului succes, alegand pe viitor calea fara efort, mai usoara. Copiii incurajati pentru efortul facut (si nu pentru rezultat) s-au dezvoltat mai mult, alegand in viitor situatii si provocari mai mari, din care au invatat, inscriindu-se pe o curba ascendenta fara sa se teama de munca si efortul necesar pentru a se dezvolta.
Paradoxal, deci pentru a contribui la dezvoltarea sanatoasa a copiilor, acestia pot fi apreciati pentru efortul lor si munca lor, la nivelul lor, pentru a progresa, si nu laudandu-le inteligenta!

„Vreau sa aiba un rezultat mare”. Copiii nu sunt capabili sa evidentieze potentialul daca nu se simt in siguranta si nu pot sa se relaxeze. Daca stresati copilul inainte de test, si puneti presiune pentru a obtine un rezultat, nu va obtine un rezultat care sa-i reflecte abilitatile. Acest lucru este elementar. Daca sunt provocati emotional, copiii pot trai emotii puternice, care ii pun in stare de haos mental. In aceste conditii, nu mai poate fi vorba de masurarea niciunui potential si testarea este practic, nula din punctul nostru de vedere. Noi plecam de la premisa ca parintii inteleg ca un test de IQ este doar un test, iar copiii dau teste de IQ pentru a fi descoperiti si pentru a putea fi sustinuti de parinti ulterior cu ceea ce au ei nevoie.

5.      Ce sunt testele de IQ?

Daca vreti sa aflati despre istoria testelor de IQ, recomandam cartea „Elementul” (Sir Ken Robinson) paginile 68-79.
Testele IQ sunt limitate in timp si spatiu, si reflecta un status pe moment al masuratorii, depinzand de dinamica de tip gena-mediu si deci, de interactiunile pe care copilul le are.

Mintea si identitatea de sine- care vine din minte – nu este doar modelata prin relatii, este creata prin relatii. Poti astfel realiza ca atunci cand esti izolat, in mod efectiv, cine esti tu, venind din mintea ta – mintea fiind atat ceea ce vine din interior cat si din exterior- este compromis. In mod colectiv, trebuie sa sustinem relatiile copiilor. Relatiile nu sunt glazura de pe prajitura, ele sunt chiar prajitura. Sunt chiar esența.

Dr Daniel Siegel.

Cercetatorii au estimat ca „pana la 40% din inteligenta unui copil este mostenita (Dr Beben Benyamin,Universitatea Queensland). Intre 60-80% din inteligenta unui copil depinde de mediul de hranire al abilitatilor. Principiul „nature & nurture” este fundamental in educatia abilitatilor copiilor, inclusiv in a celor supradotati. Existenta abilitatilor cat si mediul de hranire a lor, sunt fundamentale.
„IQ-ul poate sa scada sau sa creasca de la un an la altul”. Da, noi putem afirma ca IQ-ul este dinamic, si ca el depinde extrem de mult de mediul in care copilul isi petrece cel mai mult din timp.
Da, putem afirma cele de mai sus, in mod special pentru ca:

Copiii supradotati merg la scoala si nu intalnesc nimic care sa ii faca sa depuna efort. Cresc mari gandindu-se ca a fi destept inseamna ca nu e nevoie sa muncesti din greu. Si atunci cand pentru prima oara se intalnesc cu ceva cu adevarat dificil se gandesc ca nu sunt destul de destepti.

Dr Sally Reis Renzulli

E o eroare de gandire sa presupunem ca un creier capabil de o performanta inalta la un moment dat, cum ar fi un test de IQ, intr-un anume context, va fi neaparat capabil sa reproduca performanta oridecate ori se re-creeaza contextul si cu atat mai mult cand este „scos din context”. Factorul obiectiv, biologic, felul cum relationeaza social conteaza, si de multe ori se intampla ca nu poate sa obtine nici o performanta. De ce? Pentru ca nu o poate reproduce, totul devenind contextual.

În mod ironic, Alfred Binet, unul dintre creatorii Testului IQ, a intentionat ca testul să servească tocmai funcţiei opuse. De fapt, el l-a proiectat inițial (comisionat din partea guvernului francez) exclusiv pentru a identifica copiii cu nevoi speciale, astfel încât acestia sa poata primi forme adecvate de școlarizare. El niciodata nu a intenționat ca testul să identifice grade de inteligență sau „Valoare mintală”. De fapt, Binet a notat că scala creata de el, „nu permite măsurarea inteligenței,
deoarece calitățile intelectuale nu sunt superpozabile, si prin urmare nu poate fi măsurate asa cum suprafețele liniare sunt măsurate. Nici nu a intenționat vreodată să sugereze că o persoană nu ar putea deveni mai inteligenta în timp. „Niste intelectuali actuali”, a spus el, [au afirmat] că Inteligența unui individ este o cantitate fixă, o cantitate care nu poate fi mărită. Trebuie să protestăm și să reacționăm
impotriva acestui pesimism brutal; trebuie să încercăm sa demonstram că nu este fondată de nimic. (citat „Elementul”, carte Sir Ken Robinson).

In realitate, in timpurile moderne prin neurostiinte, s-a demonstrat plasticitatea creierului, astfel incat masurarea unui IQ arata doar un potential la un moment dat; pedagogia modernă este din ce în ce mai influenţată de cercetările de neuro-fiziologice recente ce dau rezultate remarcabile pentru optimizarea acţiunilor în favoarea copiilor pentru a-şi dezvolta potenţialele. Conform acestor cercetări se poate stabili calitativ faptul că dezvoltarea creierului la copii se face în conformitate cu presiunea informaţională a mediului ambient care provoacă utilizarea selectivă a potenţialului cerebral.

6.      Care sunt factorii de care depinde rezultatul la un test de IQ?

Orice performanta cognitva la un test depinde de un mare numar de factori, care se intind de la stari emotive la capacitatea de a intra in starea de a utiliza o abilitate.
Orice masurare, diagnosticare si evaluare a nivelului abilitatilor este orientativa, limitata in timp, si este sensibila la starea emotionala si de sanatate (stres, anxietate, oboseala, etc), precum si la factorii motivationali ai copilului. Datorita specificului situatiei de testare, in cazul unor copii pot chiar sa apara distorsiuni in rezultate datorate stresului sau unei emotivitati crescute. Distorsiuni pot sa apara si in cazul in care copilul prezinta tulburari de atentie sau de concentrare.

7.      Ce masoara un test de IQ?

Un test de IQ masoara capacitatea de a sta in sarcina, la un moment dat, si de a rezolva sarcina, în ordinea crescătoare a dificultății. Sarcinile inseamna itemi de rezolvat, prezentati secvential.
Scorurile obținute de copil la toate subtestele sunt combinate pentru a forma un scor al inteligenței care reprezintă abilitatea copilului, în comparație cu grupul său de vârstă.

CIT-ul sau Coeficientului de Inteligenta Total este deci ca o fotografie a unei abilitati dinamice, si care se dezvolta dinamic.
De exemplu, la SON-R, test recomandat copiilor intre 2,5 si 7 ani, subtestele pot fi grupate în două tipuri: teste de raţionament, de gândire – Categorii, Analogii, Situaţii, şi teste spaţiale, de performanţă – Mozaicuri, Puzzle-uri, Pattern-uri. Sunt copii care sunt familiarizati cu ceea ce masoara in fapt testul de tip „Analogii”, pentru ca au mai facut astfel de sarcini, insa nu sunt familiarizati cu celelalte; si acest lucru se datoreaza in special lipsei stimulilor din acea categorie, ei nefiind sustinuti de adulti sa intre in astfel de sarcini, nu au inca functia interna (nu stiu cum sa abordeze) o sarcina, pentru ca n-au mai vazut cum se face, de la nici un adult.

De exemplu, rezolvarea sarcinilor din subtestul Analogii (testul international SON-R) implică folosirea raționamentului abstract și deductiv (procesul de raționament din una sau mai multe premise, pentru a ajunge la o anumită concluzie în mod logic). Aceste abilități sunt folosite în viața de zi cu zi în luarea deciziilor și în rezolvarea de probleme logice. Sarcina consta în sortarea unor discuri în două compartimente, pe baza formei şi/sau a culorii şi/sau a mărimii; rezolvarea unor probleme de analogie aplicând un principiu expus în exemplu de catre evaluator.

Sansa unui copil de a fi descoperit pentru abilitatile sale incepe pas cu pas. Testarea IQ este o sansa de a fi descoperit si de a fi sustinut cu un mediu propice, hranitor, pentru abilitatile sale.

Stand de vorba cu adulti supradotati, carora le este cel mai greu sa recunoasca ca sunt supradotati (in orice fel) acestia afirma lucruri despre sansele pierdute dupa ce au dat un test de IQ cand erau copii. Spun ceva de genul: „as fi vrut ca dupa ce am dat testul, cand eram copil, sa se intample ceva. Dar parintii mei nu au facut nimic dupa.” Acelea erau timpurile, nu se stia ce este nevoie sa fie facut. Acum traim in alte timpuri, unde informatia este peste tot, si o pot accesa si parintii. Studiile arata ca acesti copii au nevoi speciale si au asincronie in dezvoltare, prezinta particularitati in invatare, au hiperexcitabilitate, si hipersensibilitate. Aceste nevoi speciale ii fac sa aiba un traseu scolar si in general, in viata, diferit de norma.

Cu ce se coreleaza un IQ superior?
Cercetatorii afirma ca in viitor un simplu brain scan va fi suficient pentru a determina IQ (vezi Sanjay Gupta). Acest lucru trebuie sa iti spuna ceva foarte important: un IQ superior este corelat cu modificari structurale fizice ceea ce inseamna si aspecte neurologice particulare care ii fac pe acesti oameni sa aiba comportamente, emotii si caracteristici de personalitate mult diferite de norma. Cercetatorii au facut numeroase progrese in neurostiinta, afland implicit ce modificari are creierul copilului supradotat asa ca te invitam sa le citesti aici. Neintelegerea acestora face ca IQ-ul sa fie un factor de vulnerabilitate intr-o societate care si-a stabilit din IQ un idol, fara insa a-i oferi resursele pentru o dezvoltare a personalitatii si a abilitatilor in mod echilibrat. Omul este eminamente o fiinta sociala si creierul este eminamente construit de la nivel bazal sa fie bazat pe emotii si relatii. Un IQ mare te face tot atat de vulnerabil daca nu ai si un EQ si SQ pe masura. Si cred ca am spus destule…Descoperirea IQ-ului este primul pas dintr-o lupta personala prin care muncesti mai mult pentru a te putea intelege in intregul potential si a sti cum sa-l folosesti. Altfel, riscurile asociate infloresc si de aceea avem 97% ratare sociala in randul oamenilor cu IQ superior. Ti-am dat ceva de gandit?

8.      Care sunt factorii de care depinde rezultatul la un test de IQ?

Orice performanta cognitiva la un test depinde de un mare numar de factori, care se intind de la stari emotive la capacitatea de a intra in starea de a utiliza o abilitate.
Orice masurare, diagnosticare si evaluare a nivelului abilitatilor este orientativa, limitata in timp, si este sensibila la starea emotionala si de sanatate (stres, anxietate, oboseala, etc), precum si la factorii motivationali ai copilului. Datorita specificului situatiei de testare, in cazul unor copii pot chiar sa apara distorsiuni in rezultate datorate stresului sau unei emotivitati crescute. Distorsiuni pot sa apara si in cazul in care copilul prezinta tulburari de atentie sau de concentrare.
„Vreau sa aiba un rezultat mare”. Copiii nu sunt capabili sa evidentieze potentialul daca nu se simt in siguranta si nu pot sa se relaxeze. Daca stresati copilul inainte de test, si puneti presiune pentru a obtine un rezultat, nu va obtine un rezultat care sa-i reflecte abilitatile. Acest lucru este elementar. Daca sunt provocati emotional, copiii pot trai emotii puternice, care ii pun in stare de haos mental. In aceste conditii, nu mai poate fi vorba de masurarea niciunui potential si testarea este practic, nula din punctul nostru de vedere. Noi plecam de la premisa ca parintii inteleg ca un test de IQ este doar un test, iar copiii dau teste de IQ pentru a fi descoperiti si pentru a putea fi sustinuti de parinti ulterior cu ceea ce au ei nevoie.

9.     Despre Miturile copilului supradotat si asa-zisul „avantaj” de a fi „destept”

Studiind cultura romaneasca observam ca miturile copilului supradotat promovate de mass media fac ravagii in societatea noastra contemporana; stim ca oamenii nu se opresc sa studieze nevoile lui, sau nevoile lui de educatie diferentiata, sau cum functioneaza creierul lui, tributari fiind toti „credintei” ca un IQ superior asigura un avantaj social, si ca asta ii va asigura ceva in societate, ceea ce este o credinta falsa, neconforma cu rezultatele studiilor care nu coreleaza IQ-ul cu nici un avantaj sau reusita sociala marita. IQ-ul este doar o fateta a capacitatii umane si acest IQ este ca un muschi: nefolosit in relatii sociale, neconstruind un creier integrat social (prin relatii cu semeni) si emotional (prin relatie cu propriile emotii) creierul intra in regresie, se dezvolta inegal si dezvolta  dezechilibre, apoi, nefiiind folosit la capacitate, ci la sub-capacitate, acest fapt conduce la modificari chimice care lasa amprente nedorite asupra dezvoltarii creierului (de exemplu: lipsa dopaminei – datorita lipsei satisfactiei legate de vreo provocare- creierul deci regreseza, si creeaza compusi chimici care sunt asociati stressului, ducand la anxietate, depresie, blocarea interesului spre invatare, apatie, plictis, lipsa de implicare in sarcina sau la scoala, sau mai rau, la comportamente reactive, distruptive – antisociale, sau abandon scolar). Poti citi mai multe despre dezavantajele sociale ale copiilor supradotati ca si statisticile din domeniu.

Referitor la testele de IQ va invitam sa parcurgeti acest citat din Cartea Exceptionalii, de Malcolm Gladwell, pe care v-o recomandam cu maxima caldura. Cartea urmareste sa dezbata promisiunea sociala a IQ-ului:

„Dar există un aspect sensibil. Relația dintre succes și IQ funcționează doar până la un punct. Odată ce cineva a atins un IQ pe undeva în jurul valorii de 120, a avea suplimentar puncte de IQ nu pare să se traducă în nici un avantaj in lumea reală măsurabilă. *

„Este dovedit cu prisosință ca cineva cu un IQ de 170 este mai probabil să gândească bine decât cineva cu IQ-ul de 70“, spune psihologul britanic Liam Hudson „ iar acest lucru este valabil și în cazul în care comparația este mult mai strânsă între IQ-ul sa spunem, de 100 și 130. Dar relația pare sa se rupa, atunci când cineva cauta sa faca comparații între două persoane unde ambii au un IQ relativ inalt. Un om de stiinta cu experienta cu IQ 130 este tot atat de probabil capabil să câștige un Premiul Nobel cum este cineva cu un IQ de 180.”

De asemenea:

* Fundamentalistul om de stiinta pe IQ”-Arthur Jensen a specificat clar în 1980 in cartea Prejudecata în Testare mintală (p.113)„Cele 4 regiuni sociale si personale cele mai importante pentru un prag pe scara IQ-ul sunt cele care diferentiaza cu probabilitate mare între persoane care, din cauza nivelului capacității lor mentale generale, pot sau nu pot participa in mod regulat la școală (IQ 50 aproximativ), pot sau nu pot stăpâni subiectele de studiu tradiționale la orice școală elementară (IQ 75 aproximativ), pot sau nu pot avea succes în ce priveste pregatirea academica pe curriculum de liceu (IQ 105), pot sau nu pot absolvi un liceu  acreditat de patru ani pentru a intra la scoala profesionala sau Universitate (IQ aproximativ 115). Dincolo de aceasta, nivelul IQ-ul devine relativ neimportant în ceea ce privește aspirațiile profesionale ocupationale obișnuite și criteriile de succes. Aceasta nu inseamna ca nu sunt diferențe reale între capacitățile intelectuale reprezentate de IQ 115 si IQ  150 sau chiar între 150 și de un coeficient de inteligenta 180. Dar diferențele de IQ in această parte superioară a scalei au mult mai puțin implicații personale decat pragurile descrise mai sus și sunt de o importanta mai mică in general pentru succes în sensul popular fata de cat sunt de importante anumite trăsături ale personalității și de caracter.

 

10.     Stii care e unul dintre cele mai mari mituri ale copilului supradotat?

Ca oricum „le are” pe toate si ca fiind asa de destept, viitorul ii e asigurat.

Din pacate, lucrurile nu stau deloc asa. In primul rand pentru ca nu sunt intelese nevoile sale speciale, si cu ce comportamente si modificari in educatie, consiliere si abordare parentala se coreleaza. De la modificari structurale in creier (felul cum isi folosesc emisferele cerebrale si zone din neocortex) pana la hipersensibilitatea lor emotionala si hiperexcitabilitatea lor, la nevoile lor speciale de a invata diferentiat (si nu e vorba de pregatire la olimpiada cum eronat se intelege in cultura educationala romaneasca) …noi adultii, avem nevoie sa parcurgem un traseu pentru a ne modifica perceptiile asupra a ce inseamna zona proximei dezvoltari pentru un copil supradotat. http://giftededu.ro/ce-inseamna-comportament-responsabil-al-unui-parinte/

11.      Stii care sunt nevoile speciale ale unui copil supradotat?

Copiii supradotati sunt considerati ca avand nevoi speciale. Nevoile lor specifice incep in primul rand de la nevoia de a reduce asincronia intre EQ si SQ si IQ (inteligenta emotionala si sociala corelata cu inteligenta cognitiva, in mod integrat). Acest lucru inseamna capacitatea de a avea relatii sigure, predictable si sensibile cu adulti si copii unde sa resolve sarcini din domeniul cognitiv, implicat fiind in sarcina emotional si relational. Ce are nevoie sa dezvolte un copil supradotat? De la abilitati si strategii de invatare, lectii de gandire prin dezvoltarea gandirii, dezvoltarea „muschiului” compasiunii, contactul cu propriul corp si contactul cu emotiile din corp, dezvoltarea gandirii corporale si a intuitiei, contactul cu stari de flow si in general, contactul cu propria stare de bine cand isi exercita propria gandire, simtire si propria fiinta in relatie cu altii, pana la a-si exercita creativitatea, capacitatea de a lucra singur cu frustrarea, cu hipersensitivitatea si supraexcitabilitatile, cu perfectionismul prin mecanisme interne de coping, abilitatea de solutionare prin lucrul in echipa, gasirea echilibrului emotional dupa stari conflictuale, dezvoltarea abilitatii de a gasi sens, abilitatii de auto-reflexive – poate cea mai importanta abilitate in contextual supraexcitabilitatilor si hipersensitivitatii lor, dezvoltarea gandirii holistice, de emisfera dreapta, de a vedea intregul si apoi partile; dezvoltarea gandirii adaptative si inovatoare, dezvoltarea abilitatii de a gandi global si cros-cultural, abilitatea de a discerne informatia relevanta dintr-un calup informational mare, capacitatea de transdisciplinaritate (de a gasi solutii si de a intelege concepte si informatii la intersectie intre domenii), capacitatea de utilizare a noilor medii de colaborare. In cele din urma, si nu la urma, extrem de important este contactul cu mentori pe subiecte de pasiune care sa le trezeasca curiozitatea (asa cum s-ar pune seminte intr-un teren fertil, este important cine sunt persoanele care pun primii semintele in solul imaginatiei si curiozitatii fiilor si fiicelor dumneavoastra).

Copiii nostri supradotati invata mai repede si nu au nevoie sa-si petreaca aceeasi cantitate de timp pentru a invata noi abilitati asa cum au nevoie alti copii. Ceea ce insa au nevoie este sa invete abilitati de studiu/de invatare: la un moment dat ei vor avea intr-adevar nevoie sa invete ceva, si nu doar sa-l absoarba rapid. Ei pot face acest lucru prin abordarea unor activitati si munci care ii provoaca. Scolile pot face acest lucru intr-o varietate de moduri. Acceleratia este doar una dintre optiuni.

Lyn Kendall, British Mensa’s Gifted Child Consultant

Copiii supradotati merg la scoala si nu intalnesc nimic care sa ii faca sa depuna efort. Cresc mari gandindu-se ca a fi destept inseamna ca nu e nevoie sa muncesti din greu. Si atunci cand pentru prima oara cand se intalnesc cu ceva cu adevarat dificil se gandesc ca nu sunt destul de destepti.

Dr Sally Reis Renzulli

Cel mai mult ne afecteaza pe noi parintii, cand ei nu-si ating potentialul. „Cea mai mare risipa a societatii umane la ora actuala”. Dar care sunt premisele ca acesti copii sa fie in contact cu propriul potential si sa-l fructifice? Afla despre Dezvoltarea armonioasa a copiilor supradotati dintr-un Interviu la Speranta TV si despre Dreptul la educatie speciala pentru copiii supradotati.

 

12.      Stii cat de importante sunt emotiile si relatiile pentru dezvoltarea copilului tau?

Gardner apreciaza de o importanta cruciala capacitatile emotionale si relationale, aflate la baza vietii in opinia sa. El subliniaza: „Multi dintre cei care au un IQ de 160 lucreaza pentru cei cu un IQ de 100, in cazul in care cei dintai au o slaba inteligenta intrapersonala, iar a celor din urma este ridicata. In lumea reala, nu exista o inteligenta mai importanta decat cea interpersonala. Daca n-o ai, nu vei sti cu cine sa te casatoresti, ce slujba sa-ti iei s.am.d. Trebuie sa ne formam copiii la nivelul inteligentelor personale inca din scoli.” (Daniel Goleman, Inteligenta Emotionala).
In conditiile in care cu cat IQ este mai inalt, cu tot atat si intensitatea emotionala este mai ridicata, importanta descoperirii emotiilor si integrarii creierului emotional, pentru a dezvolta capacitati similare la nivel emotional cu cele cognitive, devin un focus de o importanta capitala la copilul supradotat.

 

13.     Are IQ superior? Stii ce poti face ca sa-l sustii mai departe? Stii ce inseamna asincronia in dezvoltare si cum ii impacteaza viata?

Unul dintre cele mai dureroase si greu de dus aspecte ale supradotarii este asincronia.
Majoritatea oamenilor inteleg perfect ca este cu adevarat o tragedie sa ai o minte de 8 ani intr-un corp de 16 ani. Insa nu intelegem ca este posibil sa ai o minte de 16 ani prizoniera intr-un corp de 8 ani.
Si mai dureros, cu cat esti mai inteligent cognitiv, cu cat ai un IQ mai mare, cu atat intensitatea emotionala este mai mare, posibilitatile infinite de haos emotional si tot atat de mare prapastia cu restul lumii. Tot ce se poate trai in exces, supradotatul il va trai in exces. Inclusiv emotiile de toate felurile.

Tot atatea momente de deruta, de respingere, de victimizare si reprimare. Copilul supradotat traieste intr-o lume paralela, intensa emotional, unde putini se pot aventura sa intre. Si astfel, copilul supradotat se simte singur in lumea lui, si apoi devine treptat un singuratic, un alien printre noi.
Cum il putem ajuta? Sa il sustinem in mod prioritar sa-si dezvolte inteligenta emotionala si sociala. Ceea ce de de multe ori ii blocheaza pe oameni de la avea un sentiment ca sunt capabili sa ia viață decizii bune si sa aiba un succes mai mare cu finanțele, sănătatea sau in relațiile lor este modul în care rezolvam partea cu sentimentele neplăcute. Psihologul Joan Rosenberg dezvaluie de exemplu strategia inovatoare și cheile surprinzătoare pentru a experimenta emoțiile provocatoare, care stau la baza încrederii, puterii emoționale și a capacitatii de adaptare. Detalii: click aici.

 

14.      Ce inseamna educatia speciala oferita unor copii de acest tip? Ce presupune?

Acesti copii trebuie sa beneficieze de traseele curriculare diferentiate (vezi Legea 17/2007 si Legea 1/2011 sectiunea 14; respectiv Titlul II – Invatamantul preuniversitar Capitolul I – Dispozitii generale. Art. 21 punctul (3) „Statul garanteaza dreptul la educatie diferentiata, pe baza pluralismului educational, in acord cu particularitatile de varsta si individuale.”) structurate in functie de domeniul de manifestare a abilitatii, urmarind obiective specifice. Acestea sunt adaptate atat sub aspect cantitativ (volumul informatiei), cat si sub aspect calitativ (ritm, stil de invatare), conform nevoilor speciale ale copiilor supradotati.

15. Cum ma pot inscrie si unde pot citi mai multe despre testele implicate in descoperirea abilitatilor copilul?

Click aici.

16. La ce varsta pot sa descopar daca copilul meu este supradotat? Care este varsta optima de descoperire a unui copil ca fiind supradotat?

Este posibil să puteti descoperi dacă un copil este „gifted” sau cu abilitati inalte inca de la vârste foarte mici, uneori la cei mai mici ani ai copilariei. Semne de inzestrare la sugari includ nevoia de somn mai puțin și o stare de vitalitate si vioiciune neobișnuita. Unele studii sugereaza ca nevoia de stimulare la copii poate fi văzuta ca un semn de supradotare la bebelusi.
Caracteristici ale copiilor supradotați de varste mici includ niveluri ridicate de energie si curiozitate intensă. Copiii supradotați, de asemenea, au tendința de a ajunge si depasi etape de dezvoltare mai devreme decat alti copii. Asta înseamnă că pot merge pe jos sau pot vorbi mai devreme decat alti copii. Cu toate acestea, nu toți copiii supradotați depasesc de timpuriu etapele. De fapt, uneori, acestia pot ramane mai in urma decat altii. De exemplu, unii copii supradotați nu încep sa vorbeasca decat dupa ce au implinit doi.

„Copiii și adulții pot fi evaluati la orice vârstă. Cu toate acestea, vârsta ideală pentru testarea este între 5 și 8 ani. Până la vârsta de 9 ani, copiii cu un IQ extrem de inalt pot atinge plafonul testelor, iar fetele supradotate pot sa fie deja expuse nevoii de a a apartine grupului si sunt deja dispuse sa isi ascunda abilitățile lor. Cu excepția cazului în care sunt absolut sigure că au dreptate, fetele supradotate nu sunt dispuse să ghicească, ceea ce scade scorurile lor de IQ.” (sursa: Gifted Development Center, Colorado)

  • Evaluarea nivelului de inteligenta a copilului se poate face incepand cu 2,5 ani. Cu cat sunt identificati mai devreme, cu atat sansele se maresc sa poata fi identificati la timp si sa poata beneficia o perioada mai lunga de o stimulare adecvata si de o sustinere de echilibrare si reducere a asincroniei in dezvoltare, atat de importante pentru acesti copii. Copiii supradotati au nevoi speciale de educatie diferentiata, si riscuri sociale inalte asociate cu lipsa stimlarii si a existentei unui mediu special de sustinere a recuperarii asincroniei si totodata, de hranire a abilitatilor inalte.
  • Pentru a avea o intelegere mai buna a problemei trebuie sa vedem istoria supradotatilor. De exemplu Einstein a vorbit la patru ani, a scris la sapte ani, a invatat prost in liceu si a ramas repetent in facultate. Isaac Newton a avut note slabe la scoala primara. Lui Edison profesorii I-au spus ca este prea prost ca sa invete ceva si ulterior a fost exmatriculat din scoala. Walt Disney a fost concediat de un editor pentru lipsa de idei, iar profesorul lui Carusso i-a spus ca este incapabil sa cante deoarece nu are pic de voce. Lev Tolstoi a fost dat afara din facultate, iar Luis Pasteur a fost considerat mediocru la terminarea Royal College. Pana si Winston Churchil a ramas repetent in clasa a sasea.

    17. Vrei sa afli daca ai potential un copil supradotat? Ti-am pregatit un Quizz.

    18. Vrei sa afli mai multe despre creierul copilului supradotat si cum ii impacteaza viata?

    A intelege si cunoaste ca diferentele comportamentale demonstrate de copiii supradotati sunt legate de diferente reale legate de forma creierului si felul cum functioneaza efectiv creierul lor, ar putea face ca recunoasterea si asigurarea nevoilor copiilor supradotati sa aiba loc intr-un mod mai acceptabil, mai rezonabil si mai putin centrat pe ideea de valoare ci pe ideea de includere a nevoilor lor speciale in atentia educatorilor. Afla mai multe aici.

19. Cati copii sunt supradotati in Romania?

Centrul Gifted Education estimează că există aproximativ 200.000 de copii supradotați academic cu varsta sub 15 ani în Romania – aproximativ 6% din numărul total al elevilor (sursa estimarii: NAGC; procentul este aplicat la populatia de 3,211 milioane copii sub 15 ani cf. INS: Comunicat de presa nr 143 din 26.06.2012). Un numar impresionant. Deși nu exista studii naționale care sa urmareasca statistic incidenta talentului  (prezentei inteligentelor multiple conform Howard Gardner) in randul populației de copii, numărul de supradotați și copii cu inalt potential (talent sau inteligente multiple) crește, în funcție de numărul de categorii de supradotare utilizate în estimare. NU sunt identificati in cadrul sistemului de invatamant in mod curent, cu baterii de testare internationale, prin observatii, recomandari sau interviuri (asa cum stipuleaza Legea 17/2007), deci NU exista. Vi se pare o relatie logica intre parti?

20. Ce statistici exista in legatura cu copiii supradotati?

Un numar important de studii realizate in ceea ce ii priveste pe copiii supradotati releva aspecte legate de ratare sociala, lipsa de sprijin adecvat academic, suport emotional, atat pentru ei, cat si pentru parintii lor, atat de importante pentru reducerea asincroniei in dezvoltare si dezvoltarea unor personalitati echilibrate. Mai multe detalii aici.

21. Cati copii sunt testati in Romania?

Din pacate, raportat la numarul de copii cu varste pana in 15 ani, numarul de copii testati este infim. Centrul Gifted Education a indentificat intr-o singura testare, cea mai ampla la nivel national, in 2010, aproximativ 38% copii cu IQ superior din esantionaul de 835 copii testati – si preselectionati pe baza unor criterii comunicate in scolile partener (aprox 30 de scoli din sectorul 6, Bucuresti). Numarul total de copii testati in acest moment de Centrul Gifted Education se ridica la peste 1800, dintre care aprox 400 de copii testati la nivel international cu bateriile de testare SON-R si WISC IV.

85% dintre copiii testati in perioada 2015-2016 la Centrul Gifted Education la standarde internationale au fost supradotati potrivit celor mai reputate teste la nivel international, WISC IV si SON-R.

22. Care este incidenta copiilor supradotati in Romania?

Estimam ca in fiecare clasa de 30 de copii se pot gasi 1-2 copii supradotati intelectual, minim.

23. Copiii „gifted” vor creste mari si se vor descurca de minune chiar daca nu sunt descoperiti?

FALS! Realitatea: Este extrem de importanta descoperirea supradotarii de cat mai timpuriu.
Copiii supradotati au riscuri sociale inalte datorate asincroniei in dezvoltare si nevoilor lor speciale. Atunci cand aceste nevoi speciale (generate de intensitate emotionala inalta, interese intense fata de subiecte restranse ca arie, nevoi academice si intelectuale iesite din norma, nevoi emotionale si sociale care nu sunt implinite, rezultate din asincronia in dezvoltare, plus nevoi de consiliere emotionala, de alegere vocationala a carierei intr-un mod profesional) nu sunt implinite, se manifesta de timpuriu riscurile lor sociale precum alienare, anxietate, fapte antisociale, abandon scolar, schimbarea scolilor, depresie, suicid. In sistemul normal de educatiei aceste nevoi speciale nu sunt implinite – mai multe puteti citi: Statistici despre copiii supradotatiDezavantajarea Sociala a copiilor supradotati si De ce sa-i sustinem pe copiii cu abilitati inalte.

24. Au drepturi speciale in Romania?

1. Da, au. Copiii cu abilităţi înalte, supradotati sau ‘gifted’ (terminologia anglo-saxona) au nevoi educaţionale speciale, recunoscute prin lege nationala (Legea 17/2007) şi sunt un grup social vulnerabil;
2.Este garantat “dreptul la o educație diferențiată, ca ansamblu de programe educaționale formale, nonformale şi informale, adecvate dezvoltării segmentului de populație reprezentat de tinerii supradotați, capabili de performanța înaltă, caracterizat prin nevoi particulare” (Art. 3 / Legea 17/2007);
3. Se bucura de un numar impresionant de recomandari internationale, de la Carta drepturilor Copilului pana la Recomandari Europene (1248/1994), o multitudine de stipulari in legislatia nationala si internationala privind dreptul lor la educatie diferentiata insa ignoranta lor in randul publicului larg, perceptiile si conceptiile gresite, etichetele elitiste, atitudinile negative, sunt cele care infloresc, pentru ca lipseste datorita costurilor ridicate campania nationala de INFORMARE privind dreptul legal si mai ales, privind mijloacele legale de descoperire: click. Agentiile de Advertising care se pot oferi pro bono pentru o campanie de informare si awareness la nivel national isi pot oferi serviciile la pr {arond} giftededu.ro.

Ultimele noutati legate despre aplicarea legii 17 – citeste aici. 

25. Unde pot fi testati si ce programe exista pentru ei?

Centrul Gifted Education dispune de un Centru permanent de descoperire a Inteligentelor Multiple si Abilitatilor Naturale pentru evaluarea abilitatilor si stabilirea nivelului acestora, iar pentru copiii supradotati descoperiti dezvolta anual un Program Academic specializat dedicat exclusiv lor, „Scoala de Excelenta”, singura scoala cu 100% satisfactie in randul copiilor supradotati. Daca participa cu succes si se califica in selectia anuala la standarde inernationale, se poate inscrie la Programul Academic de weekend specializat pentru copii supradotati. In 2016 am lansat Leonardo Gifted School, o scoala  alternativa internationala, unica in lume, dedicata specializat copiilor supradotati intre 3 si 11+ ani- cu misiunea de a maximiza potentialul copiilor gifted printr-o educatie individualizata. Scoala va fi posibila atunci cand parteneriatul-scoala-parinti va fi inteles si asumat responsabil de parinti si atunci cand parintii vor avea capacitatea financiara astfel incat costurile scolii sa fie acoperite, detalii click aici. Selectiile sunt anuale si se deruleaza in mod curent, de minim 2 ori pe an. Detaliile sunt la adresa: www.giftededu.ro/selectie Pentru toata paleta de evaluari parintii se pot adresa Centrului Gifted Education, www.giftededu.ro, care colaboreaza cu psihologi specializati si detine licenta pentru toate instrumentele necesare, atat pentru evaluarea inteligentei, prin WISC IV (WISC IV (Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition), utilizat pentru masurarea funcţionării intelectuale generale (IQ) a copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi 16 ani; SON-R (Snijders-Oomen Nonverbaler Intelligenztest) pentru evaluarea aptitudinilor cognitive (IQ) la copii de la 2,5 ani pana la 7 ani, cat si pentru stabilirea profilului de personalitate (testul NPQ – Testul Nonverbal de Personalitate (Nonverbal Personality Questionnaire), al profilului aptitudinal (CAS++ pentru evaluarea aptitudinilor cognitive, pentru evaluarea personalitatii, intereselor ocupationale si pentru evaluarea emotiilor), al creativitatii (TTCT: Torrence Test of Creative Thinking pentru descoperirea CQ –  Creativity Quotient).

Alte testari posibile

Testarea IQ pentru copii peste 6 ani se poate realiza conform calendarului anual publicat aici cu, MPRSP – Matrici Progresive Standard Plus (Raven). MPRSP este un test de observatie si de gandire clara. El permite măsurarea cu acuratete a proceselor intelectuale ale copiilor şi adulţilor. Testul evalueaza inteligenta persoanelor cu varsta cuprinsa intre 6 şi 80 de ani, este adaptat si etalonat pe populatia Romaniei si este avizat de Colegiul Psihologilor din Romania. Testul a fost adaptat în alte peste 60 de culturi şi are indicatori psihometrici care atestă valoarea sa în evaluarea abilitatilor cognitive.

Incepand cu data de 1.03.2014 toti copiii la nivel national cu varste intre 5 si 14 ani sunt invitati sa participe gratuit in Testarea Nationala Screening printr-o testare online: www.mintistralucite.ro.

26. Toti copiii sunt supradotati?

„Teoriile lui Howard Gardner spun că toți copiii au puncte forte, domenii în care acestia au abilitati mai inalte decât în alte domenii”, spune ea. „Gifted, in cele mai multe definiții, se referă la abilitățile intelectuale care ating partea de sus a curbei lui Gauss, si anume, top 2,5 la sută. Spunând: „toti copiii sunt gifted”, este ca și cum spune ca toti copiii sunt inalti,.. si asta nu poate fi adevărat, nu toti copiii sunt top 2,5 la sută la inaltime. Nu. Nu toti copiii sunt gifted. „

Citeste mai multe aici.

27. Supradotare sau ratare? Care sunt riscurile sociale ale copiilor supradotati

Click aici

28. De ce este atata de importanta descoperirea supradotarii de cat mai timpuriu?

Pentru ca:

  • Este o sansa enorma pentru un copil. Este de foarte mare ajutor identificarea supradotarii pentru ca copilul sa poata primi educatie la nivelul abilitatilor, precum si stimulente care sa-i dezvolte abilitatile. Pedagogia modernă este din ce în ce mai influenţată de cercetările de neuro-fiziologice recente ce dau rezultate remarcabile pentru optimizarea acţiunilor în favoarea  copiilor pentru a-şi dezvolta potenţialele. Conform acestor cercetări se poate stabili calitativ faptul că dezvoltarea creierului la copii se face în conformitate cu presiunea informaţională a mediului ambient care provoacă utilizarea selectivă a potenţialului cerebral. Citeste  documentul despre Formarea Potentialelor Copiilor.
  • Identificarea supradotarii din timp este la fel de esentiala ca si cu orice alta directie de exceptionalitate . Parintii sunt de obicei primii observatori ai comportamentului de supradotare si tot ei sunt cei care pot lua decizia testarii de unde si importanta observarii si implicarii parintilor in acest proces.

29. Ce se intampla daca nu primesc o educatie adecvata?

In cazul in care abilitatile copiilor nu sunt identificate la timp si nu sunt stimulate adecvat, risca sa ramana intr-o stare latenta, sa nu fie puse in valoare, sa nu se dezvolte atat cat le-ar permite potentialul, sau sa si le ascunda (profil underground). Un numar imens din copii cu abilitati inalte sunt gifted underground, ascunzandu-si calitatile pentru a nu fi supusi pedepselor mediului lor social si pentru a fi acceptati in colectivitati. Procentul de “gifted underachievers”- care in ciuda abilitatilor si calitatilor lor naturale au rezultate slabe la invatatura- este de asemenea enorm. Statisticile mondiale arata ca peste 50% dintre copiii cu abilitati inalte nu au succes social sau profesional la varsta adulta (sursa: National Commission for Excellence in Education, US). Alte statistici sunt si mai dure: conform unui studiu realizat în 2010 în Marea Britanie de către cercetatoarea Joan Freeman, procentul copiilor cu abilităţi înalte care se „ratează” este de 97%, copiii neperformand la varsta adulta la nivelul pe care îl promiteau când erau mici.

Este un imperativ ca tot mai multi oameni sa fie pasionati de descoperirea abilitatilor umane si sa gasim solutii pentru stoparea risipei de oameni cu abilitati inalte, „cea mai mare pierdere a culturii noastre” (Gowan) – atunci cand persoana supradotata are performante reduse, asa numitul caz de underachievement – omul cu abilitati inalte care se rateaza, care nu se simte nici valorificat, nici apreciat, care nu-si gaseste rostul.
Realitatea este ca dezavantajarea lor sociala este un tabu care poate dainui o vesnicie in lipsa unor specialisti portavoce si a preluarii mesajului in media pentru sustinerea adevarului si demitizarii „miturilor” asupra acestor copii: acesti copii au nevoi speciale, risc social inalt (alienare, anxietate, adictii, depresie, abandon scolar, suicid, fapte antisociale,  potrivit Consiliul Europei, Raspunsul Comitetului de Ministri, Septembrie 2003) iar dreptul lor la o educatie diferentiata consfintit de legi nationale si internationale este incalcat flagrant.

Cercetarea – studiu de doctorat – realizata de Dr Anne Favier-Townsend „Talente irosite. De ce sunt atât de mulți oameni care au un IQ ridicat recunoscuti în copilărie și subperformeaza la școală și în viață?, la randul sau o mamica, ea insasi Membru Mensa, ea insasi candva copil supradotat (la randul ei, mai traieste o data drama, copilul ei fiind tot un <<gifted>> care a fost zdruncinat de sistem):

De-a lungul mai multor ani, și cu cercetarea completă și cu gradul de doctor acordat, ea a reflectat asupra constatărilor destul de deprimante ale sondajului ei într-o zonă care până în prezent a atras puțin sau nici un interes, dar pe care ea se simte acum ca ar trebui sa ocupe mintea tuturor în educație și guvern.

În principiu, sunt în favoarea oricărui sistem care plasează copiii din aceeași capacitate într-o singură clasă. Altfel, cei care sunt luminoase se plictisesc, iar cei care sunt mai puțin luminoase nu se poate face față. ” „Cel mai grav aspect al clasei este educația cu clase mixte de aptitudini.

De obicei, profesorii le dau mai multă muncă, mai degrabă decât proiecte mai provocatorare. Acest lucru ar putea fi, probabil, mai multe exerciții de matematică care pot fi complet contra-productive, pentru că un copil devine chiar mai plictisit avand de repetat același tip de muncă.

Poate că acestea sunt cazurile în care un biet profesor care se confruntă cu copii neastamparati care sunt în imposibilitatea de a selecta copiii cu IQ ridicat care perturbă prin plictiseala, de cei care sunt pur și simplu în mod voit distructiv, deoarece acestia nu pot înțelege ce sunt învățați.

Nu știu, dar ceea ce știu este că eu nu mi-as dori sa fiu un profesor într-o școală secundară astăzi,
în principal, din cauza cantității de muncă care este cerute de către cei care conduc sistemul și lipsa sprijinului acordat pentru ca acestia să poata satisface toti copiii.

Este imposibil sa satisfaci cinci niveluri diferite de abilitate într-o singură clasă și aceasta este ceea ce este favorizat de școli obisnuite.

 

30. Ce documentare explicative exista?

31. Exista prezentari TEDx despre subiectul „gifted child/school/classroom”?

Click mai jos pentru prezentari TEDx:

32. Cum putem intelege Inteligenta – copii gifted, highly gifted si alte terminologii?

33. Care este ghidul pentru parinti pe care mi-l recomandati pentru a intelege copilul meu?

Va invitam sa studiati urmatoarele materiale (la o cautare pe google veti gasi o sumedenie de resurse)grous

34. Care sunt cateva raspunsuri la intrebarile frecvente ale parintilor?

Va invitam sa studiati linkul: Click aici

 

35. Cum pot sa-mi ajut copilul la scoala „normala”?

Numerosi parinti ne adreseaza intrebarea despre cum pot colabora mai bine cu scolile, cum pot sustine parintii scoala pentru copiii lor descoperiti in urma testelor ca fiind „supradotati”. Exista intr-adevar oportunitatea de a creste informarea, „awareness”-ul pentru nevoile si drepturile copiilor supradotati, cu abilitati inalte. Un subiect prea putin cunoscut.

Am fost intrebati daca putem sa recomandam profesorilor cum sa se poarte, si cum sa lucreze cu copiii supradotati la clasa („Regular classrooms”, adica in clasele obisnuite).
1. Mai jos se afla linkuri despre acest domeniu distinct al educatiei diferentiate – diferentierea (differentiation in classroom)

2. Explicatii despre cum puteti propune programe alternative/curricule alternative prin vocea pe care o aveti in consiliul administrativ prin comitetul de parinti in scoli. Rolul dvs. poate fi asumat in consiliul oricarei scoli care respecta legea educatiei – v. mai jos.

3. Recomandam un punct de plecare: www.giftededu.ro/aflu care pune in tema pe oricine cu primele silabe ale subiectului in sine

1. La o simpla cautare pe google cu fraza „How to teach gifted children in the classroom” se gasesc foarte foarte multe resurse. Mai greu e cu aplicarea lor, care necesita studiu si timp de reflectie separat si focusat pe tema supradotatilor. Acest lucru este necesar din start; nici o reteta nu functioneaza, asa cum nici un copil nu e la fel cu altul.

Diferentierea la clasa este un proces care necesita o minte deschisa, studiu si specializare, pasiune, pricepere, empatie si toleranta la diferente.

Deci atentie, exista riscul ca diferentierea sa ramana doar un termen care va fi prabusit cu siguranta din cateva iteratii prost integrate. Redam un citat concludent in acest sens al unui renumit specialist international in domeniu: “Recent, un numar uimitor de educatori au imbratisat conceptul de “diferentiere”. Acesta este un concept de educatie sanatos si chiar cativa adepti ai educatiei supradotatilor spun ca diferentiarea in clasa va avea grija de Elevii nostri cei mai capabili. Aceasta este o prostie. Am trecut prin mai multe iteratii ale lui “noi-putem-avea-grija-de-studentii-supradotati-in-clasele-normale” si de fiecare data se termina cu un ecran incetosat in spatele caruia copiii destepti primesc cateva sarcini suplimentare si mai multa munca bazata pe modele de invatare traditionale (didactice)” (Dr Joseph Renzulli, expert in Gifted Education, American educational psychologist).

Materiale

  • https://www.nagc.org/resources-publications/gifted-education-practices/what-it-means-teach-gifted-learners-well
  • https://www.hkage.org.hk/en/teacher-article
  • https://www.hkage.org.hk/en/publications/teachers-publications
  • http://www.davidsongifted.org/Search-Database/entry/A10075
  • http://www.education.udel.edu/wp-content/uploads/2013/01/GiftedStudents.pdf
  • http://www.teachersfirst.com/gifted_strategies.cfm
  • https://www.nagc.org/resources-publications/resources/timely-topics/ensuring-diverse-learner-participation-gifted-1

si o multime de carti pe diferentiere

  • https://books.google.ro/books?id=8g4YfvYnfVcC&printsec=frontcover&dq=how+to+differentiation&hl=ro&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=how%20to%20differentiation&f=false
  • https://www.amazon.com/Gifted-Children-Education-Handbook-Teachers/dp/0910707731
    inclusiv materiale gratuite:
  • https://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2267
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2124
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2387
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2206
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2209
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2207
  • http://www.freespirit.com/pages/resource.cfm?file=2210

si materialele publicate aici:

http://giftededu.ro/resources/Materiale-Esentiale-Informare-Parinti.zip

2. Invitam toti parintii care vor ca scoala sa se imbunatateasca sa-si cunoasca drepturile legale de a sustine scoala si procesul de invatare. Potrivit legii, puteti reprezenta parintii si interesele parintilor in Consiliul de Administratie al scolii, care se intruneste astfel:
(6) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea directorului sau a două treimi dintre membri.
Sectiunea a 2-a Conducerea unitatilor de invatamant

Art. 96. – (1) Unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica sunt conduse de consiliile de administratie, de directori si de directori adjuncti, dupa caz. in exercitarea atributiilor ce le revin, consiliile de administratie si directorii conlucreaza cu consiliul profesoral, cu comitetul de parinti si cu autoritatile administratiei publice locale.

Drepturile legale ale dvs. ca parinti de a va implica in deciziile scolii:

  • http://didactino.ro/conducerea-unitatilor-invatamantul-preuniversitar/
  • http://www.efin.ro/legea_educatiei_nationale_2011_2040/capitolul_vii_conducerea_sistemului_si_a_unitatilor_de_invatamant.htmlPot fi sustinute alternative educationale viabile si sa ne implicam mai mult in viata sociala. Este necesar ca promovarea unui program sa inceapa din comunitate. Firme, pensionari si alte categorii sociale pot contribui la viata lui.

In acest fel, vor avea loc programe in favoarea copiilor supradotati, o categorie sociala defavorizata, aflata la o extrema a nevoilor speciale, care au drepturi speciale stipulate prin legea 17.2007 si legea 1/2011, sectiunea 14, din care redam doar: punctul (3) si punctul (5):
(3) Resursele umane, curriculare, informationale, materiale si financiare pentru sustinerea copiilor si a tinerilor capabili de performante inalte se asigura de unitatile de invatamant si de inspectoratele scolare, conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(5) Copiii si tinerii capabili de performante inalte beneficiaza, indiferent de varsta, de programe educative care le respecta particularitatile de invatare si de orientare a performantei. Aceste programe sunt de aprofundare a invatarii, de grupare pe abilitati, de imbogatire a curriculumului cu noi domenii, de mentorat si transfer de competenta, de accelerare a promovarii conform ritmului individual de invatare.

va multumim pentru intrebari, dragi parinti.

36. Poate creste potentialul unui copil?

„Formarea reţelelor neuronale care creează cadrul specific de formare a abilităţilor este direct dependentă de informaţia externă socială. Mecanismele de copiere ce acţionează la copilul de vârstă foarte mică şi mică impulsionează formarea de reţele neuronale pentru neuronii care au specificitate în direcţia adaptării evolutive la acel tip de informaţie. Partea realmente dramatică este că neuronii neutilizaţi dispar în cazul neutilizării. Astfel în primul an de viaţă copilul pierde aproximativ jumătate din neuronii cu care s-a născut, pe cei care nu au fost întrebuinţaţi în mecanismele de copiere socială. Acest mecanism paradoxal face ca mecanismele culturale să devină un factor modelator permanent al personalităţii şi abilităţilor copiilor. Dacă în primele luni de viaţă copilul ascultă muzică complexă, calmă, profundă şi polifonică, mai târziu acesta va dezvolta caracteristici de personalitate induse de muzică pe care a ascultat-o precum: inteligenţa complexă, personalitate echilibrată, maturitatea în aprecierea situaţiilor, toleranţa la diversitate şi la ambiguitatea relaţionărilor multiple.

Dacă informaţia motrică şi senzitivă este complexă şi diversă copilul va dezvolta ulterior capacitatea de a remarca detalii fine şi similarităţi comportamentale. În caz contrar, puterea de observaţie va fi scăzută, ceea ce-i va afecta abilităţile intelectuale sau capacitatea de coordonare in timpul activităţilor zilnice. Informaţia senzorială primară induce întărirea reţelelor neuronale în curs de formare în aşa fel încât la vârste mici dă amprenta de neşters a personalităţii. Dat fiind că aceste caracterstici induse de cultura familială şi socială se imprimă la vârste la care nu sunt încă formate mecanismele logicii analitice verticale sau laterale, copilul va lua experienţa iniţială ca pe un set de axiome pe care le va respecta toată viaţa, fără să le judece. Întregul ansamblu de amprentare
culturală este de un dramatism extrem din cauza faptului că tot ce nu este folosit in dezvoltarea personalităţii este distrus ca inutil şi foarte greu mai poate fi recuperat parţial mai târziu. Din această cauză copiii la vârsta şcolară au o foarte mare diversitate tipologică corespunzătoare unei mari diversităţi de stiluri de învăţare. Dacă nu sunt respectate stilurile de învăţare de către educator, învăţător, profesor, aceasta conduce la încetinirea funcţionării reţelelor neuronale formate iniţial, implicit la sacrificarea acestora şi la o descreştere a potenţialului intelectual şi de dezvoltare a abilităţilor mentale a copiilor.

Pe de altă parte, tot cercetările de neuro-fiziologice arată că în cazul în care copilul sau chiar adultul este auto-motivat să înveţe ceva nou şi interesant reţeaua neronală se poate reface prin adăugarea de noi neuroni obţinuţi din celule stem ce migrează către zona de maximă solicitare. Astfel pasiunea, bucuria descoperirii noului, aventura cunoaşterii şi libertatea spargerii graniţelor cunoaşterii practicate în şcoală sau individual de către un copil duce la o extraordinară revitalizare a abilităţilor acestuia şi la o creştere puternică a nivelului de potenţial mental. Aceste două rezultate arată că influenţa unor informaţii vii, interesante pasionante şi a unui stil de lucru cald, apropiat, activ şi dinamic, novativ şi necesar în care feedback-ul cu copiii este permanent şi pe plan de comunicare directă naturală de poziţii ierarhice, duce la o extraordinară creştere a performanţelor elevilor, iniţial posibil sub-utilizaţi sau greşit orientaţi, conştienţi de propriile limite sau plini de complexe de inferioritate, corespunzătoare de altfel stării
reale a matricii neuronale proprii ce a fost puternic traumatizată în timp prin şocuri emoţionale sub aspectul lansării noului prin introducerea artificială a unor caracteristici ce nu corespundeau procesului natural de dezvoltare specific vârstei lor şi mai ales printr-o impunere forţată a unor şabloane de gândire ce erau contradictorii nevoilor lor de dezvoltare a personalităţii.” (Formarea potentialelor copilului, prof. Dr Colceag).

37. Exista un mod in care ma pot implica ca sa sustin educatia diferentiata a copiilor supradotati si identificarea lor timpurie?

Da, exista multiple cai sa ne sustineti ca organizatie. Totodata, puteti sa cititi si sa semnati petitia daca sunteti de acord cu ea: Click aici

300-135 400-051 101 adm-201 1z0-808 CCA-500 1v0-621 mb2-707 70-980 70-483 2v0-621 nse4 1z0-434 9l0-012 101-400 300-085 og0-093 1z0-061 70-488 1z0-062 mb5-705 102-400 PEGACPBA71V1 70-463 mb2-704 PR000041 IIA-CIA-PART1 700-037 PEGACSA71V1 1z0-144 2v0-621d 1z0-051 070-461 a00-211 jn0-102 1z0-804 640-875 API-580 3002 400-151 98-365 712-50 9l0-066 ns0-506 156-215.77 70-466 lx0-104 9a0-385 642-980 og0-091 74-678 700-260 70-494 c_tfin52_66 lx0-103 m70-101 pmi-001 DEV-401 1z0-067 1K0-001 220-801 TB0-123 700-038 IIA-CIA-PART2 cwna-106 070-487 hp0-y50 070-483 mb2-708 C2010-595 1z0-883 c_tadm51_731 pk0-003 700-039 jn0-633 98-364 300-080 74-343 1z0-133 70-465 c_tscm62_66 PRINCE2-PRACTITIONER mb6-704 1v0-605 API-571 500-007 and-401 c_taw12_731 AX0-100 070-463 70-981 1z0-052 070-488 c_hanatec_10 010-111 mb6-700 700-270 600-455 600-460 1z0-533